CFR Marfă – IRLU, un eșec anunțat: analiza oficială a cauzelor unui faliment ilustru
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/CFR-IRLU.jpg)
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a transmis un răspuns oficial către deputatul Gheorghe-Petru Pîclișan cu privire la interpelarea sa legată de situația critică a CFR Marfă – Secția IRLU (Întreținere și Reparații Locomotive Uzate), confirmând falimentul acestei entități și detaliind cauzele, consecințele și măsurile conexe.
Cauzele falimentului IRLU
Conform documentului oficial transmis de ministrul Cristian-Constantin Șerban, prăbușirea economică a Secției IRLU a fost determinată de un cumul de factori economici și structurali:
-
Scăderea cererii pentru servicii de întreținere și reparații: Numărul locomotivelor aflate în exploatare a scăzut semnificativ, în timp ce operatorii feroviari privați și-au dezvoltat propriile capacități de reparații, diminuând astfel comenzile către IRLU.
-
Creșteri salariale impuse prin lege: Aplicarea Legii nr. 195/2020 a dus la o majorare a salariilor cu aproximativ 20%, începând din anii 2023–2024.
-
Creșteri ale costurilor de operare: Cheltuielile cu materialele, combustibilul, autorizațiile, asigurările și transportul au crescut constant.
-
Transportul personalului: Cheltuielile pentru facilități de călătorie oferite angajaților în baza Contractului Colectiv de Muncă au contribuit suplimentar la presiunea financiară.
Aceste circumstanțe au condus la pierderi semnificative – 26,7 milioane lei doar în anul 2023 – și la acumularea unor datorii totale de peste 271 milioane lei la începutul anului 2025, din care peste 204 milioane lei erau deja scadente.
Procedura de faliment
Secția IRLU se află, începând cu 4 martie 2025, în procedura simplificată de faliment, conform Legii nr. 85/2014. Ministerul a precizat că toate datoriile anterioare, inclusiv salariile restante pentru lunile ianuarie și februarie, vor fi înscrise în tabelul de creanțe și urmează a fi achitate din valorificarea bunurilor și recuperarea creanțelor.
Situația angajaților
Chiar și în contextul falimentului, angajații beneficiază de transport gratuit cu toți operatorii feroviari, de stat sau privați, în interes de serviciu. Acest drept este reglementat prin dispoziția internă nr. 90/30.12.2024.
Pe de altă parte, activitatea scăzută a unității și ineficiența productivă au impus suspendarea temporară a contractelor de muncă și posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 la 4 zile pe săptămână, în conformitate cu prevederile Codului Muncii. Aceste măsuri vor fi aplicate doar după consultarea sindicatelor sau a reprezentanților salariaților.
Pensionarii feroviari, afectați de reduceri
Ministerul a confirmat și reducerea numărului de permise de călătorie pentru pensionarii feroviari, în baza Ordonanței de Urgență nr. 156/2024, elaborată de Ministerul Finanțelor. Deși Ministerul Transporturilor a integrat o parte din observațiile actorilor din domeniu, nu toate sugestiile au fost acceptate de inițiatorul actului normativ.
Declinul secției IRLU din cadrul CFR Marfă reflectă un cumul de probleme sistemice din sectorul feroviar românesc: subfinanțarea cronică, restructurările legislative, presiunile salariale și concurența cu operatorii privați.
Pe site-ul încă funcțional al CFR Marfă – Secția IRLU se poate citi: ”Societatea Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje C.F.R. IRLU S.A. a fost înființată în anul 2001 prin externalizarea activității de reparații locomotive din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” S.A.
Societatea Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje C.F.R. IRLU S.A. își desfășoară activitatea în baza H.G. nr. 864/2001 și este, potrivit art. 42 din Legea nr. 31/1990, o filială cu personalitate juridică a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” S.A.
C.F.R. IRLU S.A. continuă tradiția de peste 60 de ani în domeniul întreținerii și reparării de locomotive și a depourilor de locomotive.”