China deschide drumul prin Arctica: o rută expres către Europa devine realitate datorită topirii gheții
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Proiect-nou-8-2.jpg)
China a lansat un experiment ambițios care ar putea rescrie hărțile comerțului global: o navă container traversează în premieră, într-un program comercial structurat, Ruta Maritimă de Nord de-a lungul coastelor rusești, direct către Europa. Fenomenul este posibil doar datorită schimbărilor climatice accelerate, care transformă Arctica într-o nouă scenă geopolitică și economică.
O călătorie istorică de 18 zile
Pe 20 septembrie 2025, cargoul Istanbul Bridge, escortat de spărgătoare de gheață, a pornit din portul chinez Ningbo-Zhoushan către Felixstowe, Marea Britanie, într-o călătorie ce ar trebui să dureze doar 18 zile, scrie Politico. Spre deosebire de expedițiile punctuale din trecut, această misiune este un test pentru un serviciu regulat de containere prin Arctica, conectând porturi asiatice de top cu nodurile logistice europene.
„Arctica se deschide. În urmă cu două decenii era blocată de gheață. Acum, schimbările climatice o fac accesibilă și atractivă pentru transportul maritim”, a explicat Malte Humpert, fondator al Institutului Arctic din Washington.
O rută mai scurtă și mai sigură?
Ruta arctică reduce cu până la 40% distanța dintre Asia și Europa față de traseul clasic prin Canalul Suez, evitând zone tensionate precum Orientul Mijlociu sau Marea Roșie.
Însă, deocamdată, scara este modestă: potrivit analistului Peter Sand, transporturile arctice reprezintă aproximativ 1% din comerțul dintre Asia și Europa. Totuși, avantajul timpilor de livrare ar putea deveni esențial în perioadele de vârf, cum este transportul de produse înainte de sărbătorile de iarnă.
Test pentru comerțul viitorului
Deși astăzi proiectul are un caracter experimental, experții spun că peste 30–40 de ani, când gheața arctică va continua să se retragă, regiunea ar putea deveni un coridor comercial complementar Canalului Suez și Canalului Panama.
Un domeniu în care ruta ar putea prinde mai repede ar fi transportul auto: „Dacă încarci 10.000 de vehicule electrice în China și le descarci direct în Rotterdam sau Hamburg, fără opriri intermediare, atunci Arctica devine extrem de eficientă”, a subliniat Humpert.
Riscurile climatice și ecologice
Arctica se încălzește de trei până la patru ori mai rapid decât restul planetei, iar odată cu noile oportunități comerciale apar și riscuri grave.
-
Poluarea cu carbon are efecte devastatoare asupra gheții și zăpezii, accelerând topirea.
-
Scurgerile de păcură grea sunt aproape imposibil de curățat și persistă în ecosistem ani întregi.
-
Perturbările asupra vieții marine, poluarea fonică și riscul speciilor invazive ridică îngrijorări suplimentare.
Mai mult, nava Istanbul Bridge nu este întărită contra gheții și are 25 de ani vechime, fiind considerată vulnerabilă chiar și cu o astfel de escortă.
Reguli insuficiente și presiuni internaționale
Deși Organizația Maritimă Internațională (OMI) a interzis oficial păcura grea în iulie 2024, există încă numeroase excepții și lacune legislative. Următoarea șansă pentru reguli mai stricte va veni în februarie 2026, când OMI va discuta noi reglementări privind poluarea în zonele polare.
„Fiecare oră pierdută în cazul unei scurgeri de petrol în Arctica se traduce prin pagube uriașe. Capacitatea de reacție în regiune este minimă”, avertizează Andrew Dumbrille, consilier la Clean Arctic Alliance.