Profesorul de economie Cristian Păun face o analiză la sânge a situației actuale de pe piața asigurărilor și spune cine se face vinovat de creșterea tarifelor polițelor RCA.
Polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) ar urma să fie chiar cu peste 40% mai scumpe, pe cel mai riscat segment al pieței – tinerii cu mașini puternice -, conform celor mai recente tarife de referință date publicității de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
O dată cu noile tarife, s-a terminat și cu RCA mai ieftin de 1.000 de lei, pentru că cel mai mic tarif de referinţă, de 1.006 lei, se află la categoria de vârstă 51-60 de ani pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică de sub 1.200 cmc.
Reprezentanții autorității de reglementare avertizează companiile să nu impună tarife exagerate, asta după ce acestea au crescut exponențial ca urmare a retragerii autorizației de funcționare, în toamna anului 2021, și apoi a falimentului societății City Insurance.
Conform profesorului de economie Cristian Păun, polițele RCA sunt pe cale să explodeze. Cauzele sunt multiple și greu de surmontat prin măsuri pe termen scurt și foarte scurt. De pe azi, pe mâine, din păcate, nu se mai poate face mare lucru.
De ce s-a ajuns aici?
Păun spune că motivele sunt legate de toate părțile din piață:
– Asiguratorii: sunt puțini, piața este împărțită între câțiva jucători mari care pun presiune pe toți mereu, mai ales pe stat, cu un potențial faliment (”too big to fail”), falimentul unor asiguratori, despăgubiri cu dificultate și cu întârziere, lichiditate scăzută în piață pentru asiguratori;
– Service-urile care repară mașinile: se confruntă cu o inflație enormă pe componente și piese de schimb (de 3 ori mai mare ca inflația la nivelul consumului final), salariul minim crescut, fiscalitate crescută la început de an, calitatea serviciilor problematică.
– Asigurații: Comportamentul multor asigurați este adesea păgubos. Pentru orice zgârietură în trafic se invocă polița RCA a ”vinovatului” și se deschid dosare de daună în care se comandă lucrări de reparații de amploare pentru mașini scumpe, cu devize pe măsură. Verificarea devizelor, verificarea autenticității evenimentelor din trafic, verificarea modului în care repară și constată daune suplimentare service-urilor de către asiguratori mai trebuie încă îmbunătățite semnificativ. Hazardul moral aici este în continuare imens și costisitor.
– Reglementatorii: poartă și ei o parte importantă din vină. Ei trebuie să păstorească acest sistem de asigurare care, prin natura lui (este o asigurare obligatorie), este puternic legat de stat. Din afară sistemul RCA din România pare scăpat de sub orice control. Pare un sistem în care asiguratorii pot face ce doresc ei, service-urile pot face și ele ce doresc fără să fie foarte mult deranjate, în care înțelegerile dintre asiguratori și service-uri sunt mereu în dauna proprietarilor. Să nu mai vorbim de faptul că mulți au câte o mașină pentru fiecare membru al familiei și nu optimizează acest lucru.
– Statul: am separat acest responsabil de reglementator pentru că o mare parte din vina statului vine de la calitatea precară a infrastructurii și a lipsei de investiții și de dezvoltare care să țină cont de creșterea impresionantă a volumului de trafic și de mașini din trafic. Fără o infrastructură adecvată, mai ales în jurul metropolelor mari, accidentele vor rămâne multe și costisitoare pentru sistemul de asigurări. Centura Bucureștiului, de exemplu, înseamnă enorm pentru sistemul de asigurări. Calitatea lucrărilor de reparații este și ea importantă. Aici statul ar trebui să își facă treaba și mai mult decât o face în momentul de față.
Consecința acestor lucruri este creșterea continuă a poliței RCA. De la an la an, apar noi tarife care devin tot mai prohibitive, susține Păun.
”Evident, într-un astfel de context, politicianul ne propune soluția clasică de rezolvare a problemei: PLAFONAREA PREȚULUI RCA! Ea va avea însă consecințe adverse și va adânci și mai mult problemele, în loc să le rezolve”, a mai spus profesorul de economie.
Se plafonează tarifele RCA
Ieri seară, Daniel Apostol, purtătorul de cuvânt al ASF, a transmis că autoritatea pe care o reprezintă pune din nou plafonarea tarifelor RCA pe masă, după ce ultima tentativă de acest fel a rămas îngropată în sertarul decidenţilor.
„În vederea protecţiei consumatorilor, ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA”, a scris Daniel Apostol pe grupul jurnaliştilor acreditaţi la ASF.
Nu mi se pare normal să se scumpească pentru toți, să se scumpească pentru cei cu daune mari și dese,poate așa vor învăța ceva,in cazul de față nu vor învăța nimic , pentru că majoritate va plati pentru ei,nu este echitabil
Așa este. La noi nu se tine cont de persoana doar de prosperitatea firmelor. Astea sunt mana in mână cu serviceurile și normal că apar daune imense acolo unde nu este uneori nimic. Ce merge bine la noi? Plătim toți pentru cei vinovați. Sistem comunist. La parcări este la fel: cei de pe trotuar sau de pe străzi parchează gratis deși nu este permis dar cine sa aplice legea iar cei cu reședința de ia pielea de pe ei.
Bună ziua, mă numesc Iulian Mihalcea și sunt din Bucuresti. Nu am avut accident rutier din vina mea de zeci de ani,am evitat mii de accidente în această perioadă. Nu văd motivul pentru care trebuie să plătesc dublu suma la RCA.Ca mine sunt sute de mii de șoferi în țară. Să plătească cei care au accidente de 5 ori valoarea RCA pe timp de 10 ani. Vă garantez că nu vor mai fi șmecheri in trafic. Țin mașina în garaj,refuz să plătesc dublu suma la RCA. Merg cu bicicleta la serviciu și la cumpărături, iar în vacanță mergem cu trenul. Vă doresc o zi bună tuturor.
Toți aveți dreptate dar pe hoții de la asigurări cine îi întreține?.Statul român îi susținut de aceștia, și atunci noi plătim.
Până una alta statul nu contribuie cu nimic si nici nu vrea sa finanteze o companie de stat. Toate companiile de pe piata sunt private si daca vor de maine nu mai vand.
Hotii de la asigurari platesc hotilor de la service care platesc mai departe la alti hoti……
Totul este un lant de hotie
Atat timp cat domnul city insurence a furat banii si nu a pățit nimic,a dezvoltat deja o rețetă.Plus ca un sofer daca e prins fara asigurare:1)primeste amenda 2)i se retine talonul si numerele mașinii 3)daca in decurs de 30 de zile nu face dovada platii r.c.a. i se radiaza masina 4)trebuie sa duca masina acasa cu autoplatforma(fara numere si talon nu poate circula).cam astea sunt facilitatile facute asiguratorilor,pe spatele soferilor,dar invets cand ei fura banii,legea nu actioneaza.Romania plai de dor.
Cea mai bună contra-măsură la scumpirile exagerate este ELIMINAREA OBLIGATIVITĂȚII RCA-ului. Nu se poate să fim obligați să plătim ENORM pentru măgăriile asigurătorilor și service-urilor. Dacă ajunge cea mai mică sumă de poliță RCA la 2500 lei, avem-nu avem trebuie să plătim… că-i obligatoriu. RCA trebuie, în astfel de condiții, să fie FACULTATIV pentru a reveni la valori mai mici conform pieței libere și concurente.
Buna ziua! Pe astia nu ii controleaza nimeni…! ASF, este mana in mana cu companiile de asigurari si cu oamenii politici! Am un proces pe rol cu Euroins, de aproape 4 ani! Am cerut explicatii la ASF, au zis ca mi-au trimis raspuns, dar nimic….! Ăstia sunt niste mafioti sustinuti de statul mafiot! Am câstigat procesul pe fond, in apel, iar la recurs instanta a intors procesul cu o motivare de tot „rahatul”! In clica mafiota, as baga si justitia, ca parte integranta a grupului mafiot organizat….! Pe noi cine ne aparaaaa…..! Poate vine Putin…….!
RCA în România depășește costurile Asigurărilor Casco parcă, cei ce asigură un autoturism vechi de 20 de ani ți-ar înlocui autoturismul cu altul nou . Asf trebuie să fie foarte atent la aceste nereguli ce vor genera greve din partea transportatorilor din Romania. Firmele străine sunt acceptate în România să producă o destabilizarea a pieței Asigurărilor. Lăsați băncile românești să fie asiguratorii statului român fără să fie implicate firmele de recuperare străine.