CNAIR: Inedit în istoria construcției de autostrăzi din România

Publicat: 18 sept. 2020, 10:30, de Aurel Drăgan, în News , ? cititori
CNAIR: Inedit în istoria construcției de autostrăzi din România

Povestea tronsonului de autostradă Iernut – Chețani, care va fi inaugurat astăzi, ora 13, a urmat, până la un punct, un traseu tras la indigou în proiectele românești de infrastructură: lucrări începute, constructori intrați în insolvență și/sau faliment, subcontractori neplătiți, datorii uriașe acumulate și, implicit, stoparea lucrărilor.

Pentru prima dată în istoria construcției de autostrăzi din România, s-a luat decizia de nu a rezilia contractul cu STRACO, intrată în insolvență/faliment, care acumulase o masă uriașă de datorii la subcontractori și furnizori.

Potrivit surselor din cadrul CNAIR, în urma discuțiilor dintre autorități, constructori și terții implicați, prin care se cerea acestora să accepte eșalonarea datoriilor STRACO, s-a ajuns la un consens. De asemenea, în urma efortului susținut de către angajații CNAIR, a subcontractorilor români, precum și al altor autorități cu atribuții în acest proiect, lucrările au avansat rapid în ultimele două luni, și astăzi porțiunea dinspre capătul Chețani este finalizată și poate fi inaugurată.

”Soluția pe termen lung nu este rezilierea contractelor în cazul eventualelor situații de insolvență ori alte spețe vecine cu falimentul, ci, dimpotrivă, susținerea părților implicate pentru continuarea lucrărilor”, ne-a declarat aceeași sursă.

Astfel, în urma negocierilor, cu ajutorul CNAIR, toți subantreprenorii și furnizorii, străini și români, a fost acceptată varianta plății unor tranșe mai mici din datorii, astfel încât STRACO să aibă la dispoziție cash flow-ul necesar finalizării celor 18 km de autostradă. Datoriile către subcontractori și furnizori însumau, la ora negocierilor, peste 60 milioane lei, mare parte din sumă fiind reeșalonată.

Ce s-ar fi întâmplat daca NU ar fi fost acceptată soluția de reeșalonare?

Alți doi ani până la stabilirea, conform procedurilor în vigoare, a unui nou constructor, la care s-ar fi adăugat încă doi ani, probabil, pentru finalizarea lucrării. ”În loc de sfârșitul anului viitor, am fi vorbit despre o întârziere de patru ani, deci prin 2024 am fi putut marca încheierea autostrăzii”, ne-a precizat aceeași sursă din cadrul CNAIR.

În fapt, falimentul ar fi însemnat blocarea completă a lucrărilor și reluarea de la zero a proiectului, ceea ce ar fi însemnat o întârziere de alți patru ani. Cele șapte firme care au cerut falimentul Straco au acceptat până la urmă insolvența, astfel încât lucrările să continue.

Astfel, datorită efortului comun al autorităților și a mediului privat, astăzi, la ora 13, în prezența președintelui Klaus Iohannis, a primului ministru Ludovic Orban, a ministrului Transporturilor, Lucian Bode, este posibilă darea în trafic a acestei porțiuni de autostradă.