CNAIR  între dorință și neputință. Infrastructura rutieră, eterna monedă de schimb a politicienilor

Publicat: 14 iun. 2023, 09:00, de Victor Scarlat, în OPINII , ? cititori
CNAIR  între dorință și neputință. Infrastructura rutieră, eterna monedă de schimb a politicienilor

La ora actuală, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este perla coroanei pentru orice guvern, dar drumul de la dorințe la realizări este pavat cu multe promisiuni.

În realitate, respectarea termenelor contractuale este o „rara avis” pentru CNAIR, dar și pentru politicieni care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transporturilor.

O altfel de realitate a infrastructurii din era Grindeanu

Liderul PSD, Marcel Ciolacu, consideră că Sorin Grindeanu a performat ca ministru al Transporturilor și Infrastructurii, mai ales în ceea ce privește proiectele de infrastructură, dar realitatea este cu totul alta. Și unul dintre cele mai elocvente exemple de „performanță” în infrastructură este, atenție, potrivit informațiilor publice furnizate de CNAIR, proiectul autostrăzii București, A0 Sud, loturile 1 și 2. Trebuie precizat că Autostrada de Centură a Bucureștiului, A0, are 100 de kilometri, din care  partea de Sud este de 52 de kilometri, iar la ora actuală se află în construcție și loturile:

Lotul 1

Lungime: 17 km (A2 – CF 902), două noduri rutiere – cu DN4 și A2.

Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Cost: 830 mil lei lei fără TVA

Execuție începută în: martie 2021

Stadiu (mai 2023): 59,81%

Termen de finalizare: octombrie 2023

Lotul 2

Lungime: 16,3 km (CF 902 – DN6), două noduri rutiere – cu DN6 și DN5.

Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Cost: 751 mil lei fără TVA

Execuție începută în: august/octombrie 2020

Stadiu (mai 2023): 71,35%

Termen de finalizare: iunie 2023

Inițial pentru loturile 1 și 2, executate de firma Alsim Larko din Turcia, se prefigura o realizare conform termenelor și condițiilor contractuale. Numai că, anul acesta, premisele finalizării și tăierii panglicilor pentru cei 33,3 km de autostradă (de la intersecția cu A2 până la intersecția cu DN6 Bragadiru) sunt destul de sumbre, adică termenul de finalizare nu mai așa de realist cum s-au pronunțat politicienii. Dar, surprinzător sau nu, CNAIR nu justifică oficial aceste întârzieri, nu justifică și acest aspect se poate vedea de pe site-ul companiei.

Gogoși și baclavale în loc de asfalt pe Centura Capitalei

”În loc de autostradă între DN5 și DN6 încă din 2022, primim în continuare gogoși tradiționale românești amestecate cu baclavale turcești. Alsim Alarko a ajuns la un progres fizic de aproximativ 60%, respectiv 72% pe loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A0 Sud. Asta deși atât autoritățile autohtone, cât și antreprenorul, ne promiteau că până în decembrie 2022 circulăm între DN5 și DN6. În ciuda insistențelor organizației noastre din prima jumătate a lui 2022, deschiderea parțială pe DN5-DN6 a rămas o nălucă… Alsim Alarko a semnat contractele pe loturile 1 și 2 ale A0 Sud în 26.08.2019, respectiv 09.03.2019, cu ordine de începere lucrări emise în 01.03.2021 și 05.11.2020. Ambele prevăd câte 12 luni de proiectare și alte 30 de execuție.”, scrie Pro Infrastructura. 

Stadiul  lucrărilor de pe A0 Sud, de la Nod rutier DN4 la Nod rutier DN6  la data de 23.05.2023 poate fi vizualizat aici

Întrebări publice la care CNAIR ar trebui să răspundă

Pentru că termenele asumate de către antreprenori și CNAIR pentru realizarea Centurii Capitalei, A0, nu sunt respectate, PUTEREA solicită conducerii CNAIR să răspundă public la următoarele întrebări:

-De ce și în ce s-au împotmolit șantierele de pe Centura Capitalei, A0, în condițiile în care cele două proiecte aveau perspective bune din punct de vedere tehnic, cu bune condiții de relief, fără probleme deosebite?

-Care sunt elementele care au determinat întârzierile în construcția loturilor 1și 2  din autostrada de centură București, A0?

-Care au fost măsurile adoptate pentru respectarea termenelor contractuale?

-Care au fost măsurile acceptate de către companie și antreprenor în urma creșterii prețurilor la materialele de construcții?

-În ce măsură aceste  creșteri de prețuri influențează execuția proiectelor și calitatea acestora?

-Care sunt penalitățile pe care CNAIR le-a dat antreprenorului care nu a respectat condițiile contractuale pe loturile 1,2  din A0?

-Dacă antreprenorul de la loturile 1 și2 a respectat proiectul tehnic și calitatea materialelor folosite? Dacă nu, ce sancțiuni i-au fost înregistrate de către CNAIR?