Consiliul Fiscal despre Legea bugetului de stat: Sănătatea publică şi educaţia sunt sub-finanţate

Publicat: 20 dec. 2021, 16:46, de Viorela Pitulice, în ECONOMIE , ? cititori
Consiliul Fiscal despre Legea bugetului de stat: Sănătatea publică şi educaţia sunt sub-finanţate

Consiliul Fiscal (CF) apreciază că 2022 este un an test foarte sever în privinţa consolidării bugetare, iar o consolidare mai lentă decât cea optimă mărește riscurile la adresa finanţării neproblematice a dezechilibrului extern, precum şi în ceea ce priveşte condiţiile de finanţare, se arată în Opinia CF privind Legea bugetului de stat pe anul 2022, Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 şi Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2022-2024.

De asemenea, Consiliului Fiscal atrage atenția cu privire la faptul că sănătatea publică şi educaţia primesc prea puțini bani, fără să mai punem la socoteală impactul schimbărilor climatice asupra unor sectoare importante.

„Trebuie să se iasă din blocaj conceptual şi făţărnicie. Sănătatea publică şi educaţia sunt în mod cronic mult sub-finanţate; cheltuielile de apărare şi securitate pot creşte în mod necesar (nu numai fiindcă la graniţe sunt pericole de conflict militar foarte mari), impactul schimbărilor climatice reclamă capacitate de intervenţie a statului în momente critice. A miza numai pe resurse din PNRR şi CFM ar însemna miopie în politica economică, mai ales că sunt nevoi de bază care nu pot fi acoperite cu fonduri europene”, se precizează în opinia CF.

Analize ale CF, dar și alte documente de analiză (inclusiv ale CE) arată că nu este posibil ca această consolidare să se poată realiza simultan cu furnizarea unei mase critice de bunuri publice esenţiale, numai prin restrângerea cheltuielilor publice.

“CF nu subestimează dificultatea economică, socială şi politică a unor măsuri de creştere a veniturilor fiscale, care au impact distribuţional semnificativ. De aceea, 2022 este un an test foarte sever în privinţa consolidării bugetare. Pasul insuficient de consolidare fiscal-bugetară în 2021 face ca fereastra de oportunitate pentru aceasta să fie în restrângere, realizarea unor venituri viitoare cu un ritm de creştere comparabil cu cel din 2021 fiind improbabilă”, se arată în opinia CF.

Consolidarea pe parte de cheltuieli

Reprezentanţii Consiliului Fiscal consideră stranie teza conform căreia în România nu se poate colecta mai mult de 27-28% din PIB şi că, din această cauză, consolidarea bugetară se poate face numai pe partea de cheltuieli. Nu se poate susţine consolidarea numai pe parte de cheltuieli şi, totodată, blama colectarea foarte ineficientă, având în vedere situaţia deplorabilă la TVA, au explicat aceştia. O consolidare mai lentă decât cea optimă creşte riscurile la adresa finanţării neproblematice a dezechilibrului extern, precum şi în ceea ce priveşte condiţiile de finanţare. Realizarea ajustării într-un climat de politici contracţioniste este mult mai dificilă.

„Utilizarea finanţării puse la dispoziţie de UE, care să înlocuiască pe cât posibil folosirea resurselor bugetare proprii, este esenţială pentru un parcurs favorabil al economiei româneşti pe un orizont de timp mediu şi lung. PNRR, alături de resursele disponibile prin CFM, poate fi un instrument vital pentru facilitarea ajustării fiscale (consolidării bugetare) necesare, prin susţinerea unui nivel mai ridicat al activităţii economice decât cel indus de un impuls fiscal negativ şi înăsprirea politicii monetare – pentru evitarea intrării într-o zonă de echilibrare precară sau chiar de instabilitate a economiei”, se spune în document.