Cum arată invazia turcilor în România: întârzieri mari la A0

Turcii care construiesc segmente din A0 au întârziat nespus de mult. Spre comparație, constructorul român UMB a început un lot cu doi ani mai târziu și-l termină în zilele următoare, înaintea prietenilor din Bosfor.

Companiile turcești au invadat șantierele de șosele rapide ale țării, în special în timpul ministeriatului lui Sorin Grindeanu, bun prieten cu Victor Ponta, fanul regimului lui Erdogan. Așa se face că Makyol, Alsim Alarko, Mapa-Cengiz, Ozaltin și Nurol fac în prezent 20% din rețeaua aflată în execuție, dar au proiecte foarte grele și scumpe, așa că dețin 25% cotă de piață, valoric, conform Asociației Pro Infrastructură, specializată pe monitorizarea lucrărilor de infrastructură mare din țară.

Turcii au pus mâna pe două bucăți din Inelul de Centură al Capitalei, au câștigat toată autostrada Sibiu-Făgăraș, un adevărat monopol, dețin un segment din ”autostrada Ford, cum este numit drumul expres Craiova-Pitești, un lot pe autostrada Moldovei, ultimul adjudecat și cel mai greu segment de pe Sibiu-Pitești, între Boița și Cornetu. Au terminat, prin Nurol, 13,55 km pe Autostrada Transilvania, între Nușfalău și Suplacu de Barcău.

Majoritatea contractelor au fost câștigate în ultima perioadă, astfel încât cele mai multe dintre angajamentele turcilor sunt în fază de proiectare. Însă există două mari probleme, și anume cele două loturi de pe A0, Inelul Capitalei – Segmentul sudic, unde există întârzieri de câteva luni bune. Turcii au semnat în 2019, pentru lotul 1, de 16,9 kilometri, între A2 și CF902 (Jilava), un contract în valoare de 830,67 milioane de lei, fără TVA. Tot atunci s-a semnat și contractul pentru lotul 2, în lungime de 16,3 kilometri, între CF 902 (Jilava) și DN 6, contract în valoare de 750,84 milioane de lei, fără TVA. Lucrările sunt cu mult întârziate și se pare că nu vor fi gata nici în acest an.

Pro Infrastructură susține, într-o monitorizare de ultimă oră, că lotul 1 din A0, segmentul sudic, nu va fi gata în acest an, iar pentru lotul 2 preconizează o deschidere parțială. ”Nu s-a vrut, nu s-a putut tot lotul”, spun cei de la Pro Infrastructură.

”Baclavale da, autostradă ba”

”Baclavale da, autostradă ba. Din cei 33 de kilometri scadenți anul acesta pe Autostrada A0 Sud, turcii de la Alsim Alarko ne servesc doar vreo 10 km amărâți între DN5 și DN6. Restul, în 2024.

Cele două contracte de pe loturile 1 (16,93 km între A2/Cernica și Jilava) și 2 (16,30 km între Jilava și Bragadiru/DN6) ale A0 Sud au fost semnate în 26.08.2019 și 09.03.2019, cu 12 luni de proiectare și 30 de execuție fiecare.

Pe hârtie, termenele inițiale au fost septembrie, respectiv mai 2023. Chiar dacă antreprenorul a primit, justificat, mici extensii de timp, merită cu prisosință niște penalități, deoarece le va depăși cu vreo 9 luni pe ambele tronsoane.

Deși încă din 2021, atât turcii, cât și autoritățile române ne-au promis că în decembrie 2022 circulăm pe sectorul dintre DN5 și DN6, adică aproximativ 10 kilometri din cei 16,3 ai lotului 2, abia în decembrie anul acesta minunea va deveni realitate. Deci o inaugurare parțială chinuită cu 12 luni întârziere față de promisiunea inițială și cu vreo 6 luni peste termenul contractual actualizat.

Pe ceilalți 6 kilometri ai tronsonului 2 se va lucra și în 2024 și se vor putea folosi doar după ce va fi gata bucata până în nodul A0-DN4: cel mai devreme în primăvara lui 2024, iar a Autostrada A2 ajungem cândva după, sperăm în vară, nu mai târziu de iulie, într-un scenariu optimist-realist.

Solicităm constructorului și oficialilor CNAIR să facă toate demersurile pentru a mai drege busuiocul și a da în folosință cei 33,23 kilometri din A0 Sud etapizat: DN6-DN5 în decembrie 2023, DN5-DN4 în martie-aprilie 2024 și DN4-A2 cel mai târziu în iulie.

Întârzierea de 6-9 luni față de termenele contractuale și de peste 1 an față de promisiunile fanteziste ale „directorului general” al CNAIR, Cristian Pistol, și ale „ministrului” Grindeanu este inacceptabilă”, au spus cei de la Pro Infrastructură.

Alsim a cerut ajutorul Makyol

În disperare de cauză, Alsim Alarko a cerut ajutorul confraților de la Makyol, compania care a pus mâna pe toată autostrada Sibiu-Făgăraș. Pasionații de infrastructură au surprins în imagini utilaje alte turcilor de la Makyol, pe un șantier al Alsim Alarko din Autostrada Bucureștiului (A0). „Interesant, cilindri compactori de la Makyol, pe lotul Alarko”, scrie un pasionat de infrastructură pe forumul PeUndeMerg.ro al Asociației Pro Infrastructură (API). Comentând imaginile, un alt pasionat de infrastructură anticipează că acele utilaje sunt „încălzite” pentru a fi mutate pe Autostrada Moldovei (A7), mai exact, pe lotul Pietroasele – Buzău, unde turcii de la Makyol au câștigat contractul de execuție în asociere cu alt constructor turc, Nurol.

De asemenea, Makyol a mai câștigat și contractele pentru construirea celor 68 de kilometri ai Autostrăzii Sibiu-Făgăraș. Mai mult, împreună cu Alsim Alarko, Makyol urmează să deruleze lucrările la Magistrala 6 de metrou, secțiunea 1 Mai – Tokyo/ Băneasa.

Într-o postare recentă de pe lotul 1 Sud al A0, secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a spus că deschiderea circulației pe secțiunea DN5 – DN4 este condiționată de vreme.

Pe de altă parte, cei mai mulți pasionați de infrastructură spun că, în ciuda accelerării ritmului din ultima perioadă, nu sunt șanse ca și această secțiune, DN5 – DN4, să fie dată în trafic în 2023.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că „în scurt timp” va fi deschisă circulația pe secțiunea de aproape 10 kilometri dintre DN5 și DN6 (Jilava – Bragadiru) și a transmis, la rândul său, promisiunile constructorului de a finaliza și secțiunea de la DN5 la DN4 tot anul acesta.

UMB a început mai târziu decât turcii, dar temină înaintea lor

Spre comparație, constructorul român Dorinel Umbrărescu se pregătește să dea în folosință noi kilometri de autostradă în România. Lotul 2 al Autostrăzii de Centură a Bucureștiului (A0 Nord), unde constructor este Spedition UMB, firma patronată de Dorinel Umbrărescu, este gata și azi va fi dat în folosință. De remarcat este că UMB a semnat în 2021, cu doi ani mai târziu decât turcii, și iată că termină înaintea lor. Diferențe între cele sectoarele Alsim și UMB nu sunt pentru că vorbim de A0, o autostradă care se construiește pe câmpie.

Lotul UMB are 19 km, este cuprins între DN1 (Corbeanca) și DN2 (Afumați). Costul total al execuției este de 831,92 milioane de lei fără TVA.

Autostrada Makyol

Compania Makyol din Turcia a obținut de la CNAIR contracte pentru construcția a două loturi de pe autostrada Sibiu-Făgăraș. Aceasta deține și celelalte două segmente de pe acest drum rapid.

Proiectarea și construcția a 68,04 km de autostradă dintre Sibiu și Făgăraș au fost atribuite antreprenorului turc Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS, care are la dispoziție 12 luni pentru proiectarea și 36 de luni pentru execuția lucrărilor de construcție a acestei autostrăzi. E același constructor care și-a adjudecat alte două loturi de pe această autostradă, punând, astfel, monopol pe această construcție.

Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu-Pitești) – Avrig-Mârșa (DJ 105G) în lungime de 14,25 km are o valoare de 1,89 miliarde lei fără TVA;

Tronsonul 2: Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1) în lungime de 19,92 km are o valoare de 1,54 miliarde de lei, fără TVA.

Contractele pentru proiectarea și construcția tronsoanelor 3 (Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ105B) (17,61 km) și 4 (Sâmbăta de Sus (DJ105B) – Municipiul Făgăraș (16,26 km) și drum de legătură cu DN1 (5,6 km) au fost semnate anterior, în data de 16.08.2023 și respectiv 20.09.2023.

Unde-i găsim pe turci în România

A0, segmenul sud:

•          Lotul 1, A2 – CF902 (Jilava), 16,9km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 830.679.662,15 lei, fără TVA. Contract semnat în august 2019

•          Lotul 2, CF902 (Jilava) – DN6, 16,3km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 750.849.942,12 lei, fără TVA. Contract semnat în 2019.

A1, tronson II Pitești-Sibiu

•          Sectiunea 2 Boița – Cornetu, 31,33km. Constructor: asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret; cost: 4,250 miliarde lei fără TVA; termen: 18 luni de proiectare și 50 de luni de execuție a lucrărilor. Contract semnat în februarie 2022. Termen de deschidere: 2027

A3, București – Borș, segmentul Gilău-Borș, Secțiunea 3B Mihăești-Suplacu de Barcău

•          3B5 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,55km). Secțiune deschisă în septembrie 2023. Contract semnat în Septembrie 2020. Constructor selectat: Nurol Insaat Ve Ticaret AS. Preț: 384.138.887,89 lei, fără TVA. Durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție.

A7, Ploiești-Siret, secțiunea Ploiești-Buzău:

•          Lot 3 Pietroasele – Buzău, 13,90km. Câștigător desemnat în octombrie 2023: Asocierea Nurol Inşaat Ve Ticaret A.S. (lider) – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S., preț: 1,09 miliarde lei (fără TVA). Durata execuție: 20 luni.

A13, Sibiu-Brașov-Bacău, segmentul Sibiu-Făgăraș:

•          Lot 1 Boița (A1) – Avrig/Mârșa (DJ105G), 14,25km. Constructor desemnat în septembrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET, preț: 1,90 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 12 luni, durata execuție: 36 luni

•          Lot 2 Avrig/Mârșa – Arpașu de Jos, 19,92km. Constructor desemnat în octombrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,54 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 12 luni, durata execuție: 36 luni.

•          Lot 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus, 17,61km. Constructor desemnat în iunie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,77 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare: 12 luni, durata execuție: 36 luni. Contract semnat în august 2023.

•          Lot 4 Sâmbăta de Sus – Făgăraș, 16,26km. Constructor desemnat în mai 2023: Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Yapi Merkezi Insaat VE Sanayi AS, cost: 1,19 miliarde lei fără TVA, durata proiectare: 12 luni, durata execuție: 36 luni. Contract semnat în septembrie 2023.

Drum expres Dex 12 Craiova-Pitești

I.Craiova-Robănești – Termen de deschidere: 2025

Constructor: Tirrena Scavi SpA, cost: 358.179.480,69 lei, fără TVA. Contract semnat în decembrie 2018, termen de proiectare: 12 luni, termen de execuție: 24 luni. Contract anulat în decembrie 2022, licitație reluată în martie 2023. Câștigător nou desemnat în iunie 2023 – asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI AS – STRADE BAUUNTERNEHMUNG SRL – VISIO CONSTRUCTION WORKS SRL, preț 439,29 milioane lei (fără TVA), termen de execuție: 18 luni. Contract semnat în August 2023.

Alte contracte semnate de turci în România:

  • Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi va construi gazoductul Tuzla-Podișor, proiect în valoare de aproximativ 500 milioane de euro.
  • Asocierea Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.S.-Somet SA va proiecta și executa lucrările la linia de metrou M6 de la Tokyo (Mall Băneasa) la Aeroportul Internațional Henri Coandă, contract în valoare de 12,7 miliarde de lei, fără TVA.
  • Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport SA – Arcada Company SA. va realiza magistrala 1 de metrou din Cluj-Napoca, contract în valoare de 9 miliarde de lei.
  • Asocierea Esta Insaat Sanayi Lojistik Ve Dis Ticaret Anonim Sirketi – S.C. Esta Construction Group S.R.L. – Gun Al Madencilik Insaat Nakliye Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi  va proiecta și executa lucrările de modernizare a DN 71, sectorul Târgoviște – Sinaia, contract în valoare de 1,15 miliarde de lei, fără TVA..

Mai multe articole...

Cele mai citite articole