Cum se schimbă piața auto. Dieselul și benzina pierd teren, pe fondul avansului înmatriculării de mașini electrice și hibride

Publicat: 26 iul. 2021, 12:45, de Răzvan Zamfir, în Auto , ? cititori
Cum se schimbă piața auto. Dieselul și benzina pierd teren, pe fondul avansului înmatriculării de mașini electrice și hibride
Ford Puma ST

Cota mașinilor diesel pe piața mașinilor noi din UE a scăzut la 20%, cu 10 puncte procentuale mai puțin decât situația de acum un an, arată datele ACEA. Același procent a fost piedut și de mașinile pe benzină, de la 52% din piață, la 42%. În acest context, hibridele au aproape 27% din piață, iar mașinile pur-electrice au ajuns la 7,5%.

Cota de piață a dieselului a coborât ajuns în T2 la doar 20,4%, față de 29,4% acum un an. Concret s-au vândut în Uniune 1,16 milioane de mașini pe motorină în șase luni, cu 100.000 mai puțin decât anul trecut. În România, au fost înmatriculate 9.000, scădere de 37% față de prima parte din 2020.

Germania este cea mai mare piață pentru mașini diesel: 314.000 unități, în timp ce Franța și Italia au depășit fiecare 210.000. Cea mai mare scădere procentuală a fost în Olanda, 43%, iar în câteva țări înmatriculările au crescut, două fiind statele unde avansul a fost mai mare de 30%: Bulgaria și Estonia.

În UE s-au vândut anul trecut cu 32% mai puține mașini diesel decât în 2019, ceea ce înseamnă 2,77 milioane, față de 4,1 milioane.

Mașinile pe benzină

Ponderea lor a ajuns la 41,8% dintre mașinile noi vândute între aprilie și iunie, față de o cotă de 51,9% în perioada similară din 2020.

Astfel, s-au vândut în UE 2,24 milioane de mașini pe benzină în primele șase luni, iar cele mai mari piețe sunt Germania (536.000), Franța (390.000), Italia (285.000). În România s-au înmatriculat aproape 19.000 de mașini, în scădere cu 34%. Două piețe au avut creșteri de peste 40%: Croația și Grecia, iar cel mai mare declin a fost în Lituania (37%).

A doua piață europeană pentru mașini pe benzină este Marea Britanie, cu 442.000 unități, avans de 13%.

Mașinile 100% electrice

Electricele atins o cotă de piață de 7,5% trimestrul trecut, iar la șase luni totalul în UE a fost de 356.000 unități, ceea ce înseamnă mai mult decât dublu față de primul semestru din 2020. Germania a înmatriculat 148.000 de modele, iar Franța 72.000.

În primele șase luni alte câteva țări au afișat cifre foarte bune: Italia (30.000), Suedia (22.000), Olanda (16.000), Austria (15.000). În România datele oficiale arată 874 de mașini, creștere de 46%. Datorită programului Rabla Plus cifrele din partea a doua a anului ar putea crește.

Două țări non-UE afișează cifre mari la acest capitol: Marea Britanie (73.000) și Norvegia (48.000). În ceea ce privește mașinile hibride plug-in, totalul a fost de 445.000 de unități, de peste trei ori mai multe decât în 2020.

În fine, mașinile hibride au stabilit un nou record: peste un milion de unități în prima parte a lui 2021, cu Italia cea mai mare piață, cu 242.000 de modele.