Cupra și Dacia, rebelii industriei auto europene care sfidează ofensiva chineză

Publicat: 16 iul. 2025, 15:15, de Nitulescu Gabriel, în LIFESTYLE , ? cititori
Cupra și Dacia, rebelii industriei auto europene care sfidează ofensiva chineză

Într-o Europă tot mai vulnerabilă în fața expansiunii rapide a giganților auto chinezi, două branduri ies din tiparele pieței și oferă un model de succes neașteptat: Cupra și Dacia. Bloomberg le numește „rebelii” care schimbă regulile jocului într-o industrie aflată sub presiune constantă din cauza reglementărilor stricte, costurilor în creștere și concurenței acerbe din Asia, arată Puterea Financiară.

Dacia: minimalism cu impact maxim

Cu o strategie axată pe frugalitate și eficiență, Dacia s-a transformat într-un lider regional surprinzător. În 2024, modelul Sandero a fost cel mai bine vândut autoturism din Europa, devansând titani precum VW Golf sau Tesla Model Y. De asemenea, SUV-ul Duster rămâne printre cele mai căutate modele din segmentul său.

Peste 500.000 de unități Dacia au fost livrate în Europa, marca reușind astfel să depășească Hyundai și Tesla, cu o cotă de piață de 4,5%. Într-un context în care prețurile autoturismelor au crescut alarmant, Dacia a păstrat prețuri accesibile: în Germania, un Sandero pornește de la 12.500 de euro.

Strategia Dacia implică reducerea complexității, folosirea platformelor comune, producție în zone cu costuri scăzute (România și Maroc) și eliminarea dotărilor inutile. Rezultatul? Marje operaționale de două cifre, peste media industriei auto europene. Brandul urmează să lanseze un nou model electric urban sub 18.000 de euro, fabricat în Europa.

Cupra: sportivitate, design și profit

Cupra, desprinsă din Seat în 2018, și-a găsit rapid identitatea ca marcă sportivă și tânără. În 2024, vânzările Cupra au crescut cu 33%, ajungând la peste 167.000 de unități. Publicul-țintă este cu 10 ani mai tânăr decât cel al VW, iar venitul per mașină a crescut cu 35% față de 2019.

Germania a devenit piața principală pentru Cupra, unde marca a fost votată cea mai „la modă” de către cititorii unei reviste auto de prestigiu. În ciuda provocărilor recente — inclusiv tarifele UE pe importurile din China care au afectat SUV-ul electric Tavascan — Cupra rămâne un jucător solid în portofoliul VW. Lansarea viitorului model electric Raval promite să extindă și mai mult prezența mărcii.

Lecții pentru Europa: simplificare și adaptabilitate

Dacia și Cupra oferă o contraofensivă credibilă în fața competiției chineze. Prima pariază pe simplitate și accesibilitate, a doua pe emoție și design. Fiecare își croiește propriul drum într-un peisaj auto aflat în plină transformare. Ambele demonstrează că inovația nu presupune întotdeauna complexitate tehnologică, ci mai degrabă o înțelegere clară a pieței și a așteptărilor consumatorului european.

Dacia, condusă de Denis Le Vot, vizează o marjă operațională de 15% până în 2030 și extinderea în segmentul C prin SUV-ul Bigster. Între timp, Cupra își propune să intre pe piața din SUA și să își consolideze reputația ca brand premium, dar accesibil. Cu o strategie bine conturată și capacitatea de a reacționa rapid la schimbările de piață, cele două mărci ar putea juca un rol esențial în redefinirea viitorului industriei auto europene.