Cutiuța foarte muzicală: Cargo – trupa care-a transformat ploaia în imn și rockul în ritual

Publicat: 10 mai 2025, 22:40, de Radu Caranfil, în Cultură , ? cititori
Cutiuța foarte muzicală: Cargo – trupa care-a transformat ploaia în imn și rockul în ritual
Ovidiu Ioncu _Kempes

Între chitară grea și poezie sfâșietoare, Cargo e dovada vie că România are sfinți ai rockului, doar că poartă bocanci și cântă despre moarte, prietenie și renaștere.

Când se trage linie peste istoria rockului românesc, rămân puține nume care nu doar că au rezistat, dar au modelat o generație. Cargo nu e o trupă. E o stare. Un drum. O adunare de spirite rătăcite care-au găsit împreună un sunet și n-au mai tăcut niciodată.

Hei rup, hei rup!

…omul, muntele și cerul… se-ntâlnesc în defileu…

Într-o țară unde mainstream-ul s-a închinat mereu banului și prostului gust, Cargo a ales să urle din subteran, cu chitara-n mână și versul drept sabie. Și cu fiecare concert, cu fiecare piesă, cu fiecare ploaie care le-a însoțit baladele, au construit ceva rar: un altar viu al rockului românesc.

Prieteni dragi…

știu și „simt” Cargo cu Kempes – și nu ca pe un simplu repertoriu. Este una dintre cele mai intense experiențe sonore din rockul românesc. Nu e doar muzică, e trăire comprimată în sunet.

Vorbim despre timbrul acela unic – acea vibrație de stâncă udă de ploaie și de revoltă care-ți intră în stern. Kempes nu „interpreta” – el arăta durerea. Când trăgea aer să cânte, aveai impresia că întregul vers se naște atunci, pe loc, dintr-un strigăt lăuntric. Când urla, nu o făcea pentru efect, ci pentru că altfel n-avea cum.

Am „ascultat” cu toate simțurile:

  • Ploaia” în versiunea Kempes? Lacrimă pură.
  • Ziua vrăjitoarelor” cu vocea lui? Ritual.
  • Destin” ? Manual de supraviețuire în vremuri murdare.

Acel Cargo cu Kempes a fost o trinitate rară: voce – suflet – chitară, în cea mai sinceră formă. Fără „image management”, fără artificii. Doar muzică adevărată.

Originea legendelor: de la Timișoara cu drag și distors

Cargo s-a născut în 1985, la Timișoara – orașul revoluției, dar și al revoltelor muzicale. Într-o vreme în care trupele se temeau de orice vers mai tăios, Cargo venea cu riff-uri grele și o atitudine de haiduci urbani, înarmați cu Marshall-uri în loc de flinte.

Inițiată de Adrian Bărar – chitarist, compozitor, profet al riff-urilor grele și părintele spiritual al trupei – Cargo a fost de la început o misiune. Nu doar o trupă, ci o cruciadă sonoră. Vocea, în primii ani, a fost împărțită între solisti cu putere, dar identitatea trupei s-a închegat complet abia când Ovidiu Ioncu „Kempes” a intrat în peisaj.

Ce-a urmat? O epopee.

Ploaia” – când o baladă devine rugăciune colectivă

Nu e român care să nu fi fost atins, într-o noapte ploioasă, de această piesă. „Ploaia” nu e doar o melodie – e o revelație. O incantație despre moarte, durere și regăsire. O călătorie sonoră care începe cu o chitară tristă și se sfârșește cu un vers care îți rămâne tatuat în piept: „Eu plec să caut liniștea…”

Ce e genial la „Ploaia” nu e doar compoziția, ci faptul că fiecare om o înțelege altfel. Pentru unii e doliu. Pentru alții – speranță. Pentru alții – eliberare. E acea piesă care îți rupe sufletul în două și ți-l lipește la loc cu superglue divin.

Albume cu greutate, ca un vin aspru de dealuri bănățene

Destin, Ziua vrăjitoarelor, Colinde și obiceiuri de iarnă (da, Cargo face colinde!), Spiritus Sanctus – toate sunt mai mult decât colecții de piese. Sunt etape dintr-un pelerinaj muzical.

Cargo a știut mereu să combine energia brută cu introspecția poetică. Un solo de chitară la ei nu e doar tehnică – e strigăt. Un vers nu e doar rimă – e verdict. Au înțeles ce-au înțeles și Phoenix și Iris: că rockul românesc nu trebuie să copieze, ci să creeze.

Pierderea lui Bărar și renașterea prin durere

În 2021, România a pierdut un titan. Adrian Bărar a murit în urma complicațiilor cauzate de COVID-19. Și odată cu el, o parte din sufletul Cargo s-a stins.

Dar rockul adevărat nu moare. Se plânge, în backstage, apoi urcă din nou pe scenă. Sub conducerea lui Adi Tetrade, cu vocea lui Ionuț Cârstea și loialitatea vechilor membri, Cargo merge mai departe. Și nu oricum – ci cu onoare. Cu emoție. Cu o forță aproape religioasă.

Concert Cargo = pelerinaj rock

Dacă n-ai fost niciodată la un concert Cargo, n-ai fost, de fapt, la niciun concert. Nu pentru că se țipă tare, ci pentru că publicul – acel public divers, de la motocicliști la corporatiști ”refulați” – vine cu inima plină. Toți cântă. Toți plâng la „Ploaia”. Toți dau din cap la „Dacă ploaia s-ar opri”. Și toți simt că sunt parte din ceva mai mare decât muzica: o familie.

Cargo nu e modă. E ADN sonor românesc

Într-o industrie în care trupele vin și pleacă mai repede decât manichiura de silicon, Cargo rămâne. Nu din inerție. Ci pentru că spun ce trebuie, când trebuie, cum trebuie. Pentru că au avut curajul să nu devină „proiect”. Pentru că fiecare vers vine din viață, nu din studio. Pentru că au suflet. Iar în rock, sufletul e tot ce contează.

Dacă rockul românesc are o coloană vertebrală, atunci acolo, printre vertebrele indestructibile… e și Cargo

Au cântat despre prietenie, despre moarte, despre răzvrătire, despre dor, despre blestem și binecuvântare. Fiecare piesă a fost o mărturisire. Fiecare vers, un diagnostic. Fiecare concert, o eliberare.

Iar noi, ascultătorii, știm că oricât s-ar schimba lumea, oricât s-ar strica radiourile, oricât de plată ar deveni muzica de azi – acolo, undeva, Cargo mai face soundcheck, mai apasă un acord, mai aprinde un suflet.

Pentru că unele trupe trec, dar altele rămân. Cargo nu doar că a rămas.

Cargo e.

La început a fost riff-ul: geneza Cargo și nașterea unei legende

Puțini știu sau își mai amintesc exact cum a început mitul Cargo. Și poate că e mai bine așa. Legendele nu se explică. Se simt. Dar pentru cei care au ureche pentru începuturi și respect pentru pionierat, iată rădăcinile adânci ale trupei care a schimbat ADN-ul rockului românesc.

Totul începe în 1985, la Timișoara – orașul care știe cum se face zgomotul care contează. În acel peisaj încă bântuit de cenzură, dar în același timp fremătând de revoltă latentă, Adrian Bărar, un chitarist cu viziune și nerv, decide că e timpul să nască o trupă care să nu imite, ci să exprime. Cargo.

Primii membri? O combinație explozivă de talent, furie și vis.

  • Adrian Bărar – chitară, compoziție, sufletul greu al trupei. El n-a fost doar un muzician – a fost arhitectul. A construit fiecare riff ca pe o catedrală gotică: solemn, precis, înfricoșător de frumos.
  • Carol Bleich – bas. Un groove discret dar esențial, care ținea coloana vertebrală a primelor concerte.
  • Tavi Iepan – chitarist secund, ulterior cunoscut și pentru participarea în trupe ca Progresiv TM și Pacifica.
  • Tibor „Big T” Molnar – clape. A adus acea dimensiune atmosferică ce avea să definească sunetul Cargo.
  • Dinicu „Dino” Rădulescu – tobe. Percuție precisă, dar cu suflet, capabilă să însoțească atât balade cât și tunete hard rock.

Însă trupa nu avea încă vocea destinului. Nu avea acel glas care rupe și vindecă în același timp. Asta până a apărut el.

Kempes – vocea pe care n-ai cum s-o uiți

Ovidiu Ioncu, alias Kempes, este, fără nicio exagerare, unul dintre cele mai fascinante fenomene vocale pe care le-a produs România. Nu doar o voce. O entitate sonoră. Un urlet ancestral care venea dintr-o altă lume, dar care spunea exact ce simțeam și noi.

Intrat în trupă în 1990, Kempes a fost piesa lipsă. Cu el, Cargo a trecut dintr-o formație bună într-un cult. Cu el, „Dacă ploaia s-ar opri” nu era doar o baladă, ci o exorcizare. Cu el, „Ziua vrăjitoarelor” suna ca o profeție, nu ca o piesă.

Vocea lui Kempes nu se cântă. Se trăiește.

E tăiș, e flamă, e implozie emoțională. Un vibrato sălbatic, combinat cu o putere de atac care făcea ca și cel mai pașnic om din sală să strângă pumnul involuntar. Avea magnetism. Avea energie telurică. Avea timbru de legendă. Într-o lume în care mulți strigau, el reușea să te facă să taci și să asculți.

Împreună cu Bărar, Kempes a format ceea ce mulți consideră cel mai bun tandem compozitor–interpret din rockul românesc post-’89.

Anii grei, dar glorioși: primul album, prima explozie

Primul material discografic oficial apare abia în 1992, în plină tranziție românească, când totul era nesigur, dar sunetele grele începeau să-și facă loc. Albumul „Povestiri din gară” e o bijuterie brută. Acolo, Cargo e încă în faza de explozie emoțională, cu versuri care ard și riffuri care nu caută neapărat eleganța, ci impactul.

Dar momentul de ruptură apare cu albumul „Destin” (1995) – și mai ales cu piesele „Dacă ploaia s-ar opri” și „Doi pași înainte”. Cu aceste hituri, Cargo intră în legendă. Sălile încep să se umple. La fiecare concert, sute de oameni cântă împreună. Iar vocea lui Kempes devine vocea tuturor.

Despărțirea: dureroasă, dar inevitabilă

În 2003, Kempes pleacă din trupă și, pentru o vreme, din România. Mutat în Australia, el se retrage din muzică, iar fanii trăiesc această ruptură ca pe o tragedie personală. Pentru mulți, Cargo fără Kempes era ca și cum Pink Floyd rămânea fără Gilmour și Waters în același timp.

Dar trupa a mers mai departe. Cu Tenebres, cu Tavi Pilan, cu Noemi Pribegi, cu Ionuț Cârstea… N-a fost niciodată la fel, dar n-a fost nici derizoriu. Cargo a supraviețuit, iar Kempes a rămas în conștiința colectivă ca o legendă vie.

Vrei să simți cu adevărat ce-a fost Kempes?

Pune în căști „Destin” sau „Ziua vrăjitoarelor”.

Dă volumul la maximum. Închide ochii.

Și dacă nu simți că ți se zbârlește pielea – înseamnă că nu ești viu.

Kempes – întoarcerea fiului rătăcitor și a unei voci care nu se stinge

După plecarea din Cargo, Ovidiu Ioncu „Kempes” s-a stabilit în Australia. S-a rupt, aparent, definitiv de rock, de scenă, de România. Zicea că și-a lăsat chitara deoparte, că muncește într-un atelier de tâmplărie, că trăiește liniștit, departe de zgomot. Dar să fim serioși: o voce ca a lui nu se lasă la cuier. Se înmoaie, poate. Se îngroapă. Dar sub coaja de tăcere, continuă să ardă.

Și a ars. Încet, mocnit, până când focul a erupt din nou.

2013 – revenirea miraculoasă

După un deceniu de tăcere, în 2013, Kempes revine în România. Aparent pentru o scurtă vizită. În realitate, era începutul unui nou capitol. I s-a propus să urce din nou pe scenă. Inițial ezitant, a spus da. Nu din ambiție. Din dor. Din chemare. Dintr-un sentiment greu de pus în cuvinte – dar perfect exprimat prin microfon.

Când a urcat prima dată din nou pe scenă, publicul a amuțit. Nu doar pentru că îl vedea iar, ci pentru că… era acolo. Întreg. Vocea aceea fabuloasă – acea combinație de metal topit, durere și divinitate – era exact cum o știai. Poate mai matură. Poate cu o umbră în plus. Dar vie.

Kempes – trupa

Împreună cu instrumentiști de calibru, Kempes pune bazele propriei trupe, sub numele… evident: Kempes. Fără pretenții false, fără jocuri de imagine. Doar muzică. Doar suflet. Doar revenire.

În 2015 lansează albumul „Regăsire” – un titlu perfect ales. Versurile vorbesc despre durere, dezrădăcinare, dorință, renaștere. Nu e un album scris pentru radio, nici pentru hituri rapide. E un album pentru cei care au crescut cu rockul în vene și care au avut nevoie de vocea lui ca să treacă peste viață.

Piesele „Undeva”, „Exil”, „Regăsire”, „Ziduri reci” – toate sunt mărturisiri. Spovedanii. Rugăciuni cu distors.

Unde e Kempes azi?

Cântă. Nu cât ar merita. Nu cât ar trebui. Dar cântă. În festivaluri, în cluburi, în săli de teatru. Oriunde îl cheamă publicul. E alt om – mai așezat, mai discret. Dar aceeași voce. Aceeași privire care sparge lumina scenei. Același urlet sacru care face pielea să vibreze și inimile să bată sincron.

Kempes nu s-a întors pentru glorie. S-a întors pentru că nu putea altfel.

Kempes și Cargo – ce-ar fi putut fi, ce a rămas

E imposibil să nu te întrebi cum ar fi sunat Cargo dacă Kempes nu pleca. Dacă ar fi continuat împreună. Dacă… Dar nu. Povestea nu e despre regrete. E despre ce s-a construit. Despre cum o voce a ridicat o trupă. Și cum o trupă a ținut aprinsă o flacără. Cargo fără Kempes a mers mai departe cu onoare. Kempes fără Cargo a arătat că un om poate purta o legendă și de unul singur.

Iar împreună, chiar dacă pe drumuri separate, ei sunt coloana sonoră a sufletului românesc post-decembrist.

Finalul final: o voce ca un tunet și o trăire ca o rugăciune

Într-o lume de playback, auto-tune și coregrafii ieftine, Kempes rămâne una dintre cele mai autentice prezențe pe care le-a avut vreodată muzica românească. O voce inimitabilă. Un om care nu face compromisuri. Un artist care nu știe să joace teatru, dar știe să spună adevărul.

Când îl asculți, nu mai ai nevoie de artificii. Doar de liniște. De un cer gri, poate. De o ploaie care cade ușor. Și de acel glas care îți spune, cu forță blândă:

Eu plec să caut liniștea…”

Și în acea liniște, Kempes va rămâne mereu.

Cargo după Kempes: cum trăiești când legenda pleacă

Când Kempes a plecat în 2003, părea că trupa n-are cum să reziste. Era ca și cum inima plecase din corp. Dar inima nu e totul. Mai e și sângele, și coloana, și instinctul. Iar Adrian Bărar, rămas în continuare liderul absolut, știa că nu e finalul.

A fost o perioadă de căutări. De ajustări. Trupa a experimentat, a adus noi membri, a scris altfel. Unii fani au strâmbat din nas. Alții au rămas. Dar Cargo n-a mimat. N-a falsificat. A continuat să cânte cu ce avea: durere, dor, fidelitate față de ideea inițială.

Spiritus Sanctus” – albumul renașterii

Lansat în 2003, chiar în anul plecării lui Kempes, „Spiritus Sanctus” e un act de credință. Cargo intră într-o nouă etapă, cu o nouă voce – Ovidiu „Ov” Ioncu, fratele lui Kempes, pentru o vreme. Mai târziu, Adrian Igrișan, zis „Adiță”, devine noul frontman permanent. O alegere curajoasă, dar esențială.

Adi Igrișan nu e Kempes – și nici n-a încercat vreodată să fie. Dar are forță, are respect pentru moștenire și, mai ales, știe să cânte Cargo așa cum trebuie: cu suflet, nu cu ambiție. Albumul aduce piese ca „Spiritus Sanctus”, „Clasa muncitoare”, „Ana” – compoziții grele, dar vii.

Anii 2000–2020: o trupă matură, dar în continuare pasională

Cargo devine un fenomen de concert. Fără apariții constante în televiziuni sau radio-uri comerciale, trupa umple stadioane, săli de sport, piețe, cluburi. Fără artificii. Fără playback. Fără compromisuri. Doar sunet, public și emoție. Rock-ul lor e deja stil de viață pentru zeci de mii de oameni.

Festivaluri, turnee, evenimente cu motorul pornit (Gărâna, Bikers for Humanity, Folk & Rock for Friends) – oriunde se adună suflete libere, vine și Cargo. În timpul ăsta, se reînnoiește repertoriul, dar se păstrează și clasicii: „Ziua vrăjitoarelor”, „Dacă ploaia s-ar opri”, „Aproape de voi”.

2021 – moartea lui Bărar: pierderea unui părinte spiritual

Pandemia a lovit dur rockul românesc. Dar cea mai sfâșietoare lovitură a venit în martie 2021: Adrian Bărar moare în urma infecției cu COVID-19. Era sănătos, activ, la repetiții până în ultima lună. Și totuși, s-a dus. Timișoara a plâns. România a tăcut. Cargo a rămas brusc orfană de fondator.

Pentru trupă, moartea lui Bărar nu a fost doar o tragedie personală. A fost o cruce. Ce faci când îți moare părintele? Ce faci când chitara care dădea tonul nu mai răspunde?

Cargo a făcut ce știe cel mai bine: a cântat.

Prezentul: Cargo în 2024–2025 – trupă vie, cu gloanțe reale

Astăzi, Cargo continuă să existe. Mai discret decât înainte, dar cu o forță nevăzută. Un nucleu de oameni care se respectă și respectă moștenirea:

  • Adrian Igrișan – voce & chitară: stâlpul actual. Nu are patosul lui Kempes, dar are o blândețe și o umanitate care câștigă publicul în fiecare concert.
  • Tavi Pilan – tobe: motorul perfect, mereu constant, mereu precis.
  • Ionuț Cârstea – bas: un tânăr extrem de talentat, noul sânge care aduce prospețime.
  • Noemi Pribegi – clape & backing vocals: o prezență caldă și subtilă, care completează perfect sound-ul Cargo post-Bărar.

Concert cu concert, Cargo duce mai departe o poveste care nu se închide. Într-o țară care pare din ce în ce mai nepăsătoare față de muzică reală, Cargo e acel steag încă înfipt pe ziduri vechi, fluturând cu încăpățânare.

Cargo nu e doar o trupă. E o comunitate. O credință. Un legământ.

Au pornit din Timișoara, într-o vreme în care chitara era pericol. Au trecut prin despărțiri, pandemii, moarte, exiluri. Și n-au renunțat.

Cargo nu cântă pentru faimă. Cargo cântă pentru cei care știu că rockul e vindecare. Că versurile bune nu sunt versuri inteligente, ci versuri care dor. Cargo cântă pentru cei care încă mai cred că muzica trebuie simțită în stern, nu doar pe TikTok.

Când Cargo urcă pe scenă, România respiră altfel.

Iată un Top 10 piese Cargo – nu în ordinea popularității de pe YouTube, ci în ordinea impactului emoțional, liric și muzical. Un clasament al trăirii, nu al cifrelor. Fiecare piesă e o poveste în sine, un colț de suflet românesc învelit în distors:

1. Dacă ploaia s-ar opri

Imn. Rugăciune. Renaștere.
Acea piesă care face liniște în mulțime. Care învăluie cuvintele în apă și le face să doară frumos. Versuri simple, dar atât de tăioase încât par scrise cu sufletul tăiat în două. Nicio nuntă, niciun majorat, niciun concert adevărat fără acest catharsis.

2. Ziua vrăjitoarelor

Ritual sonic. Mister. Putere feminină cu accent medieval.
Una dintre cele mai originale piese din rockul românesc. Un bas apăsat, o chitară nervoasă și versuri de poveste – e rock mitologic, de foc de tabără aprins în pădurea interzisă.

3. Cântecul paiaței

Durere. Reflecție. Teatru interior.
O piesă profundă despre prăpastia dintre zâmbetul de suprafață și sfâșierea interioară. Asta e Cargo în formă pură: oameni care cântă ceea ce alții nu au curajul să spună.

4. Aproape de voi

Prietenie. Loialitate. Legământ nerostit.
O piesă pentru cei care n-au plecat niciodată, chiar și când au fost departe. Cargo dedică asta fanilor – și fanii o întorc cu vocea în fiecare concert. Are forța unui „Tatăl nostru” spus între frați de sânge.

5. Clasa muncitoare

Rock social. Protest cu chitare. Ironie și revoltă.
Piesa în care Cargo coboară din nori și vorbește despre România reală: aia a pălmașilor, a celor „care mai lucrează”. E și glumă, și rană. Și un pic de Blajină în fiecare riff.

6. Doi pași înainte

Luptă. Tenacitate. Speranță în fața zidului.
O piesă care pare compusă pentru orice moment greu. Când vrei să renunți, dai drumul la ea. Te împinge de la spate, ca un prieten care nu te lasă să cazi.

7. Ploaia

Piesa cu care Kempes a devenit nemuritor.
Această „Ploaia” (versiunea originală) e mai brutală și mai viscerală decât versiunea ulterioară. Kempes transformă fiecare vers într-un urlet mistic. Cine a ascultat-o pe întuneric, în căști, știe exact despre ce vorbim.

8. Spiritus Sanctus

Spiritualitate. Răzvrătire mistică. Apel la renaștere.
Titlul albumului din 2003, piesa care a anunțat o nouă eră. Nu mai e vorba doar de emoție, ci și de mesaj. Are ceva solemn, de cor apocaliptic rock.

9. Ana

Baladă despre despărțire. Dor. Neputință.
Simplă, sfâșietoare, interpretată mereu cu lacrimă în colțul sufletului. Ana e oricare dintre noi care a pierdut și a mers mai departe, dar cu pașii încă tremurând.

10. Bagă-ți mințile-n cap

Autoironie. Energie. Riff memorabil.
Una dintre piesele mai vesele, dar cu mesaj clar: trezește-te, frate! Nu merge totul bine, dar nici n-ai voie să dormi pe tine. E genul de piesă care face pogo decent și în rândul corporatiștilor nostalgici.

Brigadierii” – imnul dureros al celor care nu mai așteaptă nimic, dar luptă în continuare

O piesă cu sudoare, cu coloană vertebrală, cu trecut comunist recontextualizat într-un rock răzvrătit, ironic și tandru în același timp. „Brigadierii” nu e doar un cântec – e o metaforă cu lopata-n mână și chitara pe umăr.

Context și ADN-ul piesei

Brigadierii” apare într-un moment în care România era deja trecută prin deziluziile tranziției. Nu mai era vorba doar despre luptă, ci despre oboseala celor care-au luptat și n-au primit nimic. Și exact aici bate Cargo cu forța unui ciocan: în memoria celor care și-au spart oasele pe șantierele țării, visând la o glorie colectivă care n-a mai venit niciodată.

Dar „Brigadierii” nu e o piesă de jelanie. E una de recunoaștere. De recuperare a demnității. De autoironie lucidă.

Versuri și imagini-cheie

Suntem brigadierii din nouăzeci şi cinci / Călcăm fără milă în visele voastre mici…”
Boom. Din start, Cargo intră cu bocancul în ironia istoriei.
Brigadierii nu mai sunt tinerii idealiști ai anilor ’50 care construiau socialismul cu lopeți și cântece la portavoce. Sunt rockerii, outsiderii, muncitorii uitați de tranziție, copiii unei revoluții care a uitat de ce-a pornit.

Muncim pe şantiere imaginare / Visăm la femei şi la salarii mărite…”
Două rânduri. Atât. Și e România întreagă în ele. Iluzia muncii fără sens. Visul de fiecare zi. Frustrarea economică dusă la limita absurdului. Și, totuși, autoironia rămâne arma salvatoare.

Ne bate vântul, ne plouă, ne ninge / Dar parcă nici dracu’ nu ne mai atinge…”
Aici e nucleul: România dezamăgită, dar cu pielea bătătorită. Nimeni nu mai vine să ajute. Și nici nu mai contează. Pentru că acești „brigadieri” sunt
supereroii disperați ai banalului, cei care trăiesc în plin absurd și totuși se ridică la muncă a doua zi.

Riff-ul: tăios, repetitiv, hipnotic

Nu e o piesă cu variații spectaculoase. E un ciocan ritmic care bate și bate și bate. Exact ca brigadierii. Repetitiv, dar puternic. Asta-i frumusețea: în simplitate, găsești adevărul. Nu te lasă să-ți întorci capul. Te obligă să înfrunți realitatea – dar o face pe muzică bună.

De ce e piesa asta importantă?

Pentru că vorbește despre noi toți. Despre generații care muncesc fără recunoaștere. Despre visele strivite de tranziție. Despre furie și epuizare. Dar și despre demnitate. Despre acel „merge înainte” spus printre dinți, cu capul sus și chitara-n spate.

Cargo, în „Brigadierii”, nu face politică. Face istorie socială pe ritm de rock. Nu plânge după trecut. Îl ia la mișto. Și îl transformă în poezie.

Brigadierii – acei oameni care ridică lumea, dar n-au timp să-și spună povestea

Brigadierii” e piesa pe care n-o auzi la petreceri. Dar o simți când mergi cu trenul. O fredonezi în gând când primești salariul întârziat. Îți vine în cap când vezi bătrâni cu mâini crăpate care-ți vând ceapă în piață. E România aceea nemachiată. Cu noroi. Cu sânge. Cu inimă.

Și dacă vreodată vom avea un monument al celor care au dus țara în spate și n-au fost întrebați dacă vor – la baza lui trebuie să scrie: „Suntem brigadierii…”

Ce găsim la Cargo din hardrock-ul mondial?

Ei bine, tot ce contează. Și nu e deloc o exagerare. Cargo e una dintre puținele trupe românești care au absorbit esența marilor tradiții hard rock – cu nerv, cu teatralitate, cu durere și orgoliu – și au reușit s-o decanteze într-un stil propriu, recognoscibil din primele acorduri. Nu sunt doar o copie de AC/DC sau o reverență locală la Black Sabbath – sunt un ecou autentic al acelui sunet masiv, fierbinte, cu rădăcini în anii ’70, dar cu suflu est-european, brutal de sincer.

1. Vocea cu ADN de legendă

Kempes, vocea emblematică a Cargo, nu imită. El urlă, sfâșie, imploră și lovește – cu o tonalitate care pare scoasă din măruntaiele lui Dio, dar cu accente de folclor grav, românesc. Are profunzimea narativă a lui Bruce Dickinson (Iron Maiden), dar și zbuciumul visceral al lui Bon Scott (AC/DC). Când cântă „Dacă ploaia s-ar opri”, ai impresia că Led Zeppelin și-a trimis un trimis în Banat să cânte pe-o stâncă.

2. Riff-uri grele, riff-uri cu istorie

Găsești la Cargo riff-uri care ar fi stat fără rușine pe un album Judas Priest sau Accept. Grele, dar melodice. Redundante, dar hipnotice. Genul ăla de construcție armonică în care fiecare chitară pare să respire – nu e doar zgomot, ci poezie dură. E stilul în care se cântă despre moarte, demnitate, credință, luptă – teme universale în hard rock-ul mare, dar rareori abordate cu atâta verticalitate în peisajul românesc.

3. Solo-uri care ard, nu doar impresionează

Chitaristul Adrian Bărar (Dumnezeu să-l odihnească), fondatorul trupei, avea acea eleganță grea de blues combinat cu furia rockului clasic. Ceva între Gary Moore și Ritchie Blackmore, dar cu o tristețe specific românească – nu melancolie, ci un soi de regret apăsat, pe care îl simți doar în piese ca „Ziua vrăjitoarelor”.

4. Percuție ca o mașină de război

Cargo nu s-a jucat niciodată cu tempo-ul. Tobele lor sunt directe, tăioase, fără complicații inutile. Stilul e mai aproape de AC/DC decât de Dream Theater – dar tocmai de aceea funcționează: fiecare bătaie e o chemare la luptă, un pas de marș. Nu pentru paradă, ci pentru supraviețuire.

5. Cultul piesei-imn

Hardrock-ul mondial a trăit din piese-himn – „Smoke on the Water”, „We’re Not Gonna Take It”, „Highway to Hell”. Cargo are „Dacă ploaia s-ar opri”, „Anarhia”, „Spiritus Sanctus”, „Batacanda”. Refrene care se cântă cu pumnii ridicați, în hoarde, deopotrivă de motocicliști și liceeni. În asta constă ADN-ul hardrock-ului: în forța de a uni, de a striga împreună. Cargo face asta cu naturalețe. E o mână întinsă către masele tăcute.

6. Imaginea de trupă cu o cauză

Cargo n-a fost niciodată o trupă doar de „entertainment”. A avut o misiune – să arate că și românii pot face hard rock serios. Nu comercial, nu diluat, nu second-hand. Ci autentic, cu sânge. Exact ca trupe ca Motörhead sau Manowar, Cargo a avut mereu acel aer de „trupeți” ai unei cauze mai mari decât scena: libertatea spiritului.

Ce NU găsești la Cargo din hardrock-ul mondial?

N-ai să găsești show-uri cu dragoni gonflabili, nici pirotehnie obsesivă sau videoclipuri pline de blonde pe decapotabilă. Cargo nu e despre escapism. E despre realitate. Despre moartea unui prieten. Despre o țară care te calcă pe suflet. Despre credință, nu religie de vitrină.

Cargo e România dură, pusă pe muzică. Cargo e hard rock-ul mondial, în dialect de Timișoara.

Într-o industrie în care trupele vin și pleacă mai repede decât manichiura de silicon, Cargo rămâne. Nu din inerție. Ci pentru că spun ce trebuie, când trebuie, cum trebuie. Pentru că au avut curajul să nu devină „proiect”. Pentru că fiecare vers vine din viață, nu din studio. Pentru că au suflet. Iar în rock, sufletul e tot ce contează.

Vinul e bun, dar sufletul mi-e amar. Inima-mi plânge și mi se face dor…