„Damen” Galați construiește un portavion de drone navale pentru Marina Militară a Portugaliei

Publicat: 06 feb. 2024, 19:33, de Sorin Costea, în ESENȚIAL , ? cititori
„Damen” Galați construiește un portavion de drone navale pentru Marina Militară a Portugaliei

„Damen Shipyards Group”, specializat în construirea navelor militare la Șantierul Naval din Galați, a încheiat cu Marina Militară a Portugaliei un contract pentru construirea unui portavion destinat operării dronelor navale.

Războiul din Ucraina a consacrat rolul dronelor navale în purtarea războiului pe mare, cel mai recent exemplu fiind atacul din noaptea de 31 ianuarie spre 1 februarie 2024 a unor drone maritime ale Serviciului de Informații al Apărării din Ucraina, care au scufundat nava purtătoare de rachete „Ivanovets” a Flotei ruse din Marea Neagră. Ucrainienii au folosit un „roi” de drone care au reușit să treacă de apărarea antiaeriană a navei. 

Constructorii de nave sunt în pas cu noile strategii în desfășurarea războiului pe mare și și-au adaptat programele de cercetare la acestea, dezvoltând chiar și „hidroavioane” pentru dronele navale, adică platforme dotate cu echipamente care asigură operarea a trei tipuri de drone: UUV (vehicule subacvatice fără pilot) şi USV  (vehicule fără pilot care acționează la suprafaţa apei) şi care au în construcție o punte de zbor şi hangare pentru UAV (vehicule aeriene fără pilot).

Marina Militară a Portugaliei a încheiat cu „Damen Shipyards Group” din Olanda, care deține Șantierul Naval „Damen” de la Galați, un contract pentru proiectarea, construirea şi echiparea unei nave multifuncţionale de ultimă generaţie pentru operarea dronelor navale.

Proiectul este finanţat de Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă a Uniunii Europene, care face parte din „NextGenerationEU”, respectiv pachetul de redresare economică pentru susținerea statelor UE afectate de pandemie.

Potrivit unor surse din cadrul societății, nava multifuncțională va fi construită la Șantierul Naval „Damen” din Galați, care începând din anul 2010 a fost specializat în construirea navelor de război, având în portofoliu circa 40 de proiecte de nave militare și zeci de nave de război construite pentru 13 state, între care și mai multe state NATO. La Galați au fost construite mai mult de jumătate din navele militare ale Marinei Regale a Olandei.

Navă multifuncțională pentru misiuni de luptă și cercetare în Mediterana și Oceanul Atlantic

Noua navă multifuncțională va avea echipamente care să asigure capacitatea de a efectua mai multe tipuri de misiuni pe Marea Mediterana și Oceanul Atlantic, de la misiuni de luptă la activități de cercetare oceanică sau de intervenții în situații de urgență.

„Damen a dezvoltat această navă multifuncţională de 107 metri lungime pe baza cerinţelor specifice ale Marinei Portugaliei. Designul este al unei platforme multifuncţionale, cu roluri principale de misiune pe mare care includ cercetarea oceanică, căutarea şi salvarea, precum şi ajutorul în caz de urgenţă la operaţiunile de siguranţă maritimă şi de sprijin naval.

În acest scop, nava va fi înzestrată cu un sistem care să lanseze drone şi elicoptere fără pilot”, au precizat reprezentanții „Damen Shipyards Group”.

Pentru activităţile de cercetare oceanică, nava va fi dotată cu laboratoare şi spaţii de cazare pentru personalul ştiinţific.

În ceea ce priveşte aspectul de sprijin naval în misiuni de luptă, nava va avea în dotare o rampă pentru UUV (vehicule subacvatice fără pilot) şi USV  (vehicule de suprafaţă fără pilot), precum şi o punte de zbor cu dimensiunile de 94 metri/11 metri şi hangare pentru UAV (vehicule aeriene fără pilot).

„Este prima navă de acest tip, cu cel mai înalt randament de lansare şi de gestionare pentru toate tipurile de drone. Rolul multifuncţional al acestei nave va permite Marinei portugheze să dezvolte cele mai solicitante misiuni şi în acelaşi timp, capacitatea de a desfăşura activităţi de cercetare în cele mai adânci zone ale oceanului”, a declarat după ceremonia de semnare a contractului Arnout Damen, CEO al Damen Shipyards Group.

Pe navă vor fi instalate camere hiperbarice și ROV-uri, vehicole subacvatice fără pilot

Noua navă va fi atestată de Marina portugheză ca fiind o Platformă Navală Multifuncţională (PNM). Pentru adaptatra navei la această funcționalitate, au fost prevăzute din faza de proiectare o punte de marfă de 650 metri pătraţi şi un spaţiu pentru 12 containere.

Datorită acestor facilități, pe navă pot fi instalate sisteme modulare, cum ar fi o unitate medicală, camere hiperbarice sau echipamente „ROV” (Remote Operated Vechicles).

„ROV”-urile sunt vehicule subacvatice fără pilot, foarte manevrabile, utilizate la explorarea adâncurilor oceanului, fiind operate de la suprafața apei, de pe o platformă. Un grup de cabluri, „tether”, conectează „ROV”-ul la navă, transmițând semnale între operator și vehicul.

În dotarea unui „ROV” sunt camere video, aparate de măsurare a parametrilor apei și de prelevare de probe, echipamente de sudură sau tăiere sub apă etc. Inițial, „ROV”-urile au fost dezvoltate în scopuri industriale, cum ar fi inspecțiile conductelor subacvatice și testarea structurală a platformelor maritime de foraj.

Marina Militară a Portugaliei mai are în dotare două fregate construite după un proiect realizat la Galați

Flota militară a Portugaliei are în dotare în prezent alte două nave de război construite de „Damen Shipyards Group”. Acestea sunt fregatele multifuncționale „NRP Bartolomeu Dias” şi „NRP D. Francisco de Almeida”, din clasa „Bartolomeu Dias”, cu o lungime de 122 de metri.

Ambele nave au servit iniţial în Marina Regală Olandeză, ca fregate din clasa „Karel Doorman”, înainte de a fi supuse unui program substanţial de modernizare de către „Damen” şi agenţia olandeză COMMIT (Command Materiel and IT).

Tot la Galați a fost construită și nava care a dat numele clasei de fregate, „HNLMS Karel Doorman”, care este „nava amiral” a Marinei Regale Olandeze. Cu un deplasament de 28.000 tdw și lungimea de 205 metri, este cea mai lungă navă construită vreodată în România.

Nava „Karel Doorman” este dotată cu un heliport cu două posturi de aterizare la bord și un hangar pentru șase elicoptere şi rampe de urcare la bord a amfibiilor şi un spital cu 20 de săli de operaţii şi tratament. Nava e dotată cu două sisteme antirachetă, două tunuri cu calibrul de 30 mm şi patru mitraliere cu calibrul 12,7 mm. Nava poate lua la bord 180 membri ai echipajului şi 120 de militari.