De la „MIG”-uri la „liniuțe” și zboruri de agrement. Fostul Aeroport Militar de la Ianca trece în proprietatea Aeroclubului României

Consiliul Județean (CJ) Brăila renunță la fostul Aeroport Militar de la Ianca pe care îl are în administrare, din cauza costurilor de circa 300.000 de euro/anual pentru paza aeroportului și a lipsei oricăror perspective de transformare a acestuia într-un aeroport civil sau cargo. După ce va fi preluat de stat, Aeroportul de la Ianca va fi predat către Aeroclubul Român, care va înființa un Aeroclub teritorial în județul Brăila.

În vremurile sale de glorie Aeroportul Militar de la Ianca era cea mai modernă bază militară de aviație din România, aici aflându-se 90 de avioane „MIG” – 15 din Divizia 3 „Aviaţie Vânătoare”.

E greu să primești „cadou” un fost Aeroport Militar, dar și mai greu este să scapi de el!

În 2007, președintele de atunci al CJ Brăila, fostul „baron de Brăila” Gheorghe Bunea Stancu făcea demersuri uriașe și și-a folosit din plin relațiile pentru a prelua fostul Aeroport Militar de la Ianca, pe care voia să îl transforme în aeroport civil, sau cel puțin într-un aeroport cargo.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 1269/2007, „privind schimbarea titularului dreptului de proprietate și de administrare asupra unor părți dintr-un imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării, imobilul 906 (parțial), situat în Orașul Ianca, Județul Brăila”, respectiv „pista de aviație, bretele, căi de rulare”, proprietatea publică a statului, a trecut din administrarea Ministerului Apărării în cea a CJ Brăila.

Bunea Stancu a dispărut din administrația brăileană în 2014, când a fost arestat în primul dintre cele trei dosare de corupție în care era anchetat de DNA, iar în urma sa au rămas doar urmările unor decizii pripite.

Fostul Aeroport Militar nu poate fi transformat în aeroport civil și CJ Brăila cheltuie anual peste 300.000 de euro pentru a asigura paza aeroportului cu o suprafață de 27 de hectare, care nu folosește la nimic.

Acum, actuala conducere a CJ Brăila face eforturi la fel de asidue pentru a scăpa de grija pazei aeroportului. Actualul președinte al CJ Brăila, Francisk Chiriac, a făcut toate demersurile necesare pentru a trece aerodromul de la Ianca în patrimoniul public al statului, dar acum e destul de complicat să scape de aeroport, incomparabil cu cât de de simplu i-a fost lui Bunea Stancu să obțină emiterea HG 1269/2007.

În ședința de pe 3 februarie, Guvernul a aprobat o notă conform căreia premierul Nicolae Ciucă este de acord cu trecerea Aeroportului de la Ianca la Ministerul Transporturilor, pentru a fi transferat în administrarea Aeroclubului Român, astfel încât acolo să se desfășoare „activități de examene pilotaj”.

După acest prim pas, Ministerul Apărării, în calitate de fost administrator, a comunicat la rândul său Ministerului Transporturilor că și-a dat acordul pentru inițierea proiectului de HG privind transmiterea pistei, bretelelor și a căilor de rulare, din administrarea Consiliului Județean Brăila în cea a Aeroclubului României, cu fundamentarea în mod corespunzător a oportunității și necesității preluării imobilului pentru „înființarea Aeroclubului teritorial în județul Brăila”.

Recent, CJ Brăila a realizat și următorul pas birocratic, aprobând o hotărâre referitoare la propunerea de a se solicita Guvernului României, revocarea dreptului de administrare Aeroportului Ianca de către CJ Brăila. În hotărârea CJ Brăila se precizează că predarea-primirea bunului imobil se va realiza pe bază de protocol, în termen de 30 de zile de la data adoptării HG de revocare a dreptului de administrare al CJ Brăila. Dar când se va întâmpla asta, nu știe nimeni.

În atâția ani de „administrare” de către CJ, pe pista de pe care decolau „MIG”-urile au fost organizate câteva „liniuțe”

În cei 15 ani în care fostul Aeroportul Militar de la Ianca a fost administrat de CJ Brăila nu s-a întâmplat mai nimic, cu excepția unor curse de viteză, pentru că pista de pe care decolau „MIG”-urile era excelentă pentru „liniuțe”.

În 2018, CJ Brăila a aprobat organizarea la Aeroportul de la Ianca a celei de a doua ediții a Campionatului „Drag Racing Events”, care a fost organizată în trei etape, CJ Brăila încasând câte o chirie de 6.000 lei pentru fiecare eveniment.

Practic, în 2018 CJ Brăila a încasat 18.000 de lei din administrarea aeroportului, dar a cheltuit peste 300.000 de euro pentru plata pazei aeroportului.

Aeroportul Ianca a fost construit în 1951 de URSS. În perioada de glorie se aflau pe aeroport 90 de „MIG”-15

Începuturile aviaţiei militare la Ianca datează de la începutul secolului trecut. În 1916, zburau de aici, de pe o pistă de pământ amenajată în grabă, primele avioane de observaţie şi recunoaştere de tipul „Farmann”. În perioada 1941-1945, la Ianca a fost dislocată o escadrilă de avioane care efectua misiuni de sprijinire a forţelor terestre pentru eliberarea Basarabiei.

În 1951, URSS a cerut Guvernului României desființarea Aeroportului de la Galați care era în apropierea graniței de la Prut și tot URSS a construit Aeroportul Militar de la Ianca.

Printr-un Ordin „strict secret” din 28 martie 1951 a luat fiinţă Divizia 3 „Aviaţie Vânătoare”, ce avea în componenţă Regimentele 11, 12, şi 14, care au fost dislocate pe Aerodromul din Ianca. În paralel cu aducerea de tehnică militară sovietică, s-a trecut la amenajarea aerodromului, construirea unei piste betonate, a punctelor de comandă şi observaţie, a hangarelor pentru avioane, cât şi a utilităţilor de cazarmare. În acea perioadă, Aeroportul de la Ianca era cel mai modern aeroport militar din țară.

Divizia 3 „Aviație Vânătoare” a fost înzestrată cu primele 6 avioane cu reacție „YAK-23” şi un avion cu reacție de şcoală tip „YAK-17”. Aparatele au fost montate şi încercate în aer de tehnicieni şi piloţi sovietici, ulterior trecându-se şi la pregătirea piloţilor români. Prin anii 70, la Aerportul de la Ianca au fost aduse avioane „MIG”-15. În perioadele de glorie, la baza aeriană de la Ianca erau 90 de „MIG”-uri. În amintirea acelor vremuri, în centru orașului Ianca este păstrat un „MIG”-15.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole