Dezastrele tehnologice ale lui 2021. Capi de afiș: Facebook, WhatsApp, Instagram, LinkedIn și Tesla

Publicat: 29 dec. 2021, 14:02, de Cezar Amariei, în News , ? cititori
Dezastrele tehnologice ale lui 2021. Capi de afiș: Facebook, WhatsApp, Instagram, LinkedIn și Tesla

Pentru mulți, 2021 a fost un amestec de speranță și de provocare, deoarece vaccinurile anti – Covid au devenit disponibile pe scară largă, dar pandemia s-a prelungit cu încă un an.

La aceasta s-au adăugat momentele în care tehnologia nu a funcționat sau a funcționat parțial – de la întreruperi uriașe de internet și atacuri de ransomware până la o serie de probleme pentru Meta, compania cunoscută anterior ca Facebook.

Iată lista CNN Business cu unele dintre cele mai importante catastrofe tehnologice din 2021:

Scurgeri masive de date

În aprilie, experții în securitate cibernetică au declarat că informațiile personale a jumătate de miliard de utilizatori Facebook, inclusiv numere de telefon, zile de naștere și adrese de e-mail, au fost postate pe un site web folosit de hackeri. Facebook a declarat la acea vreme că aceleași date au fost raportate anterior ca fiind șterse din profilurile oamenilor de „entități rău-intenționate” în 2019 – iar problema care a făcut posibil acest lucru a fost rezolvată în același an. Incidentul a arătat încă o dată cât de vulnerabile pot fi companiile care colectează cantități masive de date personale.

Tot în aprilie, LinkedIn a confirmat că detaliile disponibile public, extrase din aproximativ 500 de milioane de profiluri ale utilizatorilor săi, au fost oferite spre vânzare pe un site web al unor hackeri. Linkedin a spus la acea vreme că baza de date de vânzare era „de fapt o agregare de date de la un număr de site-uri web și companii”. Compania a mai spus că „nu a fost o încălcare a datelor LinkedIn”.

Atacurile ransomware ridică mari probleme

Anul acesta, atacurile ransomware – în care hackerii au acces la un sistem informatic și, în esență, țin o companie ostatică pentru bani – au crescut brusc, în special cele care vizează afaceri și infrastructura critică. Un atac major din mai a evidențiat vulnerabilitatea infrastructurii SUA la astfel de crime: Colonial Pipeline.

Una dintre cele mai mari conducte de combustibil din SUA, Colonial Pipeline, a fost forțată să oprească operațiunile atunci când rețeaua sa a fost lovită de un atac cibernetic, care a fost posibil, aparent, prin accesarea unei parole de către hackeri.

CEO-ul Colonial Pipeline a recunoscut mai târziu că a plătit 4,4 milioane de dolari drept răscumpărare pentru a relua activitatea din rețeaua companiei. În iunie, anchetatorii americani de la Departamentul de Justiție au declarat că au recuperat 2,3 milioane de dolari în criptomonede plătite hackerilor care se aflau în spatele atacului Colonial Pipeline.

Două întreruperi ale activității internetului

S-a întâmplat de două ori în mai puțin de două săptămâni: zone mari de internet s-au prăbușit, distruse de întreruperi la companii tehnologie de care majoritatea oamenilor nici măcar nu au auzit. Întreruperile au fost detectate rapid și au fost de scurtă durată, dar au subliniat cât de dependenți suntem de internet și cât de fragil poate fi acesta.

În primul rând, pe 8 iunie, nenumărate site-uri web, inclusiv Reddit, CNN, Amazon și multe altele, s-au blocat din cauza unei întreruperi la rețeaua de livrare de conținut Fastly. Apoi, pe 17 iunie, o problemă la o companie similară, Akamai Technologies, a blocat site-uri web, inclusiv cele aparținând Southwest Airlines, United Airlines, Commonwealth Bank of Australia și Hong Kong Stock Exchange.

Întreruperea Fastly a fost depistată într-un minut și a durat mai puțin de o oră pentru majoritatea site-urilor web afectate, în timp ce Akamai a informat clienții despre problema în câteva secunde și a reușit să o remedieze în termen de patru ore (și compania a spus că cei mai mulți clienți afectați au fost offline doar pentru câteva minute).

Acestea nu au fost singurele eșecuri mari ale anului: în decembrie, serviciul de cloud computing al Amazon a suferit trei întreruperi care au dus la probleme pentru Disney+, Slack, Netflix, Hulu și multe altele. De asemenea, a perturbat operațiunile logistice ale Amazon în timpul sezonului de iarnă, extrem de important.

Cea mai proastă zi a Facebook

Luni, 4 octombrie, a fost îngrozitoare pe mai multe planuri pentru compania care avea să fie redenumită în curând Meta.

Cu o seară înainte, fosta angajată a Facebook, Frances Haugen, declara în presă că compania știa cum au fost folosite rețelele sale sociale pentru a răspândi dezinformare, discursuri instigatoare la ură și violență.

Apoi, luni, o întrerupere majoră a închis Facebook, WhatsApp și Instagram ore întregi. Acțiunile sale s-au prăbușit în tranzacționare, în timp ce compania se pregătea pentru că Haugen urma să depună mărturie a doua zi în fața membrilor Congresului american.

Tesla „complet autonom” îi sperie pe șoferi

CEO-ul Tesla, Elon Musk, a promovat de mult un software al companiei de vehicule electrice pentru „conducere complet autonomă”. Cu toate acestea, până la sfârșitul anului 2021, nu este încă pe deplin autonomă – mai degrabă oferă funcții de asistență a șoferului care impun utilizatorilor să fie de acord că trebuie să rămână atenți la volan în cazul în care trebuie să preia conducerea.

În plus, doar un număr mic de șoferi Tesla au reușit să o încerce până acum, inclusiv un grup de clienți care au plătit 10.000 USD fiecare pentru acces la versiunea „beta” a funcției.

Șoferii care au folosit-o au declarat pentru CNN Business în noiembrie că adesea nu sunt siguri de ce vor face mașinile lor în continuare. CNN Business a încercat funcția pe un Tesla Model 3 pe străzile orașului New York în noiembrie și rezultatele au fost, uneori, înfricoșătoare: software-ul a încercat să conducă mașina într-un camion UPS pentru a evita un biciclist, a încercat să conducă pe partea greșită de drum și aproape că a lovit un gard, printre altele.