Diesel cu peste 150.000 km? UE pregătește noi reguli drastice pentru șoferii cu mașini vechi

Publicat: 02 mai 2025, 21:44, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Diesel cu peste 150.000 km? UE pregătește noi reguli drastice pentru șoferii cu mașini vechi
Schimbări în Programul Rabla. Ce se va întâmpla cu mașinile diesel

Uniunea Europeană pregătește noi reglementări care vor afecta semnificativ proprietarii de vehicule diesel vechi, în special pe cei cu mașini care au parcurs peste 150.000 km. Scopul acestor măsuri este reducerea emisiilor poluante și îmbunătățirea siguranței rutiere.

Conform unei propuneri de directivă europeană, vehiculele mai vechi de 10 ani vor fi supuse unor inspecții tehnice periodice mai stricte și mai frecvente. Această măsură vizează reducerea riscului de accidente cauzate de defecțiuni tehnice și de alinierea standardelor de siguranță la nivelul întregii Uniuni Europene.

Inspecții tehnice mai frecvente pentru vehiculele vechi

Vehiculele diesel fără filtru de particule (DPF) sau cu DPF dezactivat vor fi respinse automat la inspecțiile tehnice, conform noilor propuneri.

Filtrele DPF sunt esențiale pentru reducerea emisiilor nocive, iar lipsa acestora contribuie semnificativ la poluarea aerului. Autoritățile europene intenționează să închidă această „portiță” legislativă și să impună reintroducerea filtrelor, sub sancțiunea blocării accesului pe drumurile publice pentru vehiculele neconforme.

Impactul asupra proprietarilor de vehicule vechi

Criticii acestor măsuri avertizează că noile reguli ar putea afecta disproporționat familiile cu venituri mici, care nu își permit să înlocuiască mașinile sau să investească sume mari în reparații costisitoare. Pe de altă parte, oficialii europeni subliniază că sănătatea publică și siguranța rutieră trebuie să primeze, în contextul în care poluarea urbană atinge cote alarmante în multe metropole.

În România, mașinile de uz personal trebuie să efectueze Inspecția Tehnică Periodică (ITP) o dată la doi ani. Totuși, există o excepție: mașinile cu o vechime de peste 12 ani trebuie să efectueze ITP-ul anual . Pentru autoturismele diesel, este necesar un test suplimentar de emisii, ceea ce contribuie la creșterea costului ITP-ului.

Este important de menționat că aceste propuneri sunt încă în faza de discuție și nu au fost adoptate oficial. Pentru a intra în vigoare, ele trebuie să fie aprobate de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene.