O poveste de dezvăluiri șocante și controverse legate de Autostrada Focșani – Bacău, parte din Autostrada Moldovei (A7), a ieșit la iveală în urma acuzațiilor grave aduse lui Ovidiu Laicu, șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, și director regional la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Conform informațiilor, Laicu s-ar fi numit consultant-șef pe șantier pentru a obține un spor impresionant de 75% la salariu, echivalent cu aproximativ 55.000 de euro pe an. Această mișcare controversată ar fi fost făcută în ciuda lipsei sale de calificări necesare și a timpului limitat pe care îl avea la dispoziție pentru a supraveghea lucrările de pe Autostrada A7. Laicu ocupă și funcția de consilier local PSD în cadrul Consiliului Local Iași.
Acuzațiile au venit în contextul în care Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susține că numirea lui Laicu în calitate de consultant-șef pentru proiectul autostrăzii ridică semne de întrebare cu privire la transparența și etica în gestionarea proiectelor de infrastructură din România. Cosma atrage atenția că din cele 13 loturi ale Autostrăzii Ploiești – Pașcani, doar 2 au ingineri independenți în funcții de supervizare, semnalând astfel o lacună semnificativă în supravegherea lucrărilor de construcție pe autostrăzi, în țară.
În plus, Cosma acuză conducerea Companiei de Drumuri de sacrificarea calității lucrărilor pentru a satisface interesele unor persoane influente din sistem. Acesta subliniază că, pe Autostrada A7 Ploiești – Pașcani, doar 2 loturi din 13 au supervizori contractați, și că licitațiile de supervizare pentru numeroase autostrăzi din România sunt blocate sau suspendate la ordin politic.
În replică, Ovidiu Laicu susține că experiența sa profesională îl recomandă pentru funcția de consultant-șef și că nu există nicio prevedere care să îi interzică să încheie un contract de consultanță. Totuși, acesta a dezvăluit ulterior că sporul pentru calitatea de Inginer Rezident Senior în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță, care este subiectul disputei, nu depășește 30%, conform Contractului Colectiv de Muncă CNAIR.
Unul cu spor de 55.000 de euro, alții între patru scânduri

Într-un context mai amplu, tragedia recentă din Vrancea, în care patru muncitori au murit și alți cinci au fost răniți în urma unei explozii puternice a unei conducte de gaze, aduce în prim-plan o altă problemă critică: respectarea procedurilor de siguranță în construcția de autostrăzi și gestionarea lucrărilor în proximitatea infrastructurilor critice, cum ar fi conductele de gaze. Documentele relevă că adâncimea la care se afla conducta în zona exploziei era mult sub standardele de siguranță, iar lucrările de construcție ale autostrăzii nu au respectat procedurile necesare.
Între timp, autoritățile investighează în continuare circumstanțele exacte ale tragediei din Vrancea, iar societatea civilă și politicienii din opoziție cer o anchetă independentă pentru a clarifica acuzațiile legate de Laicu și pentru a asigura că fondurile publice sunt utilizate corect și eficient în proiectele de infrastructură din țară.
Eu de ce nu am voie domnule ciolacu sa ma pun singur sef,ca sunt calificat?!?nu suntem egali in drepturi,sau unii suntem mai egali ca altii???cred ca o sa va iasa pe nas politica!
Regimul juridic al conflictului de interese este luat în derâdere în toate instituțiile publice. Se dau declaratii , se pun la dosar, în felul acesta se considera lucrurile acoperite. Nu verifica cineva, nu răspunde cineva. Asta, într_un dispreț total fata de cei, deja foarte putini, care își vad de treabă și de reguli. Asa își implementează statul politicile publice.
Au prins curaj băieții? Sper că se vor mânca între ei până nu mai rămâne nimic din ei.