Proiectul, finanțat cu fonduri europene, a beneficiat de un calendar accelerat, cu mai puțin de șase luni de la lansarea licitației pentru documentația tehnică până la semnarea contractului. Evaluarea ofertelor s-a desfășurat rapid, iar procesul a fost lipsit de contestații, un aspect rar întâlnit la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Hotărârea de Guvern adoptată săptămâna trecută privește declanșarea procedurilor de expropriere a terenurilor necesare pentru construcție. Proiectul, evaluat la 11,729 miliarde lei (aproximativ 2,6 miliarde euro), include și despăgubirile acordate proprietarilor de terenuri. Aproape 2,24 miliarde euro sunt alocate pentru lucrările de construcție propriu-zise, iar restul sumei va acoperi cheltuielile adiționale.
Odată cu adoptarea hotărârii privind exproprierile și finalizarea documentației tehnice, partea de proiectare și de avizare premergătoare execuției s-a încheiat. Președintele Consiliului Județean Bihor a declarat că în următoarele 30 de zile se vor emite deciziile de expropriere, iar ulterior se va obține autorizația de construire. În paralel, în primele zile ale lunii ianuarie, CNAIR va primi întreaga documentație, iar în prima jumătate a lunii se va decide modalitatea de realizare a implementării proiectului și cine va organiza licitația, fie CNAIR sau cele patru administrații publice locale implicate.
Drumul Expres Oradea – Arad va traversa județele Bihor și Arad și va avea un traseu total de aproximativ 134,5 kilometri. Cu un profil variat, drumul va cuprinde segmente de autostradă cu trei benzi pe sens, autostradă cu două benzi pe sens și drum expres cu două benzi pe sens. Lungimea traseului poate suferi modificări în urma actualizărilor studiului de fezabilitate. Acest proiect, estimat la un miliard de euro, reprezintă un pas semnificativ în dezvoltarea infrastructurii de transport din regiune.