După schimbarea Guvernului de la Sofia, bulgarii au pasat părții române asigurarea adâncimii de navigație pe Dunăre

Foarte buna colaborare dintre Guvernele de la București și Sofia pentru asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre a durat numai câteva luni. La vizita efectuată în primăvară la București de fostul premier bulgar Kiril Petkov, premierul Nicolae Ciucă a discutat pe larg cu acesta despre necesitatea ca și partea bulgară să execute dragaje pe Dunăre pentru asigurarea și pe sectorul bulgar a adâncimii minime de navigație de 2,5 metri, prevăzută în Convenția de la Belgrad din 1948.

După o perioadă în care lucrurile au mers bine și administrația fluvială din Bulgaria și-a îndeplinit responsabilitățile prin executarea dragajelor pe sectorul său, căderea Guvernului Petkov și instalarea pe 2 august a unui guvern interimar, condus Gulub Donev, a schimbat situația la 180 de grade.

Administrația de navigație pe Dunăre din Bulgaria nu mai realizează dragajele pe sectorul bulgăresc și a cedat această responsabilitate părții române, respectiv companiei naționale Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, care asigură condițiile de navigație și implicit dragajele pe sectorul românesc al fluviului.

„Pe Dunărea Maritimă nu sunt probleme, dar pe Dunărea Fluvială, mai ales pe sectorul bulgăresc, avem probleme foarte mari. De fapt, noi am fost avertizați din luna mai și partea română și-a văzut de responsabilitatea pe care o are vizavi de asigurarea adâncimii minime de navigație, de 2,5 metri pe șenalul navigabil pentru asigurarea navigabilității.

Pe sectorul bulgăresc, Comisia mixtă româno-bulgară s-a tot întâlnit, sarcinile pe pentru dragaj nu au fost duse la bun sfârșit, iar acum, în ultima perioadă, când situația s-a agravat foarte-foarte tare, partea bulgară a decis să lase în responsabilitatea părții române dragarea și asigurarea navigabilității, lucru care s-a și întâmplat”, a declarat Angela Ivan, director general al AFDJ Galați.

AFDJ Galați a început dragajele la Vadrim și Belene, punctele critice de pe sectorul bulgăresc al Dunării

De câteva zile, AFDJ Galați a deplasat complexul de dragaj de la Giurgiu în zonele critice de pe sectorul bulgăresc și execută scoaterea aluviunilor pentru asigurarea adâncimii minime de navigație.

„Pe data de 10 august a apărut hotărârea de guvern și deja draga Comana și tot complexul de dragaj de la Giurgiu au plecat către punctele critice, Vadrim și Belene. A intrat mai întâi draga Comana și a asigurat un șanț, în urma sa urmând să vină draga Rapid Dredger, draga olandeză – cum îi spunem noi, care să adâncească și să asigure adâncimi de 2,4 – 2,6 metri.

Încă se lucrează în zona respectivă, urmând ca începând de săptămâna viitoare să ne mutăm un pic mai în aval, la Capidava, unde avem adâncimi destul de mici și unde este nevoie de intervenția dragei performante”, a mai precizat Angela Ivan.

Relațiile cu autoritățile bulgare de navigație s-au complicat după schimbarea de guvern de la Sofia

Cu privire la modul în care decurg acum relațiile dintre administrațiile de navigație din România și Bulgaria, directoarea AFDJ Galați spune că există o comunicare, dar aceste relații trec printr-o perioadă de reașezare pentru realizarea obiectivelor convenite de vicepremierul și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu cu omologii săi de la Sofia.

„Nu putem să spunem că avem relații de ne-comunicare, dar la întâlnirile care au avut loc cu partea română, reprezentată chiar la nivel de vicepremier și ministru al Transporturilor, discuțiile s-au purtat cu fostul guvern și deja erau făcute niște înțelegeri, niște responsabilități asumate de o parte și de alta. S-a discutat foarte mult despre aplicarea acelui proiect, Fast Danube, care se referă și la dragaj, dar și la construcții hidrotehnice, semnalizare, transmitere date în regim electronic, la un complex de măsuri care să ducă la o bună navigabilitate a Dunării Fluviale.

Acum, cu schimbarea Guvernului de la Sofia, se produce din nou o reașezare în mecanismul acesta, de comunicare, de a relua de unde a rămas comunicarea cu ei”, a mai adăugat directoarea AFDJ.

Trasportul de mărfuri pe Dunăre este perturbat

Este perioada cea mai complicată prin care a trecut navigația pe Dunăre în ultimii ani. Au fost deja mici incidente, cazuri de convoaie de barje care au eșuat la praguri sau pe sectoarele cu adâncimi mici, dar acestea au fost depășite prin intervenții cu remorcherele pentru dez-eșuarea convoaielor de barje, pentru a nu fi blocat șenalul navigabil.

Din punctul de vedere al șefei AFDJ Galați, deocamdată transportul de mărfuri pe Dunăre nu este în situația critică de a fi blocat, dar se desfășoară cu mare dificultate și cu mari pierderi pentru firmele de shipping, pentru că echipajele sunt nevoite să reducă cantitățile de mărfuri încărcate pentru reducerea pescajului barjelor și de aici rezultă pierderi economice foarte mari.

„Transportul este perturbat. Nu am ajuns la situația critică de a nu mai putea transporta mărfuri pe Dunăre. Gândiți-vă că este chiar perioada transportării cerealelor și avem o Dunăre scăzută. Am avut și adâncimi de 1,9 metri.

Au fost mici eșuări să le spunem. Convoaiele de barje  încărcate la pescaje mai mari decât adâncimile actuale s-au așezat cu burta pe nisip cum s-ar spune marinărește și a fost nevoie de intervenția remorcherelor pentru a fi aduse pe șenalul navigabil care, desigur, s-a îngustat foarte mult. Dar acum se transportă marfă cu o încărcătură adecvată adâncimilor, dar asta înseamnă pierderi foarte mari pentru transportatori”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...