EXCLUSIV. Cât de mult le-au crescut retailerilor vânzările de ulei, în ultima săptămână

Publicat: 21 mart. 2022, 15:21, de Viorela Pitulice, în Internațional , ? cititori
EXCLUSIV. Cât de mult le-au crescut retailerilor vânzările de ulei, în ultima săptămână

Isteria uleiului care a cuprins și România, în contextul războiului din Ucraina, cel mai mare exportator la nivel global, a adus vânzări importante rețelelor de retail prezente pe piața locală, cu procente care pornesc de la 20-30%, însă vorbim și de creșteri de trei-patru ori.  

Comercianții spun că vânzările ridicate, nu doar la ulei, ci și la alte produse – alimente de bază și conserve, se datorează și faptului că au fost achiziționate cantități mari de către asociații și fundații de caritate pentru refugiații din Ucraina.

“Am avut o cerere crescută în această perioadă, cred că vorbim de mai bine de o săptămână, în momentul anunțării scumpirilor în piață, am verificat și cu clienții nostri, pentru că ne adresăm revânzătorilor și ei la rândul lor au avut o vânzare crescută, practic putem vorbi de un fenomen de stocare la consumator acasă. Este o creștere cam de trei – patru ori în volume și probabil o parte secundară, nu primară, care a generat acest volum crescut este legat de firmele care au achiziționat și mai departe au donat în zonele cu prezență ridicată de refugiați”, a declarat pentru Puterea Adrian Ariciu, director general MetroCash&Carry România 

În același timp, el mai spune că a observat și o creștere a prețurilor la ulei în ultimele două săptămâni, însă speră să se revină la normalitate cât de curând, iar prețurile să “se întoarcă în jos, pentru că sunt cu mult peste ceea ce ar trebui să fie”. Depinde, însă, și de nivelul producției de floarea soarelui din acest an.

În rețeaua Metro, uleiul comercializat provine în totalitate din producția internă. “Cumpărăm local, exclusiv local și avem asigurări că sunt suficiente cantități, dar prețurile cresc la producător”, a adăugat Ariciu.

Nu se compară situația actuală, cu cea de acum doi ani

În cadrul rețelei Profi, vânzările de ulei au fost mai mari cu 20-30%, în contextul în care comerciantul a impus restricții legate de numărul de produse achiziționate.

“S-a simțit un pic, noi am impus niște restricții pe cantități (șase sticle de ulei pentru fiecare cumpărător) ca să nu amplificăm panica, am vrut să evităm să vină revânzători și să cumpere cumva oportunistic produsul și după aceea să îl vândă la suprapreț, exista riscul să rămână rafturile goale, pentru că aprovizionarea necesită ceva timp. Noi facem livrările de trei ori pe săptămână, dacă venea cineva și lua toată marfa de la raft se crea o panică. Sunt niște restricții normale, am considerat că rafturile goale crează o panică mai mare și amplifică problema și aceasta se duce după aceea în inflație”, a declarat pentru Puterea Călin Costinaș, director general adjunct Profi. 

Pe de altă parte, reprezentantul rețelei recunoaște și faptul că există și articole la care vânzările  s-au dublat – în zona de commodity, în general, în timp ce la articolele de bază este vorba de un avans de 20-30%.

“Nu este nicio problemă legată de aprovizionare, pur si simplu, noi având magazine mici, stocul este destul de mic aici și atunci dacă vine cineva și ia tot raftul, până la următoarea aprovizionare rămâi fără marfă”, a spus Costinaș.

Reprezentantul Profi afirmă că nu se poate compara situația de acum cu ceea ce s-a petrecut în urmă cu doi ani, la momentul declanșării pandemiei, când  panica a fost cu mult mai mare. Retailerul se aprovizionează cu ulei din România, cât și din Ucraina.

Asociaţia europeană a industriei uleiurilor vegetale, FEDIOL, atrăgea atenția la începutul lunii martie că din cauza războiul din Ucraina, exporturile de ulei de floarea soarelui ale celui mai mare producător la nivel mondial sunt blocate, cu efecte majore pe piața internațională, inclusiv în Uniunea Europeană, neexistând rezerve decât pentru 4-6 săptămâni.

Aproximativ 35%-45% din uleiul de floarea soarelui prelucrat în Europa vine din Ucraina şi se estimează că stocurile disponibile în UE acoperă patru-şase săptămâni.

80% din exporturile globale de seminţe de floarea soarelui vin din Rusia şi Ucraina, iar în urma invaziei importatorii, cum ar fi UE şi India, caută alternative.

Citește și Ce se va întâmpla dacă uleiul trece de 15 lei pe litru. Promisiunea ministrului Chesnoiu