Exporturile de animale vii, salvate de PE. Cine este consilierul premierului Ciucă care a pus bețe în roate

Fermierii români pot să răsufle ușurați: exporturile de animale vii sunt permise în continuare, cu obligația respectării normelor de bunăstare în timpul transportului. O decizie importantă pentru România, de altfel, cel mai mare exportator de animale vii din Europa către țările terțe, și de care depindea practic viitorul acestui sector, precum și soarta a milioane de oameni dependenți de aceste venituri și nu doar de la noi, ci de pe întreg continentul.

În condițiile în care țara noastră nu dispune de suficiente abatoare care să-i permită livrarea animalelor în carcasă pe piețele externe, țări terțe, în general, exportul de animale vii este singura soluție, cel puțin la acest moment.  

După 18 luni de anchete, dar și de discuții aprinse între fermieri și ONG-urile de mediu, Parlamentul European a adoptat recomandările făcute de către Comisia de Anchetă (ANIT), cerând statelor membre să intensifice eforturile pentru respectarea bunăstării animalelor. S-a cerut chiar și numirea unui comisar care să se ocupe de acest aspect.

Printre cele mai mari nereguli semnalate de către membrii comisiei se numără lipsa apei și a hranei în timpul transportului (terestru sau maritim), spațiu insuficient, animale inapte care nu au cum să reziste călătoriei, durata mare de transport, efectuat de multe ori la temperaturi extreme, sau mijloace de transport improprii pentru a efectua astfel de activități.

“Timp de peste 18 luni, în Comisia ANIT, care s-a transformat subit într-un câmp de bătălie între fermieri și ONG-uri, au avut loc discuții adesea divergente. Timpul de transport, indiferent dacă vorbim de transportul maritim sau terestru, a reprezentat elementul central al disputelor, care pe alocuri au depășit limitele bunului simț. Dacă această limitare ar fi fost adoptată, ar fi dus la interzicerea definitivă a exportului de animale vii din UE și, implicit, din România…. Bunăstarea animalelor în timpul transportului nu este negociabilă, trebuie să fie respectată si aplicată indiferent de durata transportului, de distanțele parcurse și destinația finală”, a precizat europarlamentarul român Daniel Buda, raportor al Comisiei de Anchetă.

Ce s-a întâmplat în Parlamentul European pe 20 ianuarie

Parlamentul European a votat cu largă majoritate cele două proiecte privind bunăstarea animalelor. Este vorba de “Examinarea presupuselor încălcări a dreptului Uniunii și a administrării defectuoase în aplicarea dreptului Uniunii în ceea ce privește protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara Uniunii” și de „Proiectul de recomandare în urma examinării cu privire la protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara Uniunii”, după cum a declarat Daniel Buda.

Rapoartele oferă o serie de recomandări pe marginea transportului de animale vii, atât în țările UE, cât și non-UE, a timpului de călătorie, temperaturilor pe durata transportului, dar și pe marginea următoarelor subiecte de interes: controalele, procedurile de autorizare și aprobare a mijloacelor de transport, dispoziții specifice pentru transportul pe mare, prezența veterinarului sau a personalului calificat în timpul transportului pe mare, utilizarea TRACES, armonizarea procedurilor între statele membre, dar și implementarea Regulamentului 1/2005.

De notat și faptul că nu sunt impuse restricții legat de timpul în care trebuie efectat transportul, una dintre cele mai mari temeri pentru fermierii români, care ar fi fost scoși practic din cărți.

Gabriel Păun, consilier la premier și activist de mediu  

Gabriel Păun a fost consilier onorific al fostului premier Florin Cîțu și deține aceeași poziție și în cabinetul lui Nicolae Ciucă. În calitate de activist de mediu și reprezentant al International Animals România (filiala locală a unei organizații al cărei sediu se află tocmai în Australia) a susținut cel mai mult interzicerea transportului de animale vii și înlocuirea acestuia cu exporturi de animale în carcasă.

“ONG-urile se așteaptă ca Parlamentul European să susțină încetarea exportului de animale vii către țări terțe și să considere principiul 0-4-8 pentru transportul intracomunitar: adică 0 ore pentru animalele vulnerabile (de exemplu cele neînțărcate), maxim 4 ore de transport pentru păsări și iepuri și maxim 8 ore pentru bovine, ovine și porcine adulte”, se preciza într-un comunicat al International Animals România făcut public chiar din data de 20 ianuarie, ziua decisivă din Parlamentul European.

ONG-urile consideră că exportul de animale vii este departe de a fi doar o problemă de bunăstare animală, fiind relevantă pentru sănătatea publică, economie, dar și pentru mediu.

“Așa cum s-a semnalat în ANIT, acest comerț în viu reprezintă un risc major de răspândire a bolilor zoonotice și o o sursă de poluare, mai ales în raport cu violarea conveției maritime MARPOL. Industria exportului de animale vii a căutat să slăbească raportul ANIT, în așa fel încât comerțul să continue nestingherit”, se mai arată în comunicat.

România este cel mai mare exportator european de animale vii și totodata țara cu cea mai pătată reputație din cauza acestui comerț, doar în ultimii ani fiind implicată în mai multe tragedii maritime: criza din Canalul Suez, vaporul Queen Hind răsturnat în portul Midia sau vaporul Trust 1, pe fiecare vapor murind peste 14 mii de animale, reclamă activiștii de mediu.

“Stoparea exportului de animale vii va reduce cu siguranță riscul de noi pandemii și va stabiliza această piață volatilă”, spunea Gabriel Paun la o audiere la Parlamentul European. 

Exporturi de animale vii, în 2021

In primele nouă luni din 2021, exporturile de animale vii s-au ridicat la circa 2,2 milioane ovine și caprine – 76 021 tone în valoare de 221 milioane euro, comparativ cu 65 040 tone, în valoare de 169 milioane euro, în perioada similară din 2020, potrivit datelor furnizate Puterea de Institutul Național de Statistică (INS).

De altfel, ovinele și caprinele ocupă primul loc în exporturile de animale vii ale României, fiind urmate de bovine (41.8000 tone în valoare de 106 milioane euro).

Principalele destinații externe au fost Iordania – 31.530 tone (95,8 milioane euro), urmată de Arabia Saudită – 24 095 tone (65,8 milioane euro) și Grecia – 10.557 tone (31,2 milioane euro).

Efectivele de ovine şi caprine, inclusive efectivul matcă (oi, mioare şi capre) la finele anului 2020 se ridicau la peste 12 milioane capete, din care peste 9,2 milioane erau oi, mioare şi capre, potrivit datelor INS, ceea ce plasează țara noastră pe locul doi în rândul statelor membre UE, după Spania.

Citește și Un oier de 20 ani din Vaslui vrea să muncească pentru el, în România, și să salveze Merinosul de Suseni

Mai multe articole...

Cele mai noi articole

Portul Constanţa se pregătește pentru noua recoltă: Toate drumurile intens circulate...

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa anunță că, în următoarele două luni, adică până la începerea campaniei de recoltare, toate drumurile intens circulate...

Prefectul de Prahova îi face concurență lui Iulian Dumitrescu la preşedinţia...

Virgiliu Nanu, preşedintele PSD Prahova și prefectul județului, îi face concurență lui Iulian Dumitrescu, acuzat de corupţie şi aflat sub control judiciar, la preşedinţia...