Exproprieri în alb și milioane cheltuite pentru nimic: unde e ”strategia” din spatele Fabricii de Pulberi Victoria?

Publicat: 17 iul. 2025, 14:02, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Exproprieri în alb și milioane cheltuite pentru nimic: unde e ”strategia” din spatele Fabricii de Pulberi Victoria?

Proiectul „Fabrica de Pulberi Victoria”, declarat obiectiv de interes public și strategic național, prezintă câteva vulnerabilități serioase în aplicare: exproprieri extinse, cheltuieli bugetare importante și o serie de întârzieri birocratice care riscă să afecteze angajamentele internaționale ale României.

Exproprieri masive fără clarificări privind despăgubirile

Potrivit Notei de fundamentare privind modificarea HG nr. 366/2025, prin Hotărârea Guvernului nr. 1570/2024 „s-au declanșat procedurile de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere a lucrării de utilitate publică de interes național ‘Fabrica de Pulberi Victoria’”. Documentul nu face nicio mențiune despre consultarea publică prealabilă, modul de despăgubire sau evaluarea impactului asupra comunităților locale.

În lipsa unor explicații detaliate, rămâne neclar în ce măsură drepturile cetățenilor afectați au fost respectate sau dacă există mecanisme de compensare echitabile și transparente.

Proiect întârziat, dar declarat vital pentru apărare

Deși se subliniază caracterul strategic al investiției, recunoașterea oficială a întârzierilor este explicită: „implementarea efectivă a proiectului public este condiționată de parcurgerea etapelor tehnice și administrative necesare, începând cu elaborarea proiectului tehnic de execuție și continuând cu obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor impuse de legislația în vigoare”.

Această situație pune în contradicție afirmațiile legate de „necesitatea imperativă” a fabricii cu stadiul real al proiectului, aflat încă în faza pregătitoare. Se avertizează totodată că „neasigurarea infrastructurii în timp util afectează nu doar capacitatea de producție națională, ci și credibilitatea României ca stat membru NATO și UE”.

Costuri „împovărătoare” suportate de stat pentru infrastructură nefuncțională

Un alt punct sensibil al documentului este referirea la cheltuielile generate de menținerea în stare de funcționare a unei infrastructuri neutilizate: „Potrivit estimărilor întocmite, costurile aferente administrării și menținerii în stare de funcționare a ansamblului de spații ce fac obiectul închirierii […] este împovărător”.

Printre aceste cheltuieli se numără: „servicii de pază, alimentare cu energie și apă, întreținere și conservare a infrastructurii tehnice, servicii de igienizare și supraveghere, precum și plata taxelor aferente funcționării minime a instalațiilor în regim de neutilizare”.

Pentru a reduce presiunea bugetară, Guvernul propune prelungirea contractului de închiriere a stației de epurare Viromet, astfel încât „aceste costuri sunt eliminate din sarcina bugetului statului și integral asumate de beneficiarul folosinței”.

Dependență de soluții administrative tranzitorii

Documentul recunoaște că „soluția administrativă tranzitorie, prin care să se asigure operarea stației de tratare a apelor uzate […] este oportun a fi prelungită”. În lipsa unui calendar clar pentru începerea efectivă a lucrărilor, autoritățile continuă să se bazeze pe închirierea temporară a unor bunuri esențiale pentru funcționarea fabricii.

Acest fapt sugerează o fragilitate instituțională și o lipsă de coordonare între planificarea strategică și execuția administrativă.

Vulnerabilitate strategică oficial recunoscută

Guvernul admite că România „nu dispune, în prezent, de o unitate funcțională capabilă să asigure necesarul național în regim de autonomie strategică” pentru producerea de pulberi. Mai mult, se avertizează că „neimplementarea proiectului […] ar putea avea ca efect menținerea României într-o stare de vulnerabilitate strategică în ceea ce privește aprovizionarea cu pulberi și muniție”.

Această recunoaștere vine în contradicție cu lentoarea în aplicarea concretă a proiectului.

Schimbări preconizate

Ministerul Economiei a elaborat un proiect se propune modificarea și completarea HG 366/2025 astfel:

  • Durata închirierii se restabilește, în raport de situația de fapt înregistrată la data prezentei, la 01.05.2026, fără afectarea proiectului de investiții. Restabilirea duratei are la bază inclusiv o solicitare a beneficiarului contractului de închiriere comunicată Ministeurlui Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului,
  • Ulterior datei de 1 februarie 2026, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului poate notifica oricând Societatea Viromet – S.A. cu privire la încetarea contractului de închiriere. Contractul de închiriere încetează de drept în termen de 30 zile de la comunicarea notificării. Norma este necesară avându-se în vedere pașii semnificativi realizați pentru proiectul de investiții și obligativitatea instituirii unei pârghii normative pentru asigurarea punerii stației la dispoziție pentru proiect, la momentul la care acest lucru este necesar.
  • În acord cu legislația de mediu incidentă, se statuează faptul că în ceea ce privește costurile de mediu în legătură cu bunurile proprietate publică a statului având datele de identificare prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 366/2025, acestea se suportă cu respectarea principiului “poluatorul plătește”.