Florin-Valeriu Pandele, vicepreședinte COTAR: Despre încrederea românilor în ASF

Publicat: 19 apr. 2024, 13:36, de Andrei Ceausescu, în ECONOMIE , ? cititori
Florin-Valeriu Pandele, vicepreședinte COTAR: Despre încrederea românilor în ASF

Florin-Valeriu Pandele, vicepreședintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), a acordat un interviu în care a vorbit despre încrederea românilor în Autoritatea de Supraveghere Financiară și despre activitatea Fondului de Garantare a Asiguraților la trei ani de la falimentul City Insurance și ulterior, falimentul Euroins

Domnule Pandele, cum vedeți activitatea Fondului de Garantare a Asiguraților la 3 ani de la falimentul companiei City Insurance și ulterior falimentul societății Euroins? 

FP: Soarta  multor service-uri auto din România a depins și depinde în continuare de ritmul și calitatea soluționării dosarelor de daună instrumentate de FGA, pentru cele 2 companii de asigurări care au deținut cumulat peste 75% din piața RCA din România.

Pot să vă spun ca sute de mii de păgubiți și multe service-uri nu și-au primit  despăgubirile de la City Insurance și Euroins în perioada de 2-3 ani înainte ca acestea să intre în faliment. Apoi s-au adăugat încă 2-3 ani de așteptare, întrucât nici FGA nu a achitat aceste sume până azi. Se conturează astfel un tablou complet a ceea ce înseamnă piața de asigurări din România sub „atenta supravegherea  a ASF“, instituție în care, pe bună dreptate, gradul de încredere al românilor este sub 10% – conform sondajelor de opinie.

În prezent, deși asigurații achită o poliță RCA obligatorie – și subliniez, obligatorie, care nu poate fi negociată, diminuată sau amânată – când devin păgubiți într un accident de circulație, constată că acest sistem la care sunt forțați prin lege să participe, nu le garantează nicio protecție. Asigurătorii refuză să-și îndeplinească obligațiile, ASF refuză să sancționeze abuzurile lor, iar despăgubirile ajung să fie încasate peste 6-7 ani și de multe ori doar parțial.
Pentru mulți, asta înseamnă imposibilitatea reparării sau înlocuirii autovehiculului utilizat pentru activitățile care asigură mijloacele de existență pentru familiile și afacerile lor.  Astăzi, polița RCA este doar o hârtie fără de care nu poți circula pe drumurile publice – o taxă suplimentară, împovărătoare și mereu în creștere, pentru exercitarea drepturilor fundamentale la proprietate privată, libertate de mișcare și libertate economică. Peste 300.000 de păgubiți sunt privați de ani de zile de drepturile lor, deși legea RCA spune clar  ca despăgubirile trebuie încasate în maxim 10 zile de la depunerea cererii de despăgubire la asigurator.

Peste 1000 de unități reparatoare, cu zeci de mii de angajați, au creditat cu sute de milioane de Euro păgubiții și companiile de asigurări în toți acești ani, reparând din banii lor și eliberând păgubiților autovehiculele, fără să încaseze contravaloarea lucrărilor și materialelor.

Multe dintre aceste service-uri au intrat sau urmează să intre în insolvență/faliment, fiind închise rând pe rând, iar proprietarii și-au pierdut la bănci toate bunurile, nu doar cele deținute pe firmă, dar și cele personale, obținute cu munca de o viață. Pe lângă asta, statul / ANAF (căruia nu îi plângem de milă) nu a mai încasat taxele și impozitele generate de aceste societăți, iar mii de șomeri au ajuns din nou, ca în pandemie, fără nicio justificare în grija noastră, a celor care încă putem plăti taxe și impozite.

Citeşte întreaga ştire: Pandele Florin-Valeriu – Vicepreședinte C.O.T.A.R: Despre încrederea românilor în ASF