Fostul yaht regal „Luceafărul”, pe locul 7 în „Top 10 Largest Classic Yachts in The World”

Publicat: 19 aug. 2023, 08:00, de Sorin Costea, în LIFESTYLE , ? cititori
Fostul yaht regal „Luceafărul”, pe locul 7 în „Top 10 Largest Classic Yachts in The World”

Nava „Luceafărul” care din 1937 a fost yahtul Casei Regale a României este, sub numele actual, „Nahlin”, unul dintre cele mai luxoase yahturi din lume, fiind plasat de „Boat Internațional” pe locul 7 în „The top 10 Largest Classic Yachts in The World”.

„Boat Internațional”, una dintre cele mai redutabile reviste în domeniu, fiind celebră sub titulatura „the global authority in superyachting”. Anual, revista publică topurile celor mai mari și mai luxoase yahturi din lume. Este o mare diferență între yahturile clasice, mai lungi, mai masive, cu spații generoase și cu motoare puternice, destinate croazierelor lungi și yahturile pe care le vedem în general prin filme.

A fost yahtul „Nahlin” al Casei Regale din Marea Britanie, iar din 1937 a devenit yahtul „Luceafărul” al Casei Regale a României

Inițial, yahtul s-a numit „Nahlin”, fiind construit în 1930 la Şantierul John Brown & Co Ltd, din Clydebank (Scoţia) pentru lady Annie Henriette Youle. În 1934 a devenit yahtul Casei Regale din Marea Britanie, fiind pus la dispoziția  Regelui Edward al VIII-lea.

În 1937, yahtul a fost cumpărat de Guvernul Tătărăscu, cu suma de 120.000 de lire sterline, a fost botezat „Luceafărul” şi dăruit Casei Regale a României, fiind pus la dispoziția Regelui Carol al II-lea pentru călătoriile sale pe mare.

Pe 6 ianuarie 1948, nava a fost naţionalizată, fiind botezată „Răsăritul” şi mai târziu „Libertatea”, nume sub care a fost acostată la cheu, la Galaţi, fiind utilizată ca restaurant – plutitor.

După 1990, nava a făcut parte din activele fostei reţele de restaurante SC Regal SA Galaţi. În 1998 a fost vândută ilegal și „exportată” în Anglia cu aprobarea fostului ministru al Culturii Răzvan Teodorescu.

A fost reparată și restaurată prin investiții de 44 milioane euro. A fost înregistrată sub pavilion britanic, cu primul nume, „Nahlin” și navigă iarăși pe mările lumii, fiind clasificată în „The top 10 largest classic yachts in the world”, alături de iahturile unor case regale din Europa, magnați celebri sau șeici arabi.

Fostul yaht regal „Luceafărul”, revenit la numele „Nahlin”, este pe locul 7 în „Top 10 Largest Classic Yachts in The World”

Pe primul loc în „The top 10 largest classic yachts in the world” se află „El Mahroussa” (150,57 metri) construit în 1865 în Marea Britanie. A deținut titulatura de „cel mai mare yaht din lume” timp de peste un secol, până în anii 80.

Nava „El Mahroussa” a fost construită pentru guvernatorul otoman al Egiptului, Khedive Ismail, pentru a primi demnitari în vizită și a fost prezentă la ceremonia de deschidere a Canalului Suez în 1869. În prezent este yahtul prezidențial al Egiptului. De obicei acostată în Alexandria și este listată ca navă școală pentru Marina Egipteană.

Pe locul 2 se află „Savarona” (135,94 metri), yahtul lui Emily Roebling Cadwalader, moștenitoarea familiei ale cărei companii care au construit cele două poduri legendare, Brooklyn și Golden Gate. A fost cumpărat de Turcia în 1937, devenind yahtul prezidențial al lui Kemal Atatürk, fondatorul Turciei moderne.

Locul 3 este ocupat de „Alexander” (121,95 metri) construit în 1965 la Șantierul Naval Lubecker Flender-Werke din Germania. La bordul navei sunt un cinematograf privat, o serie de zone de lounge și de luat masa în aer liber, o piscină dublă cu jacuzzi și vedere panoramică la mare, o sală de mese și un helipad certificat pe puntea ei superioară. La bord pot fi cazați până la 54 de pasageri și 60 de membri ai echipajului. De obicei navigă în zona insulelor grecești și în Marea Roșie.

Pe locul 4 se află „Navtilvs” (115,76 metri) construit în 1973 la Șantierul Naval Hellenic din Grecia. Interioarele sale au fost stilate de Lorraine Bonnet. Poate lua la bord 14 oaspeți și 17 membri ai echipajului. Acest yaht și-a schimbat de mai multe ori proprietarii și numele, dar în prezent este în proprietatea unui personaj bogat din Arabia Saudită.

Pe locul 5 se află „Sea Cloud” (109,5 metri), care i-a aparținut Edward F Hutton, broker și navigator american. În 1955 a fost cumpărat de dictatorul din Republica Dominicană, Rafael Trujillo, care l-a rebotezat „Angelita”.

Yahtul „Cristina O”, al celebrului armator grec Aristotel Onassis se află pe locul 6 în Top, cu o lungime de 99,15 metri. A fost construit Canadian Vickers în 1943 ca „HMCS Stormont”, o fregată de escortă pentru convoaiele din Atlanticul de Nord în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Ulterior, nava de război fost cumpărată de magnatul grec Aristotel Onassis, care, în 1954, a transformat-o într-unul dintre cele mai emblematice yahturi ale epocii, redenumindu-l „Christina O” după numele fiicei sale.

Onassis și-a folosit yahtul pentru a distra mulți dintre bogații lumii, inclusiv pe iubita sa, Maria Callas și pe Sir Winston Churchill. „Christina O” sa fost scena mai multor aventuri amoroase ale lui Onassis și a găzduit la bordul său recepția de nuntă la căsătoria lui Onassis cu Jackie Kennedy.

Pe locul 7 se află „Nahlin” (91,44 metri), care sub numele de „Luceafărul” a fost yahtul Casei Regale a Româmiei din 1937 până în 1948. Ulterior, sub numele de „Liberatea”, a fost restaurant – plutitor la Faleza din Galați, până în 1998, când FPS Galați l-a vândut pentru suma derizorie de 265.000 de dolari.

Locul 8 este ocupat de „Arctic P” (87,57 metri), construit în 1969  ca remorcher spărgător de gheață al Bugsier Towing & Salvage Company. În 1972, cu „Arctic P” a fost scoasă dintre banchize o nave de expediție comercială care a eșuat în Antarctica. În 1995, a fost cumpărată de unul dintre cei mai bogați bărbați din Australia, Kerry Packer, care a transformat-o într-un superyaht de lux.

Pe locul 9 se află yahtul regal al Danemarcei „Dannebrog” (83,21 metri) construit în 1931 pentru Regina Alexandrine, soția regelui Christian al X-lea

al Danemarcei. Locul 10 este ocupat de „Chakra” (79 metri), construit în 1963, care are dotări de superyaht, cu piscină, un club de plajă, o zonă dedicată yoga și zone de relaxare în aer liber. La interior se află o sală de sport, un salon de înfrumusețare și o sală de masaj.

Fostul yaht regal, vândut pe 265.000 dolari

În 1998, fostul yaht regal „Luceafărul”, care încă mai era restaurant – plutitor la Faleza din Galați sub numele de nava „Libertatea”, a fost înscris în Categoria „Tezaur” a Patrimoniului Cultural Național prin Ordinul nr. 3.041/1998, al ministrului Culturii, Ion Caramitru.

Dar în pofida acestei clasificări, SC Regal SA, rețeaua fostelor restaurante de stat condusă de directoarea Elena Trandafir (PSD), a organizat vânzarea navei. La licitaţia de pe 16 decembrie 1998 a participat doar compania engleză Edminston Company Ltd, care a și câștigat, oferind pentru navă suma derizorie de 265.000 de dolari, fără TVA.

Ministrul Ion Caramitru a adresat IPJ Galați plângerea nr 6.115/28.12.1998, cerând cercetarea penală a directorilor Regal SA, FPS și FPP Galați pentru vânzarea unui bun din Categoria „Tezaur” a Patrimoniului Național. Parchetul de pe lângă Tribunalul Galaţi a dispus scoaterea inculpaților de sub urmărire penală întrucât „faptei îi lipsesc elementele constitutive sub aspectul vinovăţiei şi a pericolului social, cerute de legea penală”!?

Răzvan Teodorescu, ministrul Culturii în Guvernul Năstase a aprobat  exportul definitiv al fostului yaht regal

Nicholas Edminston a solicitat Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor (CNMC) eliberarea avizului de export temporar în vederea reparării navei la Şantierul Naval Even Port Royal din Marea Britanie. CNMC a aprobat certificatul de export temporar nr.131/17.09.1999 pentru scoaterea navei din țară până pe 25 august 2000.

Ulterior, ministrul Culturii Răzvan Teodorescu a aprobat mai multe prelungiri a exportului temporar. Apoi, CNMC a aprobat trecerea navei „Libertatea” din Categoria „Tezaur” în Categoria „Fond”, pentru că un bun din a doua categorie putea fi trecut peste graniţă fără nici un fel de aprobări.

Ministrul Răzvan Theodorescu i-a comunicat lui Nicholas Edminston că pe 23 iulie 2002 Direcţia pentru Cultură Constanţa a aprobat exportul definitiv al navei „Libertatea” și că nu mai era obligat să mai readucă în ţară.

Din cauza escapadelor amoroase la bordul lui „Nahlin”/„Luceafărul”, au abdicat și Regele Edward al VIII-lea și Regele Carol al II-lea

În istoria acestei nave există coincidențe interesante. În 1936, Edward al VIII-lea şi amanta acestuia, Wallis Simpson, soția unui om de afaceri american, au efectuat, la bordul lui „Nahlin”, o croazieră pe Mediterana.

Escapada a fost dezvaluită de presa engleză, iar scandalul a produs o criză care a dus la abdicarea lui Edward al VIII-lea. Pe tron a venit regele George al VI-lea, fratele lui Edward al VIII-lea şi tatăl reginei Elisabeta a-II-a. Edward a plecat în exil, împreună cu iubita sa, care i-a devenit soţie. Acest episod e abordat în filmul „Discursul Regelui”.

Un an mai târziu, „Nahlin” devenea „Luceafărul”, yahtul Casei Regale a României. În august 1939, regele Carol al II-lea a plecat în croazieră la Istanbul, la bordul iahtului „Luceafărul”, cu amanta sa, Elena Lupescu. Ca „paravan”, la bord se mai aflau Livia Auschnitt, soţia industriaşului Max Auschnitt, şi Irina Malaxa, fiica industriaşului Nicolae Malaxa.

Escapada la bordul yahtului cumpărat din banii Guvernului a crescut nemulţumirile faţă de rege. După un an, Carol al II-lea abdica, pe tron urcând fiul său, Majestatea Sa Regele Mihai. Ca şi Edward al VIII-lea, Carol al II-lea a părăsit ţara alături de iubita sa, Elena Lupescu, cu care s-a căsătorit în 1947.