Guvern nou, priorități noi. Ce autostrăzi intră la capitolul „urgențe“. Și unele rețelele feroviare vor avea prioritate

Publicat: 23 iun. 2025, 14:56, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Guvern nou, priorități noi. Ce autostrăzi intră la capitolul „urgențe“. Și unele rețelele feroviare vor avea prioritate
Foto: Facebook Cristian Pistol

După aproape o lună de discuții și negocieri, România are un nou guvern, care va fi condus de Ilie Bolojan. Luni, noii miniștri ai Cabinetului Bolojan au fost audiați, iar apoi vor depune jurământul. După care, noua coaliție de guvernare formată din PSD, PNL, UDMR, USR și Grupul Minorităților Naționale ar trebuie să treacă la treabă.

Guvern nou, priorități noi: ce autostrăzi intră la capitolul „urgențe“

Noul guvern ar trebuie să aibă și priorități noi, iar una dintre acestea este infrastructura rutieră, mai exact ce autostrăzi intră la capitolul „urgențe“. Potrivit Programului de Guvernare 2025 – 2028 al coaliției PSD – PNL – UDMR – USR – Minorități, mai multe autostrăzi din România aflate deja în execuție se vor realiza în maximă viteză. De altfel, noul guvern își propune să accelereze investițiile în infrastructura de transport, pe toate segmentele (rutier, feroviar, fluvial și aerian).

Partidele din coaliție au transmis că Programul de Guvernare a fost construit pe principiile stabilității economice, bunei guvernări și respectului pentru cetățeni. Astfel, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii rutiere, feroviare și aeriene reprezintă o prioritate strategică în programul de guvernare. Până în 2028, Guvernul își propune finalizarea variantelor de ocolire pentru localitățile supraaglomerate, în parteneriat cu autoritățile locale, pentru a scoate traficul greu din orașe și a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor.

De asemenea, transportul feroviar ar urma să fie modernizat prin dezvoltarea rețelelor de trenuri suburbane și metropolitane, menite să reducă aglomerația rutieră și să crească mobilitatea urbană. În același timp, Guvernul vizează crearea de coridoare feroviare rapide și eficiente pentru transportul de marfă.

Care sunt prioritățile în materie de infrastructură rutieră

Ce autostrăzi intră la capitolul „urgențe“. Printre proiectele rutiere care ar trebuie finalizate cu prioritate maximă se află Autostrada (A1) Sibiu – Pitești și Lugoj – Deva pentru conectarea portului Constanța și a capitalei la vestul Europei. Pe Sibiu – Pitești mai mult de lucru este pe secțiunile montane Boița – Cornetu și Cornetu – Tigveni, care au ca termen de finalizare anul 2028.

Incursiune în galeriile de autostradă cu cea mai mare deschidere din România. Se forează non-stop

Pe A1 Lugoj – Deva este în lucru doar secțiunea lipsă din lotul 2 Margina – Holdea, unde sunt construite celebrele „tuneluri pentru urși“ (foto). Este lotul care a stat blocat ani buni din cauza birocrației.

Printre proiectele rutiere prioritizate se mai numără:

  • Autostrada de Centură a Bucureștiului (A0) împreună cu noi conexiuni radiale spre capitală, care ar putea fi gata integral până la finele anului 2026;
  • Autostrada A7 Ploiești – Pașcani (Autostrada Moldovei – 304 km), aflată integral în execuție și deschisă deja pe o porțiune de peste 100 km;
  • Autostrada Transilvania (A3) Tg. Mureș – Cluj – Oradea; Autostrada Unirii (A8) Tg. Mureș – Iași – Ungheni (scoasă integral la licitație, unele loturi fiind și atribuite);
  • Autostrada Timișoara – Moravița (2 loturi, la ambele urmează să fie desemnat constructorul);
  • Autostrada A4 Sud „Alternativa Techirghiol“.

Ce autostrăzi intră la capitolul „urgențe“. Pe listă apare și Autostrada Craiova – Filiași – Lugoj

Pe listă se mai află Autostrada Craiova – Lugoj, cu ramificația spre Târgu Jiu și Drumurile Expres Craiova – Pitești, Arad – Oradea, Bacău – Piatra Neamț, Focșani – Brăila. Autostrada Craiova – Lugoj se referă la Autostrada Craiova – Filiași, parte din drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu (110 km). Autostrada Craiova – Filiași are trei loturi și la toate se așteaptă desemnarea constructorului. Un drum de mare viteză ar urma să lege și Filiași de Lugoj.

lotul 2 al Autostrăzii Craiova – Filiași

DEx12 Craiova – Pitești va fi gata luna viitoare, pentru că mai sunt de finalizat cei 12 km lipsă din tronsonul 4, adică legătura dintre Albota și A1. Pe listă se mai află conexiunea zonei metropolitane lărgite Râmnicu Vâlcea la Autostrada A1 Sibiu – Pitești, prin modernizarea drumului național existent (etapa 1) și construirea unui drum expres nou (etapa 2).

Guvern nou, priorități noi: și unele rețelele feroviare vor avea prioritate

În ceea ce privește transportul feroviar, se vorbește de coridoare rapide pentru marfă și trenuri metropolitane.

Iată ce linii de cale ferată vor fi modernizate:

  • Magistrala Predeal – Brașov – Sighișoara – Simeria – Deva – Arad
  • Magistrala Arad – Timișoara – Caransebeș – Craiova – București
  • Magistrala Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor
  • Magistralele Giurgiu – Videle și Constanța – Mangalia

De asemenea, pe lista de priorități este și stabilirea oportunității și elementelor generale de culoar și viteză pentru calea ferată de mare viteză București – Cluj – Budapesta, îmbunătățirea conexiunii feroviare în Portul Constanța și modernizarea stațiilor de cale ferată în parteneriat cu autoritățile locale și îmbunătățirea conexiunilor zonelor agricole la infrastructura feroviară.

Alte priorități trecute în Programul de Guvernare

Material rulant

  • Peste 100 de trenuri electrice noi, respectiv 70 de locomotive și 140 de vagoane noi sau modernizate care să atingă fiecare reședință de județ ce beneficiază de cale ferată electrificată până în 2028.

Metrou

  • Magistrala 6 Aeroport Otopeni – 1 Mai
  • Magistrala 4 Gara de Nord – Gara Progresu
  • Magistrala 5 Eroilor – Iancului – Pantelimon
  • Extensii ale magistralelor actuale în zonele metropolitane și reabilitarea magistralelor existente, inclusiv conexiunea terminal T1 si viitorul T2 – Aeroport „Henri Coandă“.

Investițiile prioritare pe segmentul aerian

  • Dezvoltarea unui nou terminal la Aeroportul Internațional „Henri Coandă“ București;
  • Dezvoltarea terminalelor cargo.

Investițiile prioritare în sectorul naval

  • FAST DANUBE – Decolmatarea sectoarelor de pe Dunăre prin dragaj, pe sectorul comun România – Bulgaria, astfel încât să se asigure navigarea continuă fără blocaje și la un tonaj mai ridicat al navelor și barjelor cea mai mare parte a anului;
  • Parteneriate între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, autoritățile navale și cele locale pentru dezvoltarea proiectelor de investiții.

Citește și: Liber spre Constanța! Se fac ultimele pregătiri pentru deschiderea lotului care unește cele mai vechi autostrăzi din România (VIDEO)