Guvernul aprobă azi o investiție esențială de 13,5 miliarde de lei pentru sudul țării
Guvernul urmează să adopte în ședința de astăzi o hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Craiova, subsecțiunea Roșiori Nord – Craiova, un proiect evaluat la peste 13,45 miliarde lei (cu TVA), echivalentul a aproximativ 2,7 miliarde de euro. Lucrările, considerate de utilitate publică și de interes național, vor fi finanțate din fonduri europene nerambursabile, bugetul de stat și sursele proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, beneficiarul investiției.
Modernizare pentru viteze de până la 200 km/h
Proiectul vizează reabilitarea celor 108,5 kilometri de cale ferată dintre Roșiori Nord și Craiova, care traversează județele Teleorman, Olt și Dolj. Modernizarea va permite circulația trenurilor de călători cu viteze de până la 160 km/h, cu posibilitatea de creștere la 200 km/h după eliminarea trecerilor la nivel, și a trenurilor de marfă cu viteze maxime de 120 km/h.
Intervențiile includ refacerea liniilor și lucrărilor de artă, modernizarea instalațiilor electrice și de semnalizare, instalarea sistemului european ERTMS + GSM-R, precum și reabilitarea construcțiilor din stații și îmbunătățirea accesibilității pentru persoanele cu mobilitate redusă. În același timp, vor fi montate panouri fonoabsorbante pentru reducerea zgomotului în zonele locuite și se vor executa lucrări pentru protecția mediului în zonele cu terenuri instabile sau expuse inundațiilor.
Costuri și eșalonare
Valoarea totală a investiției este de 13,45 miliarde lei, din care lucrările de construcții-montaj însumează 7,7 miliarde lei. Proiectul are o durată de execuție de 60 de luni, urmând a fi derulat în cinci etape anuale, cu un vârf de cheltuieli în anii doi, trei și patru, când sumele anuale alocate depășesc 3 miliarde de lei.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/11/dewewf.png)
Infrastructură de interes strategic
Modernizarea subsecțiunii Roșiori Nord – Craiova face parte dintr-un amplu proiect de reabilitare a liniei București Nord – Craiova, inclus în Master Planul General de Transport al României și în rețeaua europeană de transport TEN-T, pe Coridorul Rin – Dunăre. Tronsonul reprezintă una dintre cele mai utilizate rute feroviare din sudul țării, atât pentru traficul de pasageri, cât și pentru transportul de mărfuri, asigurând conexiuni directe cu portul Constanța și cu granița de vest a României.
Impactul economic și social
Potrivit notei de fundamentare, proiectul va contribui la creșterea siguranței circulației, reducerea timpilor de parcurs și scăderea costurilor de exploatare. Totodată, va spori atractivitatea transportului feroviar pentru pasageri și operatorii de marfă, având un impact pozitiv pe termen lung asupra dezvoltării economice a regiunilor traversate.
Indicatorii tehnico-economici au fost avizați de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și de Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național, după finalizarea studiului de fezabilitate realizat de CFR SA.
NF-17