Harta mondială a industriei auto: China, lider absolut în producția de automobile. Unde se poziționează România
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/Productia_auto.webp)
În 2024, la nivel mondial au fost produse peste 92 de milioane de automobile, potrivit datelor centralizate de Asociația Internațională a Producătorilor de Automobile (OICA) și analizate de Visual Capitalist. China s-a detașat net, cu peste 31 de milioane de vehicule fabricate, mai mult decât Statele Unite și Japonia la un loc.
Creșterea explozivă a pieței chineze se explică prin cererea internă ridicată, ritmul accelerat al tranziției către vehicule electrice și expansiunea rețelei de export. În contrast, Statele Unite și Japonia au raportat o scădere a producției comparativ cu 2023, de -12% și respectiv -9%, conform Visual Capitalist.
Piețele emergente câștigă teren
Mexicul s-a consolidat ca hub industrial pentru giganți ai industriei auto, precum BMW, profitând de acordurile comerciale regionale și de relocarea producției din zone cu costuri ridicate.
În același timp, piețele emergente devin tot mai atractive pentru investiții, pe fondul creșterii veniturilor și al cererii pentru modele accesibile, dar și pentru automobile electrice produse local.
Rusia, revenire spectaculoasă în top 20
Unul dintre cazurile notabile este Federația Rusă, care a înregistrat o creștere de 35% a producției auto în 2024, reușind să urce pe locul 16 la nivel global.
După retragerea producătorilor occidentali, piața rusă a fost ocupată de branduri locale și chinezești, printre care LADA, Chery, Haval și Geely. Astfel, golul lăsat de companiile europene și americane a fost rapid acoperit, iar industria auto rusă a cunoscut o adaptare accelerată.
România și locul său în industria auto europeană
Deși nu se află printre giganții globali, România continuă să fie un jucător important în regiune, datorită producției realizate de Dacia (Groupe Renault) la Mioveni și Ford Otosan la Craiova. Conform datelor OICA, România se situează în a doua parte a clasamentului mondial, cu o producție de circa 560.000 de unități anual (peste Polonia, dar cu puțin sub Italia), dar cu un rol strategic în lanțurile de aprovizionare europene.
Industria auto românească are un aport semnificativ la exporturi și rămâne unul dintre motoarele economiei naționale, contribuind cu peste 10% la PIB. Totuși, pentru a ține pasul cu tendințele globale, România are nevoie de investiții suplimentare în electrificare, digitalizare și infrastructură logistică.
Tendințele globale ale industriei auto
Pe măsură ce producția mondială depășește pragul de 90 de milioane de vehicule, direcțiile sunt clare:
-
China consolidează supremația, în special prin electrice;
-
SUA și Japonia resimt presiunea scăderii și a relocării producției;
-
piețele emergente, precum Mexicul sau India, devin poluri de atracție;
-
Europa de Est, inclusiv România, are șansa să-și consolideze poziția prin adaptarea rapidă la tranziția verde.