Impozitul care încurcă toată piața energiei: companiile riscă să plătească mai mult decât ar trebui
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/ce277985c8bcd58d55896c2ae962ccd2.jpg)
Companiile din sectorul petrol și gaze naturale se confruntă cu o legislație fiscală complicată, iar consultanții fiscali trag un semnal de alarmă privind aplicarea impozitului suplimentar ICAS și a scutirilor pentru veniturile obținute din activitățile de distribuție, furnizare și transport de energie electrică și gaze naturale.
Printr-o adresă recentă către Ministerul Finanțelor, Camera Consultanților Fiscali a solicitat clarificări asupra modului de calcul al veniturilor scutite și al celor care trebuie luate în calcul pentru determinarea procentului de 95%. Documentul arată că „În lipsa unor prevederi exprese, considerăm că o astfel de clarificare este esențială pentru asigurarea unei aplicări unitare și corecte a regimului de exceptare.”
Ambiguitate legislativă și complexitate în calculul impozitelor
Experții fiscali explică faptul că legislația actuală nu definește clar ce tipuri de venituri trebuie incluse sau excluse. Adresa subliniază că „se impune să se clarifice dacă veniturile scutite, respectiv cele luate în considerare pentru evaluarea procentului de 95%, ar trebui să includă (i) doar veniturile corespunzătoare contractelor de distribuție/furnizare/transport de energie electrică sau (ii) toate veniturile aferente acestor activități scutite (inclusiv veniturilor de natură financiară).”
Această incertitudine poate obliga companiile să facă calcule complexe pentru a determina baza impozabilă și să apeleze la consultanți fiscali specializați. „Având în vedere prevederile legislației în vigoare, considerăm și vă rugăm să clarificați dacă se impune o abordare cuprinzătoare, și anume de a determina veniturile corespunzătoare activităților scutite prin raportare la toate veniturile, inclusiv venituri financiare și posibile alte venituri conexe corespunzătoare respectivelor activități,” se menționează în document.
Probleme de echitate fiscală la nivel european
Ambiguitățile nu se opresc la granițele României. În adresă, Camera Consultanților Fiscali atrage atenția că legislația nu clarifică dacă scutirile aplicabile activităților derulate în România se extind și la veniturile obținute pe piețele din Uniunea Europeană: „Orice aplicare a unor norme fiscale care să impună un regim mai împovărător veniturilor obținute dintr-un alt Stat Membru UE (prin intermediul unei sucursale/ sediu permanent) ar putea conduce la o încălcare a unor drepturi fundamentale consacrate de TFUE, precum dreptului de stabilire și egalitatea de tratament.”
Consultanții fiscali subliniază că, potrivit legislației, doar contribuabilii reglementați/licențiați de ANRE beneficiază de scutirile aplicabile pentru activitățile de distribuție/furnizare/transport. Cu toate acestea, „atâta timp cât un contribuabil este licențiat de ANRE pentru a desfășura activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale pe piața din România, scutirile referitoare la activitățile respective sunt aplicabile, în egală măsură, atât în ceea ce privește veniturile corespunzătoare obținute din operațiuni desfășurate pe piața din România, cât și celor obținute prin intermediul unei sucursale/ sau sediu permanent din alt Stat Membru, în baza unei licențe emise de o autoritate de reglementare din alte State Membre.”
Costuri suplimentare și risc de litigii
Din cauza lipsei de claritate, firmele riscă să suporte costuri suplimentare pentru consultanță și interpretarea legislației. În plus, aplicarea diferită a regulilor între contribuabili poate duce la controale fiscale conflictuale și la litigii, afectând predictibilitatea și securitatea juridică.
Camera Consultanților Fiscali susține că fără clarificări rapide, companiile din energie riscă să plătească mai mult decât ar trebui și să fie implicate în dispute fiscale, în timp ce statul pierde predictibilitatea colectării taxelor.