Încă un lot de drum expres va intra în execuție! CNAIR a ales constructorul
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/10/tronson-1-drum-expres3-scaled.jpeg)
În ciuda măsurilor de austeritate din România, construcția drumurilor de mare viteză, demarată pe fonduri europene, continuă. Un nou drum expres extrem de important pentru zona de vest a României prinde contur după ce a fost desemnat și constructorul de pe lotul 3. Este vorba de DEx Arad – Oradea, cu o lungime de 120,47 km, care are deja constructori pentru loturile 1 și 3, pentru lotul 2 fiind în evaluare opt oferte.
Încă un lot de drum expres va intra în execuție
Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat, miercuri, că a fost desemnat constructorul pentru încă un lot de drum expres care va intra în execuție. Vorbim de lotul 3 Chișineu Criș – Arad (47,07 km), la care se adaugă drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km), atribuit turcilor de la Nurol.
„Am desemnat astăzi constructorul și pentru lotul 3 (47 km) al DEx Arad – Oradea! Contractul (execuție lucrări) finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027 a fost atribuit constructorului turc NUROL INSAAT VE TICARET A.S. pentru suma de 2,85 miliarde lei (fără TVA). După semnarea contractului, durata de execuție a lucrărilor este de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor“, a transmis, pe Facebook, șeful CNAIR.
Pe traseul acestui nou lot de drum de mare viteză vor fi construite inclusiv 29 de structuri, printre care și un pasaj (592 m) peste calea ferată și DJ709B.
De menționat că Drumul Expres Arad – Oradea (120,47 km) este compus din 3 loturi:
- Lotul 1 (Oradea – Salonta): 33,7 km, la care se adaugă drumul de legătura la DN 79 (5,3 km). Contractul pentru execuția lucrărilor a fost semnat în data de 15 mai 2025 cu Asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL.
- Lotul 2 (Salonta – Chișineu Criș): 39,7 km, la care se adaugă drumul de legătura până la granița cu Ungaria (10 km). Contractul este în etapa de evaluare a ofertelor.
- Lotul 3 (Chișineu Criș – Arad): 47,07 km, la care se adaugă drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km), atribuit acum companiei Nurol.
Cine se luptă pentru lotul 2 al DEx Arad – Oradea
În ceea ce privește lotul 2, unde ofertele sunt în etapa de evaluare, la licitația pentru construcția celor 39,7 km s-au înscris 8 firme și asocieri de firme.
Este vorba de:
- Asocierea BOG’ART SRL (lider) – TRACE GROUP HOLD PLC – G.P. GROUP JSC (Romania – Bulgaria)
- Asocierea CONSTRUCTII ERBASU SA (lider) – CONCELEX SRL (Romania)
- Asocierea DRUM ASFALT SRL (lider) – AUTOMAGISTRAL PIVDEN SRL -– (Romania – Ucraina)
- Asocierea IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. – ROTARY CONSTRUCTUU MENTENANTA SA (Turcia – Romania)
- Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (lider) – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. – (Turcia)
- NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
- Asocierea ONUR TAAHHUT TASIMACILIK INSAAT TICARET VE SANAYI A.S (lider) – STRACO HOLDING S.R.L. (Turcia – Romania)
- Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (lider) – INFRAVIS SRL (Turcia – Romania)
Câștigătorul contractului cu o valoare estimată de 3,41 miliarde de lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport, trebuie să construiască acest lot în 24 de luni. Contractul prevede inclusiv construcția unui pod de o complexitate tehnică ridicata (în lungime de 1.091 m), realizarea drumului de legătură cu Ungaria (în lungime de 10 km) și un punct de trecere a frontierei.
Traseul Drumului Expres Arad – Oradea pornește din sud-estul localității Oradea (drumul de legătură dintre Centura Oradea și A3) și se încheie la intersecția Variantei de Ocolire Arad cu DN 7.
Nurol, surpriza plăcută de pe A7 Ploiești – Buzău
Precon Transilvania SRL, constructorul de pe lotul 1 Oradea – Salonta, a început acum lucrările și pe secțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia a Autostrăzii Transilvania (A3), unde are 18 luni la dispoziție să finalizeze lucrările din contractul reziliat în 2013 cu americanii de la Bechtel.
În ceea ce privește lotul 3 al DEx Arad – Oradea, atribuit celor de la Nurol, ar mai fi de spus că turcii sunt o surpriză plăcută în acest domeniu, după modul cum s-au mișcat pe lotul 3 al Autostrăzii A7 Ploiești – Buzău. Lotul de 13,9 km dintre Pietroasele și Buzău va fi gata la termen (noiembrie 2025), poate și mai devreme cu o lună.
Lotul respectiv de autostradă va ocoli Buzăul de la vest la est, între DN2/pădurea Spătaru și DN2B/ieșirea spre Brăila. Contractul cu Nurol a fost semnat în 22.11.2023 și a avut ordin de începere emis în 01.03.2024, cu execuție directă 20 de luni, fără perioadă de proiectare.