Infrastructura 2026: România, în fața unui record istoric? Scenariile pentru borna de 1.600 km

Publicat: 27 dec. 2025, 07:32, de Andrei Ceausescu, în Transporturi , ? cititori
Infrastructura 2026: România, în fața unui record istoric? Scenariile pentru borna de 1.600 km
Sursa foto: Facebook/Cristian Pistol

După un an 2024 care a stabilit recorduri și un 2025 marcat de consolidare, anul 2026 se prefigurează a fi momentul adevărului pentru marii constructori. Cu un maxim teoretic de peste 300 de kilometri ce pot fi inaugurați, rețeaua națională de drumuri de mare viteză are șansa de a trece pragul psihologic de 1.600 km.

Evoluția construcției de autostrăzi în România a părăsit zona incertitudinii din deceniile trecute și a intrat într-o fază de execuție accelerată. Dacă în perioada 2014-2021 media de deschideri abia atingea 40-50 km pe an, datele centralizate de portalul km130 și stadiul actual al șantierelor indică o mobilizare fără precedent pentru anul 2026.

Sursa foto: 130km

Autostrada Moldovei (A7): Coloana vertebrală a creșterii

Motorul principal al inaugurărilor rămâne Autostrada A7. După ce în 2024 și 2025 s-au făcut pași importanți pe secțiunea Ploiești-Buzău-Focșani, atenția se mută acum spre nord. Conform estimărilor, este foarte probabilă continuarea mobilizării între Focșani și Bacău, unde ar putea fi deschiși ultimii 46 km (loturile 2 și 3). Miza cea mare este însă secțiunea Bacău – Pașcani, unde toți cei 77,4 km sunt planificați pentru finalizare. Dacă aceste termene se respectă, Moldova va beneficia de o conexiune rapidă aproape integrală.

Finalizarea „inelului” Capitalei și conexiunea cu Ungaria

Un alt punct critic în 2026 este Autostrada de Centură București (A0). Portalul km130 indică posibilitatea închiderii complete a inelului prin finalizarea loturilor rămase pe zona de Nord:

  • Lotul 3 (parțial) și Lotul 4: Aproximativ 11 km care ar asigura legătura cu A2.
  • Lotul 1: O secțiune de 17,5 km care, deși complexă, ar putea asigura închiderea definitivă a traseului A0.

În vest, „punctul nevralgic” de pe Autostrada A1, segmentul Margina-Holdea (13,5 km), are șanse reale de finalizare. Această bucată de autostradă, celebră pentru „tunelurile pentru urși”, este ultima piesă lipsă pentru a circula neîntrerupt de la Sibiu până la granița cu Ungaria (Nădlac).

Transilvania și Autostrada Unirii (A8)

Pe Autostrada Transilvania (A3), 2026 ar putea aduce claritate pe mai multe loturi aflate în execuție avansată. Sunt vizate secțiuni precum Suplacu de Barcău – Chiribiș și segmentele din județul Sălaj (Nădășelu – Poarta Sălajului), totalizând zeci de kilometri care ar scoate traficul greu din satele transilvănene.

Noutăți apar și pe A8 (Autostrada Unirii), unde primele secțiuni finanțate prin PNRR, Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (peste 54 km în total), sunt așteptate la linia de sosire.

Bilanțul: între scenariul optimist și cel realist

Centralizarea datelor arată un maxim teoretic de 301 km de noi trasee de autostrăzi și drumuri expres (inclusiv finalizarea drumului expres Brăila-Galați).

  • Scenariul super optimist: Toate loturile menționate sunt livrate la termen, ducând rețeaua spre 650 km.
  • Scenariul realist: Chiar și cu amânările tipice proiectelor de infrastructură, pragul de 150-200 km pare unul sigur de atins, ceea ce ar însemna un an de succes major.

Anul 2025a a servit drept rampă de lansare pentru „explozia” de kilometri programată pentru 2026. Dacă mobilizarea de pe șantiere se menține, România va încheia anul viitor cu o rețea de drumuri rapide mult mai omogenă și conectată.

Sursa foto: 130km