Investiții strategice în Portul Constanța. Compania din Emiratele Arabe Unite care vrea să se implice
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/Investitii-strategice-in-Portul-Constanta.-Compania-din-Emiratele-Arabe-Unite-care-vrea-sa-se-implice.jpeg)
Compania Abu Dhabi Ports din Emiratele Arabe Unite și-a manifestat interesul pentru derularea unor investiții strategice în Portul Constanța, potrivit unui comunicat transmis de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța. Vizita oficialilor din Emirate are loc în contextul consolidării colaborării dintre România și Emiratele Arabe Unite în domeniul transportului și infrastructurii maritime.
Abu Dhabi Ports, vizită pe teren
Directorul regional al Abu Dhabi Ports, Abdulaziz Zayed AlShamsi, însoțit de echipa sa tehnică, a efectuat o vizită la Portul Constanța, fiind ghidat de reprezentanții CN APM SA. Conform comunicatului oficial, delegația a inspectat zonele cu potențial de investiții, cu un accent special pe molurile 3 și 4, identificând oportunitățile pentru dezvoltarea infrastructurii portuare și creșterea capacității operaționale.
Pe lângă vizitele pe teren, oficialii Abu Dhabi Ports Group au avut întâlniri la sediul CN Administrația Porturilor Maritime SA, unde directorul general, Mihai Teodorescu, a prezentat cele mai recente investiții și planurile de dezvoltare ale Portului Constanța. În cadrul discuțiilor s-au conturat idei pentru un parteneriat strategic, vizând atât creșterea traficului de mărfuri, cât și atragerea de proiecte investiționale pe termen mediu și lung.
Contextul vizitei și colaborarea bilaterală
Vizita oficialilor din Emirate are loc ca urmare a întâlnirii ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, cu Abu Dhabi Ports Group, efectuată luna trecută în Emiratele Arabe Unite. Aceasta se înscrie în măsurile stabilite de România și Emiratele Arabe Unite pentru dezvoltarea colaborării în sectorul transporturilor și infrastructurii maritime, în vederea creșterii eficienței și competitivității Portului Constanța.
Parteneriatul propus între Abu Dhabi Ports și CN Administrația Porturilor Maritime SA deschide oportunități pentru investiții majore în infrastructura portuară și pentru creșterea fluxului de mărfuri prin Portul Constanța. Experții estimează că astfel de investiții ar putea consolida poziția portului românesc pe piața regională și internațională, contribuind la dezvoltarea economică a regiunii.
Portul Constanța, luat în vizor de Kovesi
Kövesi a explicat diferența de colaborare dintre autoritățile române și cele din alte state europene:
„În alte țări lucrurile merg bine. În Grecia, de exemplu, am coordonat o descindere la portul Pireu, confiscând 2.435 de containere cu bunuri de contrabandă, precum biciclete electrice, textile și încălțăminte. Operațiunea Calypso a vizat un mecanism fraudulos care funcționa de cel puțin opt ani, cauzând un prejudiciu de peste 350 de milioane de euro din neplata taxelor vamale și 450 de milioane de euro din neplata TVA.”
Procurorul-șef a criticat că, de la înființarea Parchetului European în 2019, nu a primit nicio informație legată de problemele din Portul Constanța:. Kövesi a subliniat că detectarea neregulilor trebuie să fie realizată de instituțiile locale, care au responsabilitatea de a raporta la Parchetul European. Doar astfel se poate declanșa o anchetă de amploare, asemănătoare celei derulate la portul Pireu.
În pofida lipsei colaborării autorităților române, Laura Codruța Kövesi a transmis un mesaj ferm. Ea a explicat că un procuror român poate iniția un dosar local, iar Parchetul European poate sprijini ancheta, similar procedurii din Grecia, unde descoperirea fraudei a fost posibilă datorită cooperării și a sprijinului internațional:
„Dacă nimeni nu ne sesizează și nimeni nu vrea să lucreze cu noi, vă promit că o să lucrăm încet, mai greu, dar tot o să ajungem acolo, în portul Constanța. Aștept ca anumite instituții din România să se trezească și să facă ceea ce trebuie, așa cum e normal.”