Jaf pe litoral! Firme care funcționează fără autorizare, bugete locale prejudiciate cu zeci de milioane

Publicat: 15 feb. 2023, 11:42, de Cristian Matache, în News , ? cititori
Jaf pe litoral! Firme care funcționează fără autorizare, bugete locale prejudiciate cu zeci de milioane

Un audit al Curții de Conturi evidențiază faptul că, în mare măsură, activitățile comerciale desfășurate în zona litoralului sunt efectuate/realizate fără autorizație, văduvind astfel bugetele locale de venituri consistente. Auditul a fost făcut în urma articolelor publicate de Puterea.

Curtea de Conturi a României a realizat, în perioada 04.04.2022 – 27.05.2022, șase acțiuni de flash-audit la unități administrativ-teritoriale din zona litoralului, respectiv UATM Constanța, UATM Mangalia, UATO Eforie, UATO Năvodari, UATC Costinești și UATC Limanu. Auditul a avut drept punct de plecare acțiunea de documentare realizată în anul 2021 asupra legalității și regularității desfășurării activităților autorizabile pe litoral, care a scos în evidență faptul că, în mare măsură, activitățile comerciale desfășurate pe raza unităților administrativ-teritoriale din zona litoralului sunt efectuate/realizate de către operatori economici/comercianți neautorizați, acest aspect având implicații directe în privința sănătății și siguranței consumatorilor, precum și în privința modului de stabilire și încasare a veniturilor bugetelor locale cuvenite din taxele de autorizare.

Obiectivul general al misiunii de audit a vizat identificarea cazurilor de operatori economici care desfășoară activitate comercială în localitățile riverane litoralului Mării Negre, în afara cadrului legal. Astfel, în anul 2021, o parte importantă din activitatea comercială desfășurată pe litoralul Mării Negre a fost realizată în afara cadrului legal, cu ocuparea domeniului public în mod abuziv. De asemenea, au fost identificate neconformități în ceea ce privește desfășurarea de activități comerciale fără deținerea de autorizații/acorduri emise de autoritățile de reglementare, dar și legate de modul de efectuare a controalelor pentru reducerea sau eliminarea riscurilor de desfășurare a activităților în afara cadrului legal de către operatorii economici.

O altă constatare a auditorilor publici se referă la diminuarea veniturilor bugetelor locale cu valoarea veniturilor nestabilite (provenite din taxele necolectate de către unitățile administrativ-teritoriale), respectiv cu suma de 13.422.438 lei, estimată la nivelul minim al taxelor de autorizare sau cu suma de 22.760.349 lei, estimată la nivelul mediu al taxelor de autorizare.

Desfășurarea de activități economice pe litoral, fără deținerea autorizării

Auditul a scos în evidență că, în practică, numeroși operatori economici desfășoară activități fără autorizare, respectiv, o importantă parte din activitatea comercială este desfășurată în afara cadrului legal, fapt generat și de lipsa de decizie a unității administrativ-teritoriale pentru efectuarea de controale fizice la punctele de lucru în care se desfășoară activități pe litoral.

Pentru anul 2021, entitățile verificate au prezentat baza de date cu agenții economici care au solicitat emiterea autorizației/ acordului/ avizului program de funcționare sau obținerea vizei anuale de funcționare.

Pentru anul 2022, în vederea obținerii probelor de audit care să fie relevante și de încredere s-a solicitat Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Constanța, baza de date cu agenții economici care desfășoară activități comerciale pe raza teritorială având coduri CAEN autorizate specifice activităților derulate pe litoralul Mării Negre.

Din aceasta au fost extrași doar operatorii economici care figurează în evidența registrului
comerțului ca fiind „în funcțiune” (care ar fi trebuit să solicite autorizație sau aviz de funcționare) și a fost intersectată cu baza de date primită de la primării.

Baza de date rezultată în urma intersectării a fost transmisă entităților auditate atât pentru a fi analizată în scopul identificării cauzelor pentru care nu s-a solicitat autorizarea cât și pentru a cuantifica potențiale venituri ce ar rezulta din aceasta. În mod operativ s-au transmis notificări tuturor agenților economici aflați în baza de date invitându-i la sediul primăriei în vederea clarificării situației fiscale. În urma acestei acțiuni, s-a solicitat primăriilor examinarea în detaliu a situației fiecărui agent economic. Pentru operatorii economici care nu au solicitat autorizarea, entitățile verificate au estimat potențiale venituri neîncasate în sumă de 13.422.438 lei, calculate la nivelul minim al taxelor aprobate pentru anul 2022 prin hotărâre a Consiliilor locale.

Ansamblul probelor de audit indică faptul că veniturile potențiale totale rezultate din analiză, care ar putea fi realizate de unitățile administrativ teritoriale pentru exercițiul 2022 în plus față de cele preconizate a se încasa cel puțin la nivelul anului 2021 (10.947.856 lei), se ridică la un debit principal de 13.422.438 lei, calculat la nivelul minim al taxelor prevăzute în Regulamentul privind organizarea și desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor de piață, reprezentând o creștere cu cel puțin 123% în anul 2022 față de anul 2021 (calculată după formula 13.422.438 lei / 10.947.856 lei * 100).

În scopul întăririi concluziei mai sus menționate și pentru a demonstra potențialul acestor
categorii de venituri, veniturile potențiale ce-ar putea fi realizate de cele 6 primării în anul 2022 se pot ridica la nivelul de 22.760.349 lei, calculat la nivelul mediu al taxelor, reprezentând o creștere cu 208% în anul 2022 față de anul 2021 (calculată după formula 22.762.563 lei / 10.947.856 lei * 100), se arată în raportul de audit al Curții.

5 venituri suplimentare din taxele de autorizare aferente operatorilor în funcțiune, ce trebuiau să solicite
autorizarea și nu au făcut această solicitare la primărie.

Însă este dificil să se asigure monitorizarea sumelor care fac obiectul unei evaluări în curs, drept urmare, unităților administrativ teritoriale le revine responsabilitatea evaluării finale.
Necesitatea autorizării se impune tuturor comercianților, care desfășoară activități în sectorul comercial sau al serviciilor de piață pe litoral, în condițiile legii, fără niciun fel de discriminare, iar obligația obținerii unei asemenea autorizații nu contravine libertății comerțului, ci se impune în scopul disciplinării, al ordonării activității comerciale într-un cadru care să asigure caracterul loial al sistemului concurențial și protecția consumatorului.

Principalul argument în favoarea acestei concluzii este numărul mic de societăți care au
solicitat/primit autorizarea comparativ cu numărul semnificativ mai mare de agenți economici neautorizați/neavizați de UAT care conform cod CAEN, trebuie să solicite autorizare/viză anuală pentru desfășurarea de activități în anul 2022.

Drept urmare, se manifestă riscuri majore de desfășurare pe litoralul românesc de activități neautorizate, respectiv, neimpuse fiscal, comparativ cu justețea impunerii societăților care au primit autorizarea.

În concluzie:

– pe litoralul situat pe raza administrativ teritorială a entităților auditate, o importantă parte din activitatea comercială se desfășoară în afara cadrului legal, cu consecințe în realizarea unui comerț la standarde ridicate și contribuie la dimensiunea economiei subterane din România;
– având în vedere că acordarea autorizațiilor de funcționare sau vizarea acestora în anul
2021, s-a făcut pentru mai puțin de jumătate din totalul celor care ar fi trebuit să solicite
autorizarea, rezultă că la bugetul local nu s-au încasat venituri substanțiale care ar fi putut ridica potențialul economic al zonei;
– în urma analizării situației concrete privind veniturile încasate de primarii pentru eliberarea autorizațiilor este posibil ca acestea sa fie majorate substanțial prin aplicarea
strictă a cadrului de reglementare. Această posibilitate trebuie transformată într-o reală
majorare a veniturilor prin verificarea în continuare cu mai multă strictețe a modului în
care aceste societăți desfășoară activități, cu sau fără autorizație.

Consecințele economico-financiare ale abaterilor de la legalitate și regularitate:

  • consecințele economice ale abaterii de la regularitate constau în crearea cadrului privind
    diminuarea veniturilor bugetului local cu valoarea veniturilor nestabilite;
  • procedura greoaie de autorizare poate conduce la situația ca autoritatea publică să nu
    fie capabilă să-și dea acordul pentru autorizare, respectiv să impună respectarea cadrului legal și a regulamentelor proprii;
  • posibilitatea desfășurării de activități comerciale în spații improprii comerțului, fără autorizație de construcție sau fără dovada deținerii legale a acestora;
  • posibilitatea desfășurării de activități comerciale fără deținerea unui contract de salubrizare, situație în care, sarcina (și costul) ridicării deșeurilor menajere revine administrației publice;
  • posibilitatea comercializării de produse în spații improprii, fără avize DSP sau DSVSA, punându-se astfel în pericol sănătatea consumatorilor;
  • desfășurarea de activități comerciale fără aviz ISU, ceea ce ar putea conduce la producerea de incendii care, din cauza aglomerației specifice sezonului estival ar putea avea urmări grave;
  • desfășurarea de activități comerciale în spații cu altă destinație inițială fără să existe dovada schimbării destinației, în conformitate cu prevederile legale în vigoare
  • ocuparea domeniului public în mod abuziv, fără respectarea reglementărilor legale în domeniu și a reglementărilor urbanistice aprobate ale zonei;
  • desfășurarea de activități comerciale fără respectarea limitelor de zgomot față de vecinătățile locuibile;
  • desfășurarea de activități comerciale la parterul sau subsolul unor clădiri colective fără acordul asociației de proprietari, sau în cazul în care activitatea se desfășoară în zona de case, fără acordul proprietarilor zonelor limitrofe;
  • desfășurarea de activități comerciale fără autorizație de mediu;
  • desfășurarea de activități comerciale pe plajă, fără deținerea de autorizație turistică pe plajă și autorizație de amenajare plajă;
  • desfășurarea de activități economice de cazare fără a deține clasificare turistică.

Emiterea autorizațiilor de funcționare pentru desfășurarea de activități economice fără respectarea cadrului de reglementare

Auditul a examinat procesul prin care cele 6 unități administrativ teritoriale stabilesc modul de calcul al taxelor pentru autorizarea/vizarea activităților economice și a constatat aplicarea neconformă/ neaplicarea taxelor prevăzute în Codul fiscal și în hotărârea Consiliului Local de aprobare a acestora, conform suprafețelor ori numărului de camere în care urmează a se desfășura activitatea autorizată.

Regulamentul privind organizarea și desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor de
piață, conține reglementări stricte, obligatorii de asigurat pentru obținerea de autorizări ale
funcționării activităților pe litoralul românesc. Astfel, pe de o parte, agenții economici sunt
obligați să depună documentele necesare și să îndeplinească condițiile de înregistrare,
fiscalitate și plată a taxelor aferente, iar pe de altă parte, unitatea administrativ teritorială emite autorizațiile solicitate doar dacă solicitanții întrunesc toate condițiile impuse de aceasta.

Cele 6 unități administrativ teritoriale au eliberat în anul 2021 un număr de 9.849 autorizații de funcționare/ avize/ acorduri.

În vederea examinării modului de conformare a acordării autorizațiilor de funcționare față de prevederile Codului fiscal și al Regulamentului privind organizarea și desfășurarea
activităților comerciale și a serviciilor de piață, în baza raționamentului profesional s-a stabilit un eșantion format din 47 dosare aferente anului 2021 și s-au analizat documentele prezentate de operatorii economici.

În urma examinării eșantionului, auditul a constatat aspecte care vizează o serie de deficiențe, atât în ce privește existența documentelor necesare autorizării, cât și în acordarea autorizațiilor de funcționare, unele dintre acestea fiind afectate de erori
cuantificabile, fapt ce concură la diminuarea veniturilor bugetului local și evidențiază
deficiențe persistente în ceea ce privește eficacitatea sistemelor de control.

Pentru eșantionul analizat au fost stabilite venituri suplimentare din taxe și tarife în suma de 78.497 lei (5.930 lei (Costinești) + 61.663 lei (Limanu) + 10.904 lei (Eforie)), reprezentând 4,32% din total încasări din autorizații aferente celor 3 unități administrativ teritoriale.

Deficiențe persistente în modul de calcul al taxelor pentru autorizarea/vizarea activităților economice astfel încât veniturile bugetului local au fost reduse în mod incorect din cauza unei intervenții neautorizate

– s-a neutralizat solicitarea unor operatori economici de autorizare a mai multor activități
economice prin neemiterea autorizației pentru piscină, SPA, saună (UATC Limanu);
– lipsa contractelor de colectare deșeuri, ori, în contractele de salubrizare încheiate de
operatorii economici nu s-au inclus toate activitățile generatoare de deșeuri desfășurate
(restaurant, bar, piscină, sector de plajă), astfel că deșeurile generate de operatori, parțial au fost achitate de primărie în loc de producătorii de deșeuri (UATC Limanu, UATC
Costinești
);
– la dosarul autorizării nu există dovada achitării taxelor de autorizare, conform cerințelor din Regulament ori au fost încasate cu o întârziere de 2 luni de la data autorizării, ori nu au fost depuse avize/autorizații, în termen, eliberate de ISU, DSP, DSVSA, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, funcție de specificul activității (UATO Eforie, UATC Limanu, UATC Costinești);
– operatorii economici nu fac dovada deținerii legale a spațiului comercial, ori dețin spațiu
pentru construcție edificata fără autorizație de construire, sau executată nelegal pe domeniul public al unității administrativ teritoriale, fără acordul acesteia, sau având obligația de desființare a construcției (UATC Limanu);
– există un operator care a edificat lucrări de construire și de extindere a unei cazemate
(domeniul public), încorporată în restaurantul CORSARUL, și a efectuat diferite lucrări de
construire fără a deține autorizație de construire și a desfășurat activitate economică fără
autorizație de funcționare (UATC Limanu);
– taxele de autorizare au fost stabilite la un nivel inferior față de cel reglementat, ori, pentru o suprafață mai mică (sau de 10 ori mai mică de sub-sector de plajă) față de cel real, ori pentru un număr mai mic de camera de închiriat față de cel real (UATO Eforie, UATC Limanu, UATC Costinești);
– cu toate că activitatea cu cod CAEN 9329 – Activități recreative, distractive, se referă și la
activități ale plajelor, ce presupun închirierea de cabine de baie, vestiare, scaune etc.,
datorită diferențelor între nivelul taxelor aprobate, toți operatorii economici – locatari ai
subsectoarelor de plajă au solicitat avizul primăriei pentru activitatea 7721 – Activități de
închiriere și leasing de bunuri recreaționale și echipament sportiv , ceea ce presupune o
taxă de emitere aviz funcționare de 110 lei/sezon, indiferent de suprafața plajei. De ex.,
pentru 29 operatori economici, locatari ai subsectoarelor de plajă în anul 2021, UATO
Eforie
a stabilit venituri din taxa aviz funcționare de 3.190 lei (29 x 110 lei), față de suma
de 127.658 lei, cât s-ar fi încasat în cazul autorizării pe activitatea 9329;
– față de restul stațiunilor de le Litoralul Mării Negre, hotelurile din Eforie Nord și Eforie Sud funcționează fără autorizație de funcționare. Însă, necesitatea autorizării se impune tuturor comercianților, care desfășoară activități în sectorul comercial sau al serviciilor de piață pe litoral, în condițiile legii, fără niciun fel de discriminare, iar obligația obținerii unei
asemenea autorizații nu contravine libertății comerțului, ci se impune în scopul disciplinării,
al ordonării activității comerciale într-un cadru care să asigure caracterul loial al sistemului
concurențial și protecția consumatorului (UATO Eforie);
– s-a constatat aplicarea neconformă a taxelor prevăzute în Codul fiscal și în hotărârea
Consiliului Local de aprobare a acestora, conform suprafețelor în care se desfășoară
activitatea autorizată (UATC Costinești).

După cum se arată mai sus, cel mai important aspect scos în evidență din eșantionul analizat este faptul că nivelul taxelor încasat este influențat de intervențiile funcționarilor care analizează documentele operatorilor economici în vederea autorizării, și care, în toate cazurile expuse anterior, au taxat la un nivel inferior față de cel aprobat de Consiliul local, aspect determinat și de lipsa procedurilor de lucru, ceea ce creează condițiile unui risc de corupție.