Kievul caută traseu alternativ pe Dunăre pentru a evita blocada poloneză

Publicat: 21 feb. 2024, 23:33, de Vasile Bahrim, în Ultimă oră , ? cititori
Kievul caută traseu alternativ pe Dunăre pentru a evita blocada poloneză
Dunarea la Braila Galati

Ucraina se reorientează către ruta dunăreană pentru a-şi exporta bunurile, ocolind blocajul de la granița cu Polonia, titrează Bloomberg. Kievul vizează revenirea exporturilor la nivelul de dinainte de război.

Oleksandr Kubrakov, ministrul ucrainean al infrastructurii, a subliniat angajamentul țării sale de a-şi îmbunătăți logistica. Acesta consideră România o opțiune mai stabilă decât Polonia și intenționează să utilizeze Dunărea pentru transportul containerelor ucrainene. Ruta propusă ar porni din Izmail (Ucraina) și ar ajunge în porturi dunărene din România și Germania.

După ce Rusia a renunțat la acordul mediat de ONU pentru un coridor de siguranță în Marea Neagră, Dunărea a devenit un traseu prioritar pentru Ucraina. Cu toate acestea, o parte semnificativă a exporturilor ucrainene, inclusiv cerealele, continuă să traverseze Uniunea Europeană pe rute feroviare și rutiere.

Actualele tensiuni dintre Ucraina şi Polonia se datorează disputei legate de importurile de produse agricole ucrainene, care au provocat nemulțumirea fermierilor polonezi. Aceștia au reacționat prin blocarea unor rute terestre esențiale, determinând Ucraina să caute alternative pentru menținerea fluxului de exporturi.

Protestele fermierilor au afectat grav capacitatea de export a Ucrainei prin Polonia. Totuşi, ministrul Kubrakov a insistat că exporturile ucrainene nu reprezintă o amenințare reală pentru fermierii polonezi, adăugând că Ucraina exportă o gamă variată de produse, inclusiv piese auto și bunuri procesate, care nu sunt destinate pieței poloneze.

Blocarea frontierei dintre Ucraina şi Polonia ar conduce, în opinia acestuia, la pierderi semnificative atât pentru economia ucraineană, cât și pentru cea a Uniunii Europene.

Exporturile ucrainene, dominate de alimente și metale, au înregistrat anul trecut o valoare de 35,8 miliarde de dolari, cu 48% mai puțin față de 2021.