Legea care ar putea falimenta cluburile sportive din România a primit aviz pozitiv

Publicat: 06 ian. 2023, 17:27, de Cezar Amariei, în News , ? cititori
Legea care ar putea falimenta cluburile sportive din România a primit aviz pozitiv

Veste proastă pentru prima ligă de fotbal și majoritatea cluburilor sportive importante din România: o inițiativă care le vizează, indirect, a primit aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ și ar putea fi adoptată în scurt timp.

Pe 28 noiembrie 2022, un grup de peste 60 de parlamentari de la toate grupările politice depunea o inițiativă legislativă de completare a legilor audiovizualului și publicității.

Erau vizate două aspecte: „Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri este interzisă” și „Se interzice orice formă de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri” în cazul publicității.

Amenzile propuse pentru încălcarea dispozițiilor sunt cuprinse între 10.000 lei și 50.000 lei.

Inițiativa a primit joi, 5 ianuarie 2023, avizul pozitiv al Consiliului Legislativ, ceea ce înseamnă că ar putea fi adoptată în scurt timp.

Unde dai și pe cine lovești

Modificările îmbracă haina onorabilă a protecției consumatorilor.

„Propunem ca orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru jocurile de noroc sau pentru pariuri să fie interzisă în România. Facem precizarea că această propunere instituie interdicţie pentru promovarea comercială (spoturi publicitare) şi nu introduce o interdicţie pentru domeniul economic al jocurilor de noroc sau al pariurilor.

Este important de precizat faptul că promovarea comercială agresivă a jocurilor de noroc sau a pariurilor afectează negativ, în mod principal, copiii şi tinerii care, indiferent de intervalul orar de difuzare a spoturilor publicitare, sunt cei mai predispuşi la adoptarea unor comportamente dăunătoare sănătăţii şi vieţii lor sociale”, se arată în expunerea de motive a inițiativei legislative.

În realitate, victime ajung mai multe domenii direct dependente de finanțarea, cum ar fi sportul sau publicitatea stradală.

SuperLiga de fotbal este puternic alimentată de industria jocurilor de noroc, la fel și cluburi precum FCSB, CFR Cluj sau Rapid, pentru a da doar câteva exemple.

Mintea de pe urmă

La scurt timp după ce a fost lansată pe circuit, propunerea a fost reanalizată de o parte dintre inițiatori. Mai exact, 16 parlamentari social – democrați au înțeles pericolul pe care îl poate reprezenta o asemenea decizie pentru industriile implicate în fenomen și și-au retras semnăturile.

În condițiile în care industria jocurilor de noroc este cel mai important finanțator al grupărilor sportive din România și chiar al unor competiții, cum e cazul SuperLigii de Fotbal, restricționarea publicității ar fi lovit direct în posibilitatea promovării meciurilor la TV, punând în pericol desfășurarea campionatului național de fotbal.

Vorbim, apoi, de un volum imens de publicitate, implicit de găuri în bugetele televiziunilor.

Doar în primele zece luni ale acestui an au rulat 474.850 de spoturi TV la jocuri și pariuri, potrivit unei surse dintr-o agenție de publicitate, citate de Libertatea.

Cifra reprezintă 3,6% din totalul spoturilor difuzate pe televiziuni.

Atac USR la publicitatea stradală

La o săptămână după inițiativa de modificare a legii audio-vizualului, deja retrasă de parlamentarii PSD, 10 deputați USR au propus interzicerea publicității stradale în cazul jocurilor de noroc.

„Reclama și publicitatea stradală sau orice alte activități de marketing pentru jocurile de noroc în spații publice deschise, pe panouri publicitare, clădiri, copertine sau orice alte tipuri de afișaj sunt interzise. Este interzisă și publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conțin informații cu privire la un joc de noroc pentru un număr nelimitat de persoane”, se arată în propunerea USR înregistrată pe 5 decembrie 2022.

În plus, s-ar introduce o taxă de promovare, de 5% din valoarea contractelor de publicitate iar amenda pentru promovarea activității, fără autorizație, în spații publice ar fi cuprinsă între 50.000 și 100.000 de lei, la care se adaugă confiscarea sumelor provenite din activitatea contravențională și chiar retragerea licenței.