Locomotiva CFR Călători pe care nu o mai vrea nimeni. A fost lăsată în bălării, în așteptarea reparațiilor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/locomotiva-in-balarii.jpg)
Locomotiva Softronic LEMA 001 a operatorului feroviar de stat CFR Călători zace în bălării în Depoul București Călători. Nici a doua licitație organizată pentru repararea locomotive nu a fost cu noroc. Potrivit clubferoviar.ro, procedura a fost anulată din cauza prețului prea mic oferit. Cel mai probabil, licitația va fi reluată.
Locomotiva CFR Călători lăsată în bălării în așteptarea reparațiilor
O locomotiva CFR Călători zace în bălării, în așteptarea reparațiilor. La finele lunii mai, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație cu titlul „Serviciu de reparaţie planificată tip RG la locomotiva electrica de 6000 kW dotată cu motoare asincrone de tracţiune tip LEMA“, cu o valoarea totală estimată a contractului de 2.273.800 lei, echivalentul a peste 450.000 de euro.
Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a fost data de 3 iulie 2025, ora 15:00. Potrivit anunțului din SEAP, „această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanți înscriși“. Motivul nu poate fi decât unul singur: prețul prea mic oferit, care face licitația neinteresantă.
Locomotiva pe care nu o mai vrea nimeni. Care este motivul
În martie 2025, a fost lansată o licitație identică, la care ofertele au fost așteptate până pe 6 mai, dar care a fost anulată tot din lipsă de participanți. Singura ofertă pentru repararea locomotivei ar fi putut veni doar din partea producătorului, uzina Softronic Craiova, dar nu s-a întâmplat așa.
„Le-am propus o negociere și ca bani, și ca timp. Locomotiva a fost fabricată în 2008-2009 și livrată către CFR Călători în 2010, iar de atunci ei nu au făcut niciuna dintre reparațiile necesare, de tip RR sau RG. A și fost depozitată impropriu în Depoul București Călători, iar prin ea a crescut vegetație. Eu i-am rugat de mulți ani să ne-o dea la reparat, pentru că e istorie, e prima locomotivă cu motoare asincrone produsă de noi“, a declarat la acea vreme, pentru clubferoviar.ro, Cătălin Iosub, acționar al companiei Softronic.
Locomotiva Softronic LEMA 001 a fost livrată către CFR Călători în anul 2010. Apoi, pe 4 iulie 2014 s-a pus în circulație primul tren care circula cu viteza de 160 km/oră pe Magistrala 800 București – Constanța. Garnitura a fost tractată de această locomotivă. Practic, cel mai nou mijloc de tracțiune din parcul SNTFC CFR Călători la vremea respectivă.
De anul trecut, această locomotivă a fost pur și simplu abandonată în Depoul București Călători al operatorului feroviar de stat și a fost năpădită de rugină și de vegetație. Nu s-au făcut reviziile la timp, iar locomotiva a fost abandonată, în așteptarea unor vremuri mai bune. Care nu se știe dacă vor mai veni.