MAI vrea să dea putere polițiștilor locali. Ce păţeşti dacă nu te supui
Șoferii din România ar putea fi obligați, în curând, să oprească mașina și să prezinte actele nu doar polițiștilor rutieri, ci și polițiștilor locali. Ministerul Afacerilor Interne a publicat un proiect de lege care propune extinderea radicală a atribuțiilor Poliției Locale în trafic, o schimbare pe care mulți conducători auto o consideră „cea mai mare reformă rutieră” din ultimul deceniu. Documentul se află în dezbatere publică și a generat deja controverse, în special din cauza noilor competențe privind verificarea documentelor și imobilizarea vehiculelor.
De la dirijarea traficului la control efectiv asupra șoferilor
Până acum, atribuțiile polițiștilor locali în domeniul rutier au fost limitate. Deși din 2010 agenții puteau dirija circulația sau interveni în caz de blocaje, Codul Rutier nu obliga șoferii să respecte semnalele acestora. Mai mult, polițistul local nu putea cere actele mașinii sau permisul de conducere, competență rezervată exclusiv Poliției Rutiere.
Singurele sancțiuni pe care le puteau aplica erau pentru parcare neregulamentară, circulație pe „sens interzis” și încălcarea limitei de gabarit. Toate aceste limitări sunt vizate acum de proiectul MAI.
Ce schimbări propune Ministerul Afacerilor Interne
Modificările anunțate de minister vizează Art. 35 alin. (2) din OUG 195/2002, astfel încât polițiștii locali să poată opri vehicule și să solicite documentele șoferilor.
Participanții la trafic vor fi obligați să înmâneze polițistului local:
- permisul de conducere
- certificatul de înmatriculare
- actul de identitate
- documentele privind bunurile transportate (facturi, avize, bonuri)
Aceste acte pot fi cerute doar în situațiile în care agentul local își exercită atribuțiile pe partea rutieră. Refuzul de a le prezenta va fi sancționat cu 6–8 puncte de amendă.
Citeşte şi: Primarii au discutat cu Bolojan despre reducerea numărului de polițiști locali
Un alt capitol important al proiectului vizează Art. 100 alin. (1) din Codul Rutier. Șoferii vor fi obligați să respecte semnalele polițiștilor locali, la fel ca pe cele ale polițiștilor rutieri. Nerespectarea acestora va atrage sancțiuni, alături de semnalele polițiștilor de frontieră, ai celor militari sau ai altor autorități aflate în misiuni de ordine publică.
Această schimbare elimină situațiile frecvente în care conducătorii auto ignorau indicațiile agenților locali, considerând că aceștia „nu au competențe reale în trafic”.
Ce contravenții vor putea sancționa polițiștii locali
Dacă legea trece, lista contravențiilor ce pot fi constatate și sancționate de poliția locală va crește considerabil. Printre acestea se numără:
- oprirea și staționarea neregulamentară
- accesul pe străzi sau benzi unde circulația este interzisă
- încălcarea limitelor privind masa maximă admisă
- circulația pe banda destinată transportului public
- abaterile comise de pietoni, bicicliști, trotinete electrice sau vehicule cu tracțiune animală
- nerespectarea indicatoarelor și marcajelor rutiere
- nerespectarea semnalelor polițistului local
- lipirea de afișe sau inscripții pe indicatoare
- injurii, gesturi obscene sau expresii jignitoare la volan
- acte de comerț practicate ilegal pe carosabil, trotuar sau acostament
Rolul polițiștilor locali în gestionarea comportamentului rutier ar crește astfel semnificativ, în special în orașele unde problemele legate de parcări și circulația pe benzi dedicate sunt frecvente.
Dreptul de a imobiliza sau ridica vehicule
Una dintre cele mai sensibile prevederi se referă la dreptul poliției locale de a imobiliza vehicule. Proiectul permite agenților și administratorilor drumurilor să:
- imobilizeze mașinile parcate fără plata taxei
- ridice vehiculele care rămân blocate 5 zile consecutiv fără achitarea tarifului
Pentru a-și recupera mașina, șoferii vor trebui să achite sancțiunea aplicată, taxa de parcare restantă, precum și costurile de ridicare, transport și depozitare.
Propunerea vine pe fondul creșterii presiunii asupra locurilor de parcare în marile orașe și al solicitărilor primăriilor de a avea instrumente mai eficiente pentru gestionarea spațiului public.