Vânzarea va include pachetul de 232.748 de acțiuni deținut de CFR Marfă la societatea în cauză. CFR Marfă deține peste 90% din acțiunile Rofersped.
Societatea deține licență de transport feroviar și Certificatul de siguranță valabile pentru o perioadă de cinci ani, până la data de 7 februarie 2027.
Anul trecut, cu un număr de 83 de salariați, Rofersped a realizat o cifră de afaceri de 112.796.709 lei și un profit net de 3.313.434 lei. De cealaltă parte, societatea-mamă CFR Marfă are 3.904 salariați și a consemnat în anul 2021 o cifră de afaceri de 512.507.150 lei și o pierdere de 351.753.505 lei.
Măsura vânzării a fost aprobată de către AGA CFR Marfă prin HAGA 32 din data de 9 noiembrie 2022.
Societatea, inclusă la un moment dat în schema de salvare a CFR Marfă, este in centrul unor afaceri oneroase ce îl implică și pe Miron Mitrea fost ministrul al Transporturilor.
După cum a explicat aici Club Feroviar societatea este ținta unor șicane chiar din partea CFR Marfă.
Șicanele, ca să folosim un eufemism, au fost printre cele mai diverse, începând de la neacordarea de către acționarul majoritar de oferte comerciale solicitate de Rofersped pentru relații de import-export, cât și pentru trafic național, până la notificări emise de reprezentanții CFR Marfă privind retragerea unor oferte de transport valabile în relația cu Ucraina.
Au mai fost și notificări emise de acționarul majoritar privind retragerea vagoanelor Zas și Uagps închiriate către Rofersped, preluarea și asigurarea acestora spre încărcare către alte case de expediții concurente, care până în acest an nu au avut niciodată contracte comerciale cu CFR Marfă, conform clubferoviar.ro.
Una dintre ele este South East Expedition SRL, care a făcut deja transporturi pe relația Vicșani (frontiera cu Ucraina)-Port Constanța, cu material rulant alocat de CFR Marfă. Pe această relație au circulat până acum, din informațiile Club Feroviar, patru navete de vagoane Uagps.
Acționariatul acestei societăți este unul ”sonor”. Un procent de 45% din capitalul social este deținut de Mihai-Leonard Rotaru, patronul Rotary Construcții, o firmă bine-cunoscută în domeniu. Rotaru este un cunoscut sponsor al PSD și a beneficiat de contracte bănoase de la Primăria Capitalei în perioada când aceasta era condusă de Gabriela Firea, după cum a scris presa de investigații.
Dar și mai ”sonor” este numele fostului ministru PSD al Transporturilor Miron-Tudor Mitrea, care deține și el 45% din acțiunile casei de expediții menționate. Acționariatul este completat de fiul fostului demnitar, Vlad-Dan Mitrea, cu restul de 10% din capitalul social.
Planurile Ministerului Transporturilor de a scăpa de Roferpsed sunt mai vechi. In aprilie Ministerul Transporturilor a publicat un anunț de consultare a pieței în SEAP, disponibil aici.
Obiectivele generale au fost ”Servicii de specialitate constând în studiul privind respectarea principiului investitorului privat prudent (IPP), cu privire la oportunitatea operațiunii Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a aduce un aport în natură la capitalul social al ROFERSPED SA şi IRLU SA, după caz, luând în considerare operaţiunea de privatizare integrală/parţială ulterioară (şi eventuală) a companiilor (sublin. ns.), testul urmând a se face pentru fiecare societate în parte, în mod separat.
Analiza urmărește a se determina dacă, în acțiunile propuse, MTI se comportă asemenea unui investitor privat prudent, de dimensiuni comparabile similare, iar actele MTI nu creează un avantaj în favoarea Rofersped SA sau CFR IRLU SA, după caz, pe care nu l-ar putea obține în condiții normale de piață, avantaj care ar denatura echilibrul concurențial al pieței libere.
Obiectivele generale care urmau să fie atinse vizau în principal următoarele:
Anunțul AGA nu menționează modalitatea de vânzare. Este de maxim interes cum se va face aceasta și pe mâna cărei firme va ajunge Rofersped.