Navrom Galați, partener în Proiectul „FAIRway Danube II”, pentru o navigație pe Dunăre rezistentă la schimbările climatice

Publicat: 10 oct. 2025, 19:56, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
Navrom Galați, partener în Proiectul „FAIRway Danube II”, pentru o navigație pe Dunăre rezistentă la schimbările climatice

Principala companie de navigație fluvială din țară, Navrom SA Galați, devine partener într-un proiect dezvoltat de Austria, Slovacia, Ungaria, Croația, Bulgaria și România și care are ca obiectiv să facă navigația pe Dunăre mai rezistentă la schimbările climatice, mai durabilă și mai atractivă.

Schimbările climatice din ultimii ani au ca efect și înrăutățirea condițiilor de navigație pe Dunăre deoarece lungile perioade secetoase determină o scădere a nivelului apelor sub adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri, prevăzută de Convenția de la Belgrad, din 1948.

Pentru îmbunătățirea condițiilor de navigație prin asigurarea adâncimilor minime de navigație 365 de zile pe an, care ar pune în valoare culoarul de transport de la Marea Neagră, prin Bara Sulina sau Canalul Dunăre – Marea Neagră și Dunăre și Canalul Rhin-Main, până la Rotterdam, Comisia Europeană dezvoltă „Strategia Dunării” și finanțează mai multe proiecte dezvoltate de statele riverane, printre care „Fast Danube” și „FAIRway Danube II”.

Navrom Galați, furnizor de infrastructură la fazele pilot „Lot 3 România” şi „Croaţia”

Compania Română de Navigație Fluvială (CNFR) Navrom SA Galaţi va participa ca partener la proiectul transnațional „FAIRway Danube II – next step towards Good Navigation Status on the Danube”. Proiectul a fost demarat în 2023 de șase state riverane și va fi implementat până în 2027, pentru îmbunătățirea navigabilității pe Dunăre.

Navrom SA Galați va contribui la acest proiect cu un aport în valoare de 4,5 milioane de euro, în calitate de furnizor de elemente de infrastructură flexibile pentru fazele pilot „Lot 3 România” şi „Croaţia”. Practic, Navrom va furniza şase unităţi navale nepropulsate, dintre care patru vor fi amplasate pentru testare în România – zona Corabia, şi două în Croaţia la gura de vărsare a Dravei în Dunăre. Navrom va asigura adaptarea navelor în şantierul de reparaţii, transportul şi operaţionalizarea acestora în zona de testare.

Anunțul a fost făcut de compania Transport Trade Services (TTS), acţionarului principal al CNFR Navrom SA Galați.

„Proiectul adresează una din problemele majore cu care se confruntă navigatorii pe Dunăre şi reprezintă o oportunitate pentru Navrom de a-şi valorifica expertiza în operarea echipamentelor fluviale şi de a contribui activ la soluţii inovatoare pentru îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, aducând astfel beneficii importante pentru Navrom în postura sa de lider de piaţă”, se precizează în comunicatul TTS.

Un proiect în valoare de 70 milioane de euro, pentru „navigație mai rezistentă la schimbările climatice”

„FAIRway Danube II” este un proiect transnațional implementat prin implicarea Austriei, Slovaciei, Ungariei, Croației, Bulgariei și României, care își propun „să îmbunătățească condițiile de navigabilitate pe Dunăre și să facă navigația mai rezistentă la schimbările climatice, mai durabilă și mai atractivă”.

În acest proiect, România este partener prin compania care asigură condițiile de navigație pe sectorul românesc al Dunării, Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.

Proiectul coordonat de ViaDonau – Österreichische Wasserstraßen – Gesellschaft GmbH, are ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, în special în zonele critice cu adâncimi insuficiente, aşa-numitele „fairway bottlenecks”.

Proiectul „FAIRway Danube II” este în valoare de 70 de milioane de euro, din care 47 de milioane de euro este finanțarea UE, aprobată de Comisia Europeană în iunie 2023.

Printre obiective, senzori pentru măsurarea adâncimii șenalului navigabil și optimizarea sistemelor de gestionare a căilor navigabile

Potrivit reprezentanților AFDJ Galați, printre obiectivele planificate în cadrul Proiectului „FAIRway Danube II” se află punerea în aplicare a unei monitorizări transnaționale periodice a condițiilor de navigație și achiziționarea de senzori pentru măsurarea adâncimii șenalului navigabil și a înălțimii podurilor pentru ca navigatorii să beneficieze de date exacte în conducerea navelor și convoaielor.

Printre obiective se mai află modernizarea locurilor de acostare în România și Austria, precum și modernizarea sistemelor naționale și transnaționale de gestionare a căilor navigabile (WAMS/WAMOS 2.0).