Nicolae Noica: „Noi după 1990 am îndepărtat firmele de construcții românești”

Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice şi director general al Bibliotecii Academiei Române, a atins un subiect sensibil și delicat și anume stadiul construcțiilor din prezent, realizând o comparație cu perioada dinainte de 1989, pentru a explica nevoia de schimbare urgentă a societății românești, scrie Grupul pentru Promovarea Infrastructurii. .

În vizunea sa, singura cale de a schimba România și de a influența în bine soarta noastră vine de la profesioniști, respectiv „de la societatea civilă, de la ingineri de specialitate care vor să facă lucruri deosebite”.

„Eu sunt unul dintre cei care spun că avem o școală de construcții deosebită și ea vine din 1900 când s-a format Școala Națională de Poduri și Șosele, apoi Școala Constructorilor. Cine afirmă că în perioada comunistă nu s-au făcut lucrări deosebite face o analiză greșită”.

Mitul firmelor de construcții din străinătate care vin în România

Din contră, am avut niște specialiști foarte buni. S-au făcut lucrări. Numai ansamblul de locuințe care a fost făcut în acea perioadă. Că apartamentele sunt mai mici e cu totul altceva, dar s-au construit niște lucruri extraordinare. Din păcate, după 1990, mulți din noua generație, în numele așa zisei democrații, își pot permite să facă diferite afirmații de justificare precum: ”Din cauza mentalității”. Pai nu.. zic eu. Școala de Construcții, repet, e o școală bună numai să fie bine administrate instituțiile statului. Asta mi se pare mie important.

Mai e un aspect. Noi după 1990 am îndepărtat firmele de construcții românești. O spun cu toată fermitatea și cu toată responsabilitatea. Noi aveam Hidroconstrucția, Centrala de Căi Ferate, niște instituții care făceau lucrări deosebite și am renunțat la ele pentru a aduce, conform unor prescripții și norme, alte firme din exterior, firme care își iau în antrepriză firmele românești.

Mai atrag atenția asupra unui lucru pe care îl spun de vreo câțiva zeci de ani buni. Firmele de construcții din străinătate care vin în România dacă ar fi fost niște firme de elită găseau lucrări în țara lor. Nu au ajuns în țara lor să câștige licitațiile și vin de multe ori aici la noi.

Mai putem realiza o stație de metrou în 3 luni?

Când eram ministru am întâlnit o firmă italienească care făcea niște lucrări de mântuială. Ori nu se poate acest lucru! Cu câțiva ani în urmă, chiar de anul nou, s-a prăbușit la Eroilor tot terasamentul din cauza execuției greșite a unui canal. Realizat de străini. Despre ce era vorba?

Un lucru banal, pentru că apa era foarte sus se făcuseră niște puțuri ca apa să fie coborâtă, iar cel care ducea acea cârtiță trebuia să știe să-și păstreze traseul când fora pentru acest tunel. Din neatenție a perforat un astfel de puț. Ori așa ceva este inadmisibil și culmea este că deși statul român a dat în judecată firma care era antreprenorul general, la rândul său antreprenorul general  a dat și el statul român în judecată. S-a judecat procesul în străinătate și noi am fost obligați să plătim niște daune. 

Dacă tot suntem la acest capitol să amintim că s-a realizat un metrou de 7 sau 12 km în 7 ani de zile și noi inaugurăm astfel de lucruri? Făceam o comparație cu trecutul privind acest metrou făcut în atâția ani. Eu am trăit când s-a făcut metroul în București în anii 1980 și la un moment dat metroul avea stație la Universitate și în Piața Victoriei.

La inaugurare a participat atunci și Ceaușescu care a zis: Bun, bun dar ar trebui o stație și aici la Piața Romană.

Singura cale de a schimba societatea românească vine tot de la societatea civilă

Au fost niște discuții și ai noștri au încercat să justifice, spunând că sunt blocuri, sunt probleme mai greu de realizat, dar Ceauseșcu a zis să se facă și acolo metrou. Și acum există stația de la Romană cu stâlpii ăia mari. Inginerii și proiectanții români au realizat această lucrare, dar nu asta vreau să vă spun. Stiți în cât timp? În trei luni. În trei luni s-a făcut această stație, iar noi în alte părți facem ce facem.

Recent am văzut că pe tronsonul București-Constanța trebuie făcute niște reabilitări. Le-a trebuit 9 ani ca să facă reabilitare? Pentru a realiza o vitează mai mare? 9 ani pe 220 de km? Nu se poate așa ceva!      

Singura cale de a schimba societatea românească vine tot de la societatea civilă de unde vin ingineri de specialitate care vor să facă lucruri deosebite.

Interviul integral susținut de realizatorul TV Claudiu Lucaci poate fi vizionat aici:

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...