După cum arată Thierry Breton, Comisarul European pentru piața internă, cetățenii Europei se așteaptă să conducă mașinile cele mai econologice și mai sigure, Aceasta presupune efectuarea celor mai stricte controale asupra autovehiculelor, ceea ce înseamnă efectuarea de controale și posibilitatea interzicerii de pe piață de către Comisia Europeană a autovehiculelor neconforme, ca și impunerea de amenzi de până la 30.000 euro per autovehicul. „Eforturile noastre de a restabili încrederea consumatorilor, de a consolida piața unică și de a sprijini viabilitatea pe termen lung și competitivitatea globală a industriei europene a autovehiculelor merg mână în mână”, spune Breton.
Principalele elemente ale noilor norme ale UE includ:
De la adoptarea regulamentului în 2018, producătorii de automobile, agențiile de omologare de tip și alte părți interesate au lucrat în permanență în vederea punerii în aplicare a noilor norme și a adaptării la cerințele cele mai stricte.
Comisia a furnizat resurse suplimentare pentru ca Centrul Comun de Cercetare (JRC) să preia acest nou rol în supravegherea pieței, finanțând personalul suplimentar necesar, costurile operaționale și construirea a două noi laboratoare. JRC dispune de două noi laboratoare de ultimă generație pentru efectuarea de controale.
Omologarea de tip este procesul prin care se certifică faptul că un vehicul îndeplinește toate cerințele pentru a fi introdus pe piață și se verifică în mod riguros respectarea legislației UE de către producători, inclusiv a limitelor de emisii, prevăzute într-un regulament separat.
Noile norme privind omologarea de tip au fost propuse de Comisie în 2016 în urma scandalului „Dieselgate” și au fost adoptate de Parlamentul European și de Consiliu în 2018.
Această reformă face parte din eforturile mai ample ale Comisiei pentru un sector al automobilelor curat, durabil și competitiv, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei intitulată „Europa în mișcare”. Inițiativele Comisiei includ standardele privind calitatea aerului și emisiile de CO2, îmbunătățirea testării emisiilor pentru autoturisme sau sprijinirea producției de combustibili alternativi și de baterii, precum și apărarea competitivității industriei europene.