„Nu e Big Brother, e scut digital”: MAI integrează camerele locale și filmările șoferilor într-o rețea națională anti-irresponsabilitate

Publicat: 18 nov. 2025, 14:56, de Andrei Ceausescu, în ACTUALITATE , ? cititori
„Nu e Big Brother, e scut digital”: MAI integrează camerele locale și filmările șoferilor într-o rețea națională anti-irresponsabilitate
Sursa foto: News.ro

Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat marți extinderea semnificativă a Sistemului „E – Sigur – Sistem Integrat de Monitorizare Rutieră”, platforma națională destinată supravegherii traficului și identificării participanților care încalcă regulile. Noua etapă prevede integrarea tuturor camerelor de supraveghere montate de autoritățile locale, alături de imaginile transmise voluntar de conducătorii auto, în sistemul centralizat al MAI.

„Nu, nu este vorba de «Big Brother», ci de un scut digital de protecție și siguranță pentru toți participanții la trafic. Sistemul va identifica rapid pe cei iresponsabili, îi va sancționa sau îi va scoate din trafic pentru a nu mai pune în pericol ceilalți”, a declarat Predoiu.

Până în prezent, platforma a funcționat cu aproximativ 700 de camere mobile ale Ministerului Afacerilor Interne, care transmit informații digital către dispeceratele centralizate. Extinderea va permite preluarea imaginilor de la camere fixe, montate de primării și autorități locale, precum și a materialelor video trimise de șoferi, creând o rețea unitară de monitorizare a traficului.

Predoiu a explicat că această inițiativă va funcționa pe trei paliere complementare: constatarea directă în teren, monitorizarea automată și procesarea sesizărilor video transmise de participanții la trafic. În plus, ordonanța de urgență și cadrul normativ asociat permit folosirea imaginilor locale pentru constatarea automată a contravențiilor, o măsură esențială pentru digitalizarea controlului rutier.

O noutate importantă este că un procent din amenzile achitate voluntar va fi direcționat către educația rutieră și mentenanța sistemelor tehnice, în conformitate cu bunele practici europene. Această măsură urmărește atât prevenția, cât și eficientizarea cheltuielilor legate de infrastructura de supraveghere.

Ministrul a mai anunțat că în etapa următoare se va utiliza inteligența artificială pentru monitorizarea traficului, după modelul altor state europene și non-europene. Sistemul va permite identificarea rapidă a încălcărilor, aplicarea sancțiunilor fără birocrație și reducerea timpului pierdut de primării și poliție în procesul de constatare.

„Sistemul E – Sigur va face imposibilă păcălirea legii și a autorităților, sporind protecția participanților la trafic și responsabilitatea șoferilor”, a subliniat Predoiu, precizând că extinderea va contribui la creșterea siguranței rutiere pe termen lung.