O epocă de aur a televizorului își pierde strălucirea! Ted Lasso l-a ucis pe Tony Soprano

Publicat: 12 nov. 2023, 16:00, de Cristian Matache, în Internațional , ? cititori
O epocă de aur a televizorului își pierde strălucirea! Ted Lasso l-a ucis pe Tony Soprano

Pentru creativi, epoca de aur a televiziunii se transformă într-o cușcă aurită. 

Shh, e ok, șoptește Frank Underwood (interpretat de Kevin Spacey), în timp ce mângâie un câine tocmai lovit de o mașină. În timp ce câinele scâncește, el îl liniștește – apoi, după ce se uită direct în ochi, îi sucește gâtul.

Nu cu mult timp în urmă, această scenă, care a lansat „House of Cards” de la Netflix în 2013, ar fi fost de neprezentat la televiziunea americană. Radiodifuzorii au fost obligați să respecte regulile federale împotriva conținutului nepoliticos sau plin de viață și înspăimântați de agenții de publicitate care au cerut eroi sănătoși și un final fericit. Dar în secolul 21, băieții răi au avut o cursă bună. Congresmanul amoral (mai târziu președinte) Underwood, violentul mafiot Tony Soprano, contrabandistul Pablo Escobar din „Narcos” și baronul megaloman al mass-media Logan Roy au luminat micul ecran în ceea ce criticii au salutat ca fiind o epocă de aur pentru TV. Pe măsură ce telespectatorii au migrat de la canalele de difuzare la cablu și apoi la streaming, emisiunile au devenit mai întunecate și mai îndrăznețe, scrie The Economist.

Marile firme de tehnologie folosesc streaming-ul pentru a-și promova celelalte produse

Cu toate acestea, astăzi, afacerea TV este din nou în flux – la fel și natura producției sale. Streamerii insurgenți s-au instalat ca niște titulari confortabili. Marile firme de tehnologie folosesc streaming-ul pentru a-și promova celelalte produse. Rezultatul, susține Peter Biskind în „Cutia Pandorei”, o carte demnă de exces despre TV, este că emisiunile riscante, care încalcă regulile, care au definit televiziunea la începutul secolului 21, lasă loc unui tarif mai puțin original.

Domnul Biskind, un critic cultural, urmărește recenta epocă de aur a TVA până la lansarea în 1972 a Home Box Office (HBO), o rețea de cablu. Cu „ g -String Divas”, „Taxicab Confessions” și așa mai departe, HBO a fost inițial cunoscut pentru „luptă și mângâiere”. Dar apoi a început să comande seriale dramatice originale și s-a aventurat acolo unde televiziunea nu a făcut-o. HBO și alte rețele de cablu ar putea ignora regulile de cenzură care au constrâns radiodifuzorii. Iar taxele lor de abonament nu însemnau reclame și, prin urmare, nici agenți de publicitate nervoși care să ceară conținut blând, sigur pentru marcă.

Agenții de publicitate stăpâni au fost puțini. Când directorii de la AMC, o altă rețea de cablu, au încercat să aranjeze un plasament de produs pentru whisky-ul lui Jack Daniel în „Mad Men”, un scriitor a răspuns: „Dacă vrei să introduc chestia asta în spectacol, o să-l sterilizez cu un echipament ca unul dintr-o clinică de avort”.

”Am vrut ca personajele mele să spună minciuni”

Noua televiziune nu era doar despre șoc. Cablul a permis scriitorilor să facă spectacole mai sofisticate. După cum a spus David Chase, creatorul „The Sopranos”, „pe rețea, toată lumea spune exact ce gândește în orice moment. Am vrut ca personajele mele să spună minciuni.” Deoarece cablul a difuzat episoade în mod repetat, scenariștii ar putea presupune că telespectatorii sunt la curent, ceea ce înseamnă că arcurile de poveste ar putea dura sezoane întregi, mai degrabă decât să fie înghesuite în episoade autonome. Acest lucru a atras regizori și actori vedete să încerce micul ecran, inclusiv Steven Spielberg și Tom Hanks, care au făcut „Band of Brothers” pentru HBO în 2001. În dramă, „Începutul este inevitabil, sfârșitul este inevitabil, dar mijlocul este nu atât de inevitabil, iar televiziunea este cam la mijloc”, spune Brian Cox , care l-a interpretat pe Logan Roy în „Succession” de la HBO.

imagine: the economist

Streamingul a luat ce cablu a început și l-a împins mai departe. Punerea la dispoziție la cerere a sezoane întregi le-a permis telespectatorilor să se agațe, reînviind importanța intrigii, care fusese subordonată personajelor, în seriale precum „The Sopranos”. Cu episoadele trecute proaspete în mintea spectatorului, este nevoie de o expunere mai puțin laborioasă. Oferta de mii de emisiuni de către streamers simultan a permis nișelor să prospere. Streaming-ul a găsit un cămin pentru idei prea îndrăznețe, ciudate sau obscure chiar și pentru cablu, de la horror coreean la romantismul suedez. După cum a spus Reed Hastings, cofondatorul Netflix, „Suntem pentru rețelele de cablu așa cum au fost rețelele de cablu pentru a difuza rețele”.

Astăzi producția de la Hollywood se schimbă. Șase luni de greve ale scenariștilor și actorilor au oprit producția în acest an. Chiar înainte de asta, studiourile se pregăteau să reducă, deoarece investitorii au început să ceară dovezi ale profiturilor, mai degrabă decât doar creșterea abonaților. În America au fost lansate peste 2.000 de serii originale anul trecut (vezi graficul). Acesta va fi probabil punctul maxim, crede John Landgraf, președintele FX, o rețea de cablu.

Sezonul care vine

Pe măsură ce cantitatea de spectacole noi scade, unii cred că și calitatea se diminuează. Mai multe studiouri au fost afectate de drame din viața reală: din 2018, HBO a suportat patru ani nefericiți de proprietate de către AT&T, o companie de telefonie care știa puțin despre TV. (Șeful său a sugerat să producă „Game of Thrones” în episoade de 20 de minute pentru a fi adaptat pentru dispozitive mobile.) În industrie, o schimbare este în curs. Dl Biskind citează scriitori și actori care se plâng că streamerii se întorc în centrul sigur pe care îl ocupau rețelele de difuzare. „Vreau să fac prostii în față”, spune Kenya Barris, creatorul unor emisiuni inventive precum „Black-ish”. Dar „Netflix vrea la mijloc… Netflix a devenit CBS”.

Publicitatea a revenit, deoarece streamerii încearcă să stoarcă mai mulți dolari de la abonați. Și excesul este controlat. Majoritatea streamerilor lansează săptămânal noi emisiuni pentru a menține abonații la bord pentru mai mult timp. Chiar și Netflix, pionierul bingeing-ului, se mișcă în acest fel, picurând episoadele unor emisiuni noi unul câte unul.

Cu sute de milioane de abonați, Netflix și Amazon Prime Video au audiențe mai mari decât orice radiodifuzor. Pe măsură ce cresc, streamerii par să se îndepărteze de nișe și să se îndrepte spre mainstream. Un exemplu este sportul. Amazon a plătit drepturile asupra fotbalului american, iar Netflix va difuza primul său eveniment sportiv live (un turneu de golf al celebrităților) în noiembrie. Streamerii și firmele de cablu devin asemenea studiourilor de film, dezvoltând o dependență de francize și sequele. HBO, care a rezistat mult timp spin-off-urilor și prequel-urilor, a îmbrățișat un reboot „Sex and the City” și mai multe spin-off-uri „Game of Thrones” , inclusiv animații și o piesă de teatru.

Nu este deloc surprinzător faptul că studiourile se sprijină pe francize în vremuri grele: sunt pariuri sigure, argumentează Walt Hickey în „You Are What You Watch”, un turneu plin de topuri prin afacerea divertismentului. Domnul Hickey, jurnalist de date la Insider, un site de știri, calculează că, din 1980, continuarea medie a filmului și-a făcut bugetul de 4,2 ori la box office, în timp ce cifra echivalentă pentru lucrările originale este de 2,8 ori.

Poate cel mai mare motor al trecerii la mainstream este împingerea titanilor tehnologiei în streaming. Atât Amazon, cât și Apple tv + vor supraviețui războaielor de streaming ruinătoare din punct de vedere financiar. (Vor ține capul tuturor sub apă până se îneacă, îi spune Steven Soderbergh, regizor de film, domnului Biskind.) Dar Amazon și Apple văd streamingul ca o modalitate de a susține interesul publicului pentru celelalte afaceri ale lor.  Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a spus odată, la Hollywood: „Când câștigăm un Glob de Aur, ne ajută să vindem mai mulți pantofi”.

Rezultatul este o ieșire sigură pentru marcă. Mai degrabă decât „nuditatea, limbajul brut și violența” de pe alte streamere, Apple vrea să facă emisiuni cu „atracție largă”, a spus Tim Cook, șeful companiei. Acest lucru duce la emisiuni precum „Ted Lasso” — o „clismă de soare”, în cuvintele unuia dintre producătorii săi – și „The Morning Show”, care a debutat ca o dramă puternică despre cultura toxică a unei rețele de știri, dar a degenerat într-o telenovă fără minte. Amazon, a cărui punere în funcțiune timpurie a TV a fost mai îndrăzneață, acum se concentrează și pe calea de mijloc, cu seriale precum „Citadel”, un thriller cu buget mare, cu imaginație redusă, cu multe explozii și fără surprize.

Există unele subiecte în care titanii tehnologici de pe glob sunt chiar mai sensibili decât vechile rețele de difuzare. Apple a anulat recent „The Problem with Jon Stewart”, o emisiune satirică de actualitate, din cauza preocupărilor legate de pozițiile critice ale domnului Stewart față de China și Inteligența Artificială.

Unii dintre oamenii care au contribuit la crearea epocii de aur a televizorului sunt dezamăgiți cu privire la viitorul său. HBO „a murit la 50 de ani”, îi spune Michael Fuchs, care a condus rețeaua în anii 1980, domnului Biskind. „Nu mai există un HBO.” Un producător al „The Wire”, una dintre cele mai serioase și mai celebre emisiuni HBO , spune că compania nu va ajunge niciodată astăzi. Pentru creativi, epoca de aur a televiziunii se transformă într-o cușcă aurită.