Odiseea corvetelor, care trebuiau să intre în dotarea Forțelor Navale în 2019, dar au ajuns un proiect eșuat

Publicat: 11 aug. 2023, 07:00, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
Odiseea corvetelor, care trebuiau să intre în dotarea Forțelor Navale în 2019, dar au ajuns un proiect eșuat

Eșuarea încheierii contractului cu Naval Group și Șantierul Naval Constanța pentru construirea celor 4 corvete readuce în actualitate faptul că în 2016 MApN anunța atribuirea contractului către Damen Galați, iar corvetele ar fi intrat în dotarea Forțelor Navale din 2019.

Mai ales în condițiile războiului din Ucraina, care a transformat în teatru de război și Marea Neagră, eșecul programului de construire a corvetelor multifuncționale pentru dotarea Forțelor Navale reprezintă un risc major pentru siguranța națională.

Proiectul a fost demarat în 2016 și existau toate condițiile ca cele patru corvete să intre în dotarea Forțelor Navale în 2019, însă după un scandal politic cu conotații electorale iscat de Liviu Dragnea, care a blocat atribuirea contractului Șantierului Naval de la Galați deținut de Grupul Damen și o licitație din 2019 care nu s-a concretizat prin semnarea contractului cu Naval Group și Șantierul Naval Constanța nici în 2023, constatăm că au trecut 7 ani de tergiversări.

MApN a anulat procedura de achiziție după ce Naval Group și Șantierul Naval Constanța au refuzat să semneze contractul

La licitația din 2019 au depus oferte Naval Group (Franţa), Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia). Licitația a fost câștigată de Naval Group, asociat cu Șantierul Naval Constanța, cu o ofertă de 1,2 miliarde de euro, pe locul doi a fost oferta Damen, de 1,25 miliarde de euro, urmată de oferta Ficantieri, de 1,34 miliarde euro.

Timp de patru ani, Naval Group și Șantierul Naval Constanța au tot amânat semnarea contractului. Zilele trecute, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat anularea procedurii de achiziție a corvetelor după ce Naval Group și Şantierul Naval Constanţa, declarați câștigători ai licitației din 2019, au refuzat să semneze contractul de execuție a lucrărilor.

Motivul refuzului este valoarea prea mică a contractului, deși aceasta era valoarea din oferta cu care Naval Group și Șantierul Naval Constanța au câștigat licitația iar după creșterea prețurilor la energie și materiale de construcții Guvernul Ciucă a aprobat și o actualizare a prețurilor din contract.

Problema este că Ministerul Apărării nu are la dispoziție nici cele 50 milioane de euro pentru diferența de la oferta Naval Group la oferta Damen, situată pe locul doi la licitația din 2019, așa că nu poate încheia contractul nici cu Damen, iar în aceste condiții procedura trebuie reluată de la zero.

„Autoritatea contractantă din Ministerul Apărării Naționale a aprobat luni, 7 august, anularea procedurii specifice aferente Programului de înzestrare esențial <<Corvetă multifuncțională>>, propusă prin raport de comisia de evaluare constituită în baza HG nr. 48 din 15 februarie 2018.

Decizia de anulare a procedurii specifice a fost luată în baza dispozițiilor secțiunii B.I, punctul 4, literele f) și g), coroborat cu dispozițiile secțiunii B.II, litera c), punctul 10, din HG nr. 48/2018, întrucât ofertantul declarat câștigător nu a semnat acordul-cadru în termenele solicitate de autoritatea contractantă și nu au fost identificate fondurile necesare declarării ca fiind câștigător a operatorului economic de pe locul următor”, se spune în comunicatul MApN.

În noiembrie 2016, Ministerul Apărării anunța construirea a patru Corvete SIGMA, optime pentru lupta antisubmarin

Programul de construire a corvetelor multifuncționale pentru dotarea Forțelor Navale a fost anunțat oficial pe 29 noiembrie 2016 de către Gabriel Leș, care era secretar de stat la MApN și conducea Departamentul pentru Armamente și care în 2017 a devenit ministru al Apărării în Guvernul Grindeanu.

Specialiștii au evaluat 13 proiecte de corvete din care doar 4 s-au calificat în etapa finală, acestea satisfacând cerințele Forțelor Navale. A fost aleasă corveta clasa SIGMA – „Ship Integrated Geometric Modular Design Approach”, care prezintă mai multe avantaje. În primul rând, e o construcţie modulară care a fost deja realizată în mai multe versiuni cu deplasamente între 1.692 tone şi 2.365 tone, ce permite Forţelor Navale să identifice platforma optimă cerinţelor.

Acest tip de corvetă a avut cel mai bun raport preţ/cerinţe dintre cele 4 proiecte identificate ca fezabile în Studiul de Concept. În plus, este singura dintre corvetele analizate care poate avea propulsie electrică, adică zgomot redus la viteze mici, ceea ce constituie un avantaj în lupta antisubmarin. Argument important în Marea Neagră, „lac rusesc”.

A fost ales Șantierul Naval Damen din Galați pentru că aici mai fuseseră construite Corvete SIGMA

Odată cu lansarea proiectului era anunțată și intenția Ministerului Apărării de a atribui contractul Șantierul Naval Damen” din Galați, specializat de peste 10 ani în construirea de nave militare, la Galați fiind construite jumătate din navele de război ale Marinei Regale Olandeze.

În documentația tehnică erau trecute argumentele care au stat la baza deciziei ca cele patru corvete SIGMA 10514 să fie construite la șantierul naval din Galați. În primul rând pentru că la Galați au mai fost construite astfel de nave:

„Se poate realiza şi integra la Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., care face parte din Damen Shipyards Group, care a mai construit nave din această clasă”, se spunea în ducumentația tehnică.

Potrivit documentelor oficiale, corvetele ar fi fost construite şi dotate” la Galați

În documentele oficiale se spune că acest contract se încheie „în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi SA”.

Schelde Naval Shipbuilding BV, are sediul în Vlissingen, în Olanda. Menționarea șantierului din Olanda ține de procesele interne ale Grupului Damen, care deține peste 40 de șantiere navale în întreaga lume și poate avea un colectiv de proiectare specializat la o anumită companie.

Dar din moment ce în documentele oficiale se vorbea de patru corvete „construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi SA”, era evident că cele patru nave urmau să fie construite efectiv la Galați.

Alt avantaj al Forțelor Navale, modernizarea fregatelor în cadrul obligațiilor offset

În proiect se vorbea de construirea corvetelor, care ar costa 160 milioane de euro, restul finanțării, până la 1,6 miliarde de euro, fiind destinată asigurării armamentului și echipamentelor militare.

Dar statul român mai obținea un avantaj. Potrivit condițiilor din contractul cu  Damen în cadrul acestui program intra, la obligaţiile offset, și modernizarea celor două fregate, „Regina Maria” şi „Regele Ferdinand”, care ar fi fost reparate la Galați.

În campania electorală din 2016, proiectul corvetelor a fost blocat de Dragnea

Însă în noiembrie 2016, când era anunțată construirea Corvetelor SIGMA la Galați, era campanie electorală pentru alegerile parlamentare și cazul celor patru corvete a fost unul din subiectele pe care politicienii s-au contrat prin schimburi dure de replici.

Tonul a fost dat de liderul de atunci al PSD, Liviu Dragnea, care, susținut și de liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, a cerut blocarea proiectului de HG a Guvernului Cioloș fără o motivație clară, dar lăsând să se înțeleagă că la mijloc ar fi o afacere discutabilă, fiind cheltuiți 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru nave, deși concret construirea corvetelor reprezenta doar 10%, adică 160 milioane de euro, din alocarea bugetară, restul banilor fiind destinați echipării cu armament, achiziției muniţiilor şi instruirii echipajelor.

Din discursurile lui Dragnea și Tăriceanu nu a lipsit mesajul populist, proiectul fiind criticat pentru că o mare parte din banii alocați ar ajunge la un alt șantier al Grupului Damen, din Vlissingen, Olanda și în consecință nu s-ar da de lucru navaliștilor din Galați, ci celor olandezi.

În 2019, când corvetele ar fi trebuit să intre în dotarea Forțelor Navale, abia era organizată licitația eșuată

Dacă proiectul nu ar fi fost blocat în campania electorală din 2016 și construirea celor patru Corvete SIGMA ar fi început în 2017 după doi ani, adică în 2019, cele patru corvete ar fi intrat în dotarea Forțelor Navale. Ce doi ani au fost pierduți pentru pregătirea și organizarea licitației eșuate.

Viitorul este incert. Cu siguranță că va fi organizată o nouă licitație, după ce va fi reactualizată documentația. Asta s-ar putea întâmpla prin 2024. După licitație, dacă totul va fi în regulă, vor mai trece aproximativ doi ani pentru construirea celor patru nave și dotarea lor cu armament, așa că cele patru Corvete multifuncționale SIGMA vor intra intra în dotarea Forțelor Navale prin 2026 – 2027, când probabil că va fi deja încheiat războiul din Ucraina.