Olandezii cer statului român despăgubiri uriașe după ce au rupt relația de la șantierul naval Mangalia

Publicat: 03 nov. 2023, 11:00, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Olandezii cer statului român despăgubiri uriașe după ce au rupt relația de la șantierul naval Mangalia

Statul român a angajat cea mai puternică firmă de avocatură în soluționarea diferendelor pentru a rezolva problema creată de anunțul olandezilor de la Damen privind retragerea din joint venture-ul din Mangalia.

Olandezii de la Damen cer despăgubiri de 500 milioane de euro pentru forțarea rezilierii contractului semnat în 2018 cu statul român, prin Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, pentru crearea joint-venture-ul Damen Shipyards Mangalia care să administreze șantierul naval de la Mangalia.

Șantierul Naval 2 Mai SA, societate de stat deținută de Ministerul Economiei, a încheiat pe 31 august 2023 un contract de consultanță juridică cu firma de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații, potrivit unui raport emis de compania din Mangalia pe 31 octombrie 2023. Chiar dacă nu se invocă motivul acestei asocieri, este vorba, fără doar și poate, despre situația creată de retragerea olandezilor din administrarea șantierului naval.

Damen a anunțat în luna august că renunță la administrarea șantierului din Mangalia, la care deține 49% din acțiuni, acuzând statul român – acționar majoritar, cu 51%- de încălcarea acordului de asociere.

Cine este Țuca Zbârcea & Asociații

Echipa de litigii și arbitraje Țuca Zbârcea & Asociații este probabil cea mai titrată din România în acest domeniu, potrivit ghidurilor juridice internaționale – Chambers & Partners, Legal 500 și Global Arbitration Review (GAR), care plasează Țuca Zbârcea & Asociații în fruntea plutonului firmelor de avocatură specializate în soluționarea diferendelor. Echipa a câștigat, de altfel, premiul „Firma de Avocatură a Anului din România în domeniul: Litigii și Arbitraje”, una dintre cele mai prestigioase distincții conferite de Benchmark Litigation Europe (publicație a Euromoney Legal Media Group).

Pentru a-și permite cea mai puternică firmă de avocatură în domeniu, Șantierul Naval 2 Mai SA a trebuit să-și rectifice bugetul de venituri și cheltuieli (BVC), după cum se arată într-un raport emis pe 28 septembrie 2023, după aprobarea sa într-o ședință a Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor. 

Alegerea Șantierului naval 2 Mai

Șantierul Naval 2 Mai SA, care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia, avea stabilit pentru anul acesta un BVC care presupunea venituri de 3.070.000 lei și cheltuieli de 3.035.000 lei. Prin angajarea Țuca Zbârcea & Asociații, cheltuielile vor crește semnificativ, iar anul 2023 se va încheia cu pierderi importante pentru Șantierul Naval 2 Mai. Societatea de stat din Mangalia avea ca alternativă, însă, închiderea șantierului, concedierea a mii de oameni, distrugerea economiei din sudul litoralului și plata unor daune de 500.000.000 de euro. 

Și statul român amenință cu judecata

Un document semnat de ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Oprea, lasă de înțeles că statul român nu dorește să preia administrarea șantierului naval Damen Shipyards Mangalia, chiar dacă deține 51% din acțiuni, și că îi somează pe olandezii de la Damen, care dețin 49% din capital, să nu plece de la conducerea unității.

”În justificarea intenției de demarare a procedurilor pentru încetarea JVA (Contractul de asociere din data de 09.11.2018, încheiat între Damen Holding B.V. societate privată cu răspundere limitată și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia S.A., n.r.), Damen Holding BV invocă încălcarea unora dintre principiile fundamentale stabilite la înființarea asocierii pentru operarea șantierului Damen Shipyards Mangalia, precum și a angajamentelor asumate de Statul Român, respectiv de structurile sale, în favoarea partenerului olandez, ca urmare a adoptării Legii nr. 187/2023, act normativ care elimină excepțiile de la aplicarea regulilor și principiilor guvernanței corporative reglementate prin dispozițiile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (…) Modificările aduse dispozițiilor OUG nr. 109/2011 nu afectează continuarea JVA. Totuși, în situația în care urmare discuțiilor asupra notificărilor reciproce se va ajunge la concluzia unei intervenții din partea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, se va stabili de comun acord cu partenerul olandez asupra acțiunilor adecvate și benefice în scopul continuării parteneriatului. În ceea ce privește efectele unei potențiale încetări a contractului de asociere, acestea vor fi determinate în termenii contractuali și, în lipsa unei înțelegeri a părților, de organele judiciare îndrituite”, se spune în documentul semnat de ministrul Oprea.

Societatea Damen Shipyards Mangalia (DSMa) a fost înființată conform Contractului de asociere din data de 09.11.2018, încheiat între Damen Holding B.V. societate privată cu răspundere limitată, cu sediul social în Gorinchem, Olanda – și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia S.A., societate aflată sub autoritatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Ulterior semnării Contractului de asociere (JVA), nu au survenit alte modificări.

Damen Holding B.V. a notificat partenerul român cu privire la intenția de încetare a JVA și la pretențiile cu titlu de despăgubiri, în conformitate cu clauzele contractuale. În actualul context legislativ, Statul Român, în calitate de acționar majoritar, consideră că nu există motive pentru încetarea JVA, prin urmare, partenerul olandez trebuie să își îndeplinească în continuare obligațiile asumate prin contractul de asociere.