Până se construiește, platforma multimodală din Galați se scumpește. 50.000 de locuri de muncă rămân blocate

La șase ani de la lansarea proiectului și șase licitații ratate, după ce a beneficiat inclusiv de prezența unui premier la semnarea unor documente nefinalizate, platforma multimodală din Galați se reîntoarce în atenția publică. Într-o variantă cu 10,6 milioane de euro mai scumpă.

Mai exact, revine de unde a plecat, adică la faza de licitație. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a lansat din nou licitația pentru execuția de „Lucrări pentru execuția cheului din cadrul proiectului Platforma Multimodală Galați – Etapa I – Modernizarea infrastructurii portuare”. Vorbim de un proiect ce ar genera, direct și indirect, aproximativ 50.000 de locuri de muncă.

Față de ultima încercare, bugetul alocat a crescut la 179,4 milioane lei, adică aproximativ 36,2 milioane de euro. Anul trecut, în februarie, era estimat la 25,6 milioane de euro, conform evaluării inițiale ce prevedea un grant european de 21,8 milioane de euro, o contribuție de stat de 3,5 milioane și una proprie de 400.000 de euro.

Lucrările care fac obiectul contractului sunt aceleași lucrări hidrotehnice portuare anunțate încă din 2016, respectiv: dragare în bazinul situat în zona „Port Bazinul Nou”, pentru a permite intrarea în siguranță a navelor; modernizarea cheului existent pentru operațiunile de încărcare directă și operațiunile de descărcare cu unitățile de încărcare intermodale (ILUs) între nave și cheu, umplerea parțială a bazinului portuar pentru a crea spațiu suplimentar pentru acostare și pentru operațiunile de manipulare viitoare; nivelarea profilului elevației platformei.

La fel, doar cu peste 40% mai scump.

Atenție guvernamentală sporită, dar fără efect

De-a lungul timpului, despre investiția de la malul Dunării au vorbit diferiți reprezentanți ai Guvernului, inclusiv de la cel mai înalt nivel.

„Eu vin din industria navală, din Galaţi, şi ştiu cât de important este să ai un preţ competitiv, să asiguri livrarea la timp. Aşa putem dezvolta Galaţiul. Vrem să dezvoltăm acolo o platformă multimodală, pentru a exploata Dunărea cum trebuie. Să producem oţel, să putem să îl livrăm la timp, pentru ca Galaţiul, portul şi oraşul, să revină pe scara europeană a marilor jucători în economie” spunea, în ianuarie, actualul ministru al Economiei, Florin Spătaru.

„Gândirea noastră este aceea de a implementa un proiect de conectare a arealului, să spun chiar metropolitan, Galaţi-Brăila, al judeţelor Galaţi şi Brăila, cu toate reţelele de transport importante. Investiţiile în infastructura de transport în Galați și Brăila, în următorii 5-6 ani, vor asigura conectarea Galațiului și Brăilei de Coridorul IV paneuropean și de Coridorul IX paneuropean. Marea problemă pe care o au Galațiul și Brăila este un fel de izolare din punct de vedere al conexiunilor cu traseele importante, axele prioritare de transport europene”, recunoștea premierul Ludovic Orban pe 20 septembrie 2020, în timp ce participa, în plină campanie electorală, la semnarea contractului „Platformă Multimodală a portului Galați”, etapa II.

Între timp, nimic nu s-a finalizat iar lucrurile au rămas la același nivel de intenție.

Impact major pe piața muncii

Pe hârtie, lucrurile arătau bine la început, dar se știe că hârtia suportă multe. „Proiectul, cu o valoare totală de aproximativ 80 de milioane de euro, prevede realizarea în termen de zece ani a unei platforme multimodale în Portul Galați, un obiectiv ce ar putea conduce la crearea a minim 50.000 de noi locuri de muncă, dar și la înființarea, la Galați, a diverse activități economice (de la servicii, până la industrie și producție în Zona Liberă sau Parcul Industrial)”, declara în 2016, cu ocazia lansării proiectului, directorul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM), Luigi Marius Ciubrei.

Întregul  proiect conține patru  mari obiective: modernizarea infrastructurii portuare, realizarea racordului rutier și feroviar, amenajarea platformei multimodale şi amenajarea zonei de acces către platformă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole