Piața auto din România, cea mai mare scădere din Europa în luna mai
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/traffic-jam-688566_1280.jpg)
În timp ce piața auto europeană a revenit pe creștere în luna mai 2025, România înregistrează cea mai puternică scădere a înmatriculărilor de autoturisme din întreg spațiul european, potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Piaţa auto din România, în scădere
La nivelul Uniunii Europene, al Marii Britanii și al țărilor din spațiul EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), înmatriculările de autoturisme au totalizat 1,11 milioane de unități, în creștere cu 1,9% față de aceeași lună a anului trecut, relatează Agerpres. În mod similar, doar în UE, piața auto a crescut cu 1,6%, ajungând la 926.582 de autoturisme noi înmatriculate.
În acest context general pozitiv, România iese în evidență printr-un declin abrupt: doar 10.521 de autoturisme au fost înmatriculate în luna mai, față de 15.643 în aceeași perioadă a anului trecut. Scăderea este de 32,7% în ritm anual și plasează România pe ultimul loc în Europa din punctul de vedere al evoluției lunare a pieței auto.
Marile piețe din Uniunea Europeană au avut evoluții mixte. Germania și Spania au înregistrat creșteri de 1,2%, respectiv 18,6%, în timp ce Franța și Italia au consemnat scăderi, de 12,3% și 0,1%.
Mai multe maşini electrice
Un aspect important remarcat de ACEA este creșterea spectaculoasă a ponderii autoturismelor electrificate în totalul înmatriculărilor. În luna mai, aproape 59% dintre autoturismele noi înregistrate în UE au fost vehicule electrice, fie că vorbim de modele full electrice, plug-in hybrid sau hibride convenționale. Este o creștere semnificativă față de 48,9% în mai 2024, confirmând direcția clară spre electrificarea parcului auto european.
În ceea ce privește performanțele la nivel de grupuri auto, Renault a înregistrat o creștere notabilă a înmatriculărilor, de 4,6%, până la 111.395 unități. Contribuția semnificativă a venit din partea Dacia, marca românească deținută de grupul francez, care a avut un salt de 13,2% în luna mai, cu 49.415 autoturisme înmatriculate în Europa. În primele cinci luni ale anului, Dacia a vândut pe piețele europene 249.593 de autoturisme, ceea ce reprezintă o creștere de 1,8% și o cotă de piață de 4,5%.
Pe fundalul acestor performanțe europene, declinul pieței românești ridică semne de întrebare cu privire la politicile interne care vizează susținerea industriei auto și stimularea înnoirii parcului auto. Factorii care ar putea explica scăderea includ incertitudinile economice, creșterea prețurilor, întârzierea programelor de sprijin guvernamental precum Rabla Clasic și Rabla Plus, dar și reducerea accesului la finanțare pentru achiziția de vehicule noi.