Portul Anvers a devenit o parcare uriașă. Tarifele impuse de Trump blochează mii de mașini
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/port-1.png)
Criza tarifelor transatlantice lovește în plin industria auto europeană: portul Anvers-Bruges este sufocat de vehicule blocate, în timp ce producătorii și consumatorii resimt deja efectele noilor măsuri comerciale adoptate de administrația Trump. Disputa economică SUA–UE escaladează, fără un acord la orizont, conform Puterea Financiară.
Tarifele americane aglomerează portul Anvers
Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai importante noduri logistice auto din lume, a devenit în ultimele zile scena unei crize fără precedent: mii de autoturisme, camionete, camioane și utilaje grele zac blocate, în așteptarea unei schimbări.
Cauza: noile tarife vamale impuse de administrația președintelui american Donald Trump. Decizia, venită la finalul lunii aprilie, a majorat taxele de import pentru vehiculele europene cu 25%, pe lângă tariful anterior de 2,5%, făcând astfel exportul către SUA extrem de costisitor și adesea neprofitabil.
Potrivit The Guardian, măsura a generat un haos neașteptat în lanțurile de aprovizionare, afectând dramatic fluxul comercial transatlantic. În 2024, peste trei milioane de vehicule au fost transportate prin acest port, iar primele șase luni din 2025 arătau un declin semnificativ: -15,9% la exportul de autoturisme și camionete, și -31,5% în cazul camioanelor și echipamentelor grele, inclusiv tractoare și vehicule industriale.
Constructorii auto cer compromisuri
Volkswagen, Volvo și alți mari jucători ai industriei auto europene fac presiuni pentru încheierea unui acord comercial între SUA și Uniunea Europeană până la data-limită stabilită de Washington: 1 august. Totuși, negocierile sunt în impas, fără progrese vizibile.
„Efectul tarifelor a fost ca un șoc imediat. Spre deosebire de Brexit sau de pandemie, unde am avut timp să ne adaptăm în etape, de această dată impactul a fost rapid și sever, deși previzibil în discursurile politice”, a explicat Justin Atkin, reprezentantul portului Anvers-Bruges pentru Regatul Unit și Irlanda.
El a subliniat că măsura a fost anunțată, dar nu a existat niciun răgaz real pentru adaptare logistică sau financiară, iar industria auto europeană este prinsă într-un blocaj periculos.
Pe fondul tensiunilor economice tot mai mari dintre Beijing și Washington, în port se observă și o creștere vizibilă a numărului de autoturisme de proveniență chineză. Autoritățile portuare nu au oferit o cifră oficială privind numărul total de vehicule blocate, dar vorbesc despre „câteva mii de unități”.
Statele Unite accelerează exporturile, în așteptarea represaliilor
Situația din Anvers este complicată și de dificultățile logistice din zona Mării Roșii, dar și de creșterea constantă a dimensiunii navelor comerciale, care întârzie procesele de descărcare și transfer. Timpul mediu de staționare în port a crescut de la cinci la opt zile.
Paradoxal, în timp ce exporturile europene spre SUA scad drastic, americanii își intensifică livrările către Europa. În prima jumătate a anului, importurile din SUA în portul Anvers au crescut cu 17%, potrivit autorităților locale. Principalul motor: livrările de gaze naturale lichefiate, considerate vitale pentru securitatea energetică a Europei.
Oficialii portului avertizează că, în lipsa unui compromis comercial rapid, efectele asupra economiei europene ar putea fi profunde, afectând nu doar industria auto, ci întreg lanțul logistic continental. Statele Unite rămân al doilea cel mai important partener comercial pentru portul Anvers-Bruges, după Regatul Unit.