Prăbușire pe piața auto. Vânzările de mașini electrice se sting în România, iar înmatriculările scad drastic

Publicat: 01 iul. 2025, 21:57, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Prăbușire pe piața auto. Vânzările de mașini electrice se sting în România, iar înmatriculările scad drastic

Piața auto din România a început anul 2025 cu o scădere severă, marcând un recul abrupt al înmatriculărilor de autoturisme noi. Potrivit datelor oficiale publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în primele șase luni ale anului au fost înmatriculate doar 64.339 de autoturisme noi, cu 21,8% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2024.

Pierderi majore pe piața auto

Datele centralizate de APIA, în colaborare cu Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), reflectă o contracție majoră a pieței, accentuată în mod special în luna iunie, când s-au înmatriculat doar 10.522 de autoturisme noi. Aceasta reprezintă o scădere de 50,1% față de iunie 2024, un semn clar că atât cererea, cât și oferta se confruntă cu dificultăți semnificative.

Printre cele mai afectate segmente se află cel al vehiculelor complet electrice. În luna iunie, înmatriculările de astfel de mașini au scăzut cu 54,3% comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Cota de piață a acestora s-a redus dramatic, ajungând la doar 4,1%. Aceste cifre arată că procesul de tranziție către mobilitatea electrică a fost încetinit semnificativ, în ciuda obiectivelor europene ambițioase în acest sens.

Scăderea vine în contextul în care programul Rabla Plus – destinat stimulării achiziției de autoturisme electrice – a fost suspendat temporar, deși beneficia în 2025 de cel mai mare buget din istorie. În același timp, criteriile mai stricte de eligibilitate, împreună cu o inflație persistentă, dobânzi bancare ridicate și o scădere generală a încrederii consumatorilor, au diminuat interesul cumpărătorilor.

Dacia își menține supremația în preferințele românilor

Chiar și în acest context negativ, marca Dacia reușește să rămână lider autoritar pe piața autohtonă. În luna iunie 2025, constructorul de la Mioveni a vândut 2.744 de autoturisme, consolidându-și astfel poziția. Următoarele poziții în clasament au fost ocupate de Toyota (969 unități), Skoda (938), Volkswagen (721) și Renault (580). În top 10 se mai regăsesc Hyundai (544), Ford (472), Mercedes-Benz (467), BMW (368) și Peugeot (309).

În ceea ce privește cele mai populare modele, Dacia domină clasamentul, cu cinci modele în top 10. Duster conduce detașat, cu 1.178 unități vândute în iunie, urmat de Logan (656) și Sandero (410). Jogger (250) și Bigster (207) ocupă pozițiile 9 și 10.

Privind imaginea de ansamblu pe primele șase luni ale anului, cele mai bine vândute mărci sunt:

  • Dacia – 17.613 unități
  • Toyota – 5.864 unități
  • Skoda – 5.328 unități
  • Volkswagen – 4.770 unități
  • Renault – 3.783 unități
  • Hyundai – 3.416 unități
  • Ford – 3.063 unități
  • Mercedes-Benz – 2.806 unități
  • BMW – 2.588 unități
  • Suzuki – 2.039 unități
  • Pe baza tendințelor actuale, specialiștii din industrie estimează că anul 2025 se va încheia cu un volum total de înmatriculări sub cel înregistrat în 2024. Fără intervenții de natură fiscală sau programe de stimulare a consumului, revenirea pieței pare improbabilă.

Totodată, diferențele dintre segmentul electric și cel al motoarelor termice devin tot mai evidente. Costurile ridicate de achiziție, dar și rețelele de încărcare încă slab dezvoltate în afara marilor orașe frânează tranziția către vehiculele electrice. Astfel, deși tranziția energetică rămâne un obiectiv strategic, realitatea pieței auto din România arată o încetinire vizibilă a acestui proces.