Prăbușirea patrimoniului feroviar: mii de hectare fără acte, vagoane dispărute și milioane risipite

Publicat: 26 iun. 2025, 16:15, de Cristian Matache, în Dezvăluiri , ? cititori
Prăbușirea patrimoniului feroviar: mii de hectare fără acte, vagoane dispărute și milioane risipite

Un audit al Curții de Conturi a scos la iveală grave deficiențe în gestionarea și evidențierea cadastrului bunurilor imobile concesionate CN CFR SA, companie deținută de Ministerul Transporturilor, printre care neintabularea dreptului de proprietate al statului asupra a peste 3.500 de hectare de teren feroviar și probleme juridice legate de bunuri imobile executate silit fără clarificări legale. Raportul evidențiază riscuri majore pentru patrimoniul public feroviar, precum și disfuncționalități în inventarierea activelor și gestionarea creanțelor, subliniind necesitatea unor măsuri urgente și coerente pentru protejarea domeniului public și integritatea infrastructurii feroviare.

Bunuri imobile executate silit fără clarificare juridică

Auditul realizat de Curtea de Conturi a relevat că pentru o suprafață de 3.561,33 hectare din terenurile feroviare concesionate CN CFR SA, dreptul de proprietate al statului român nu era intabulat în evidențele cadastrale la data de 15 iulie 2024. Potrivit documentului, „pentru aceste terenuri urmau să fie achiziționate servicii de întocmire a documentațiilor cadastrale.”

Mai mult, entitatea auditată nu deține o evidență clară privind lungimea liniilor de cale ferată pentru care au fost întocmite documentațiile cadastrale în vederea intabulării, respectiv a celor înscrise în cartea funciară.

Cauzele principale ale abaterii

Raportul identifică două cauze majore:

  • Întârzierile în aplicarea prevederilor legale privind întocmirea documentațiilor cadastrale și publicitatea imobiliară pentru bunurile din domeniul public aflate în concesiunea CN CFR SA.
  • Refuzul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), prin oficiile județene, de a înscrie în cărțile funciare documentațiile cadastrale întocmite de CN CFR SA pentru liniile de cale ferată.

Astfel, începând cu anul 2023, structurile teritoriale de cadastru au acceptat pentru intabulare doar documentațiile referitoare la terenurile pe care sunt edificate liniile ferate, refuzând înscrierea liniilor de cale ferată ca bunuri imobile, în baza prevederilor art. 93 alin. (2) din Regulamentul ANCPI nr. 600/2023.

Importanța intabulării

Curtea de Conturi subliniază că „prin înscrierea în evidența cadastral judiciară a actelor și faptelor juridice referitoare la bunul imobil, se realizează acțiunea de publicitate imobiliară, prin care se asigură opozabilitatea față de terți a drepturilor reale imobiliare”. În context, liniile de cale ferată sunt considerate bunuri imobile prin destinație, conform Noului Cod civil, fapt ce impune întocmirea și înscrierea lor cadastrală.

Neintabularea acestor bunuri „implică riscul neasigurării integrității bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului,” avertizează Curtea.

Probleme legale suplimentare: situația bunurilor imobile executate silit

Auditul a mai constatat că anumite bunuri imobile din domeniul public administrat de CN CFR SA au fost executate silit și preluate ca bunuri mobile de SC Trans Expedition Feroviar SRL (SC TEF SRL) încă din 2009, deși ele constituie elemente de infrastructură feroviară, încadrate ca bunuri imobile.

De exemplu, „mai multe dispozitive de linii din incinta unor stații de cale ferată au fost preluate de SC TEF SRL prin executare silită mobiliară, iar compania a primit doar dreptul de proprietate asupra materialelor componente, nu și asupra bunului imobil ‘cale ferată’.”

Curtea a menționat deciziile Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), care au constatat că respectivele linii au fost exploatate ca linii ferate industriale, deși nu au fost clarificate definitiv drepturile de proprietate.

Probleme juridice privind regimul proprietății terenurilor și liniilor ferate

Raportul relevă discrepanțe importante între regimul juridic al terenurilor incluse în capitalul social al companiei și regimul proprietății asupra liniilor de cale ferată situate pe aceste terenuri.

Conform documentului, capitalul social al CN CFR SA se ridica la 1,724 miliarde lei, din care 1,635 miliarde lei reprezintă capital vărsat. În perioada 2021-2023, capitalul social a fost majorat cu peste 527 milioane lei, în principal prin aporturi în natură reprezentate de terenuri proprietate privată, provenind din mai multe regionale feroviare (Constanța, Iași, Craiova).

De exemplu, în 2021, capitalul social a crescut cu 485,5 milioane lei, incluzând o majorare de 148,4 milioane lei reprezentând terenuri proprietate privată ale Regionalei CF Constanța, iar în 2023 s-au adăugat terenuri în valoare totală de 39,3 milioane lei, aferente câtorva regionale.

Totuși, auditul Curții de Conturi a identificat o problemă semnificativă: unele terenuri incluse în capitalul social, înregistrate ca proprietate privată a CN CFR SA, sunt ocupate cu linii de cale ferată care, potrivit legislației în vigoare, fac parte din domeniul public al statului.

Conform HG nr. 581/1998, „liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite, precum şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei căii ferate până la limita de expropriere aprobată sau limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare reprezintă elemente concrete ale infrastructurii feroviare publice.” Aceasta este o distincție clară între proprietatea publică și privată, în contextul infrastructurii feroviare.

În cazul Regionalei Constanța, liniile de cale ferată de la stațiile Mangalia și Neptun, situate pe terenuri considerate proprietate privată, sunt identificate oficial ca elemente ale infrastructurii feroviare publice (inventar MF147852). Aceasta înseamnă că aceste terenuri ar trebui să facă parte din domeniul public al statului, nu să fie incluse în capitalul social ca proprietate privată.

Auditul subliniază că, „unele terenuri proprietate privată sunt ocupate cu linii de cale ferată, iar la Regionala Constanța aceste linii CF aparțin domeniului public al statului.” Această situație generează „diminuarea nejustificată a domeniului public al statului cu terenurile care aparțin infrastructurii feroviare publice,” cu risc inclusiv de pierdere a controlului asupra acestor bunuri.

Cauzele principale ale acestei neconcordanțe sunt „neurmărirea aplicării prevederilor HG nr. 581/1998 privind regimul de proprietate al terenurilor ocupate de linii de cale ferată proprietate publică” și „neluarea măsurilor de către conducerea entității pentru reîntregirea domeniului public al statului cu terenurile ocupate de linii de cale ferată proprietate publică.”

Discrepanțe în inventarierea parcului de vagoane

Potrivit Procesului verbal al comisiei centrale de inventariere nr. 2/1552/17.11.2023, aprobate de directorul general al CN CFR SA, inventarierea parcului centralizat de material rulant, desfășurată între 18 septembrie și 17 noiembrie 2023, a evidențiat că, dintr-un total de 997 vagoane (899 de marfă și uz administrativ, 61 de călători și 37 vehicule de tracțiune), 159 vagoane nu au fost identificate fizic.

Valoarea de inventar a acestora este de 350.715 lei. Situația vagoanelor neinventariate se detaliază astfel:

  • 37 vagoane, transferate în perioada 2003-2004 de la SAAF fără documente de predare-primire sau nevalorificate, valoare 38.619 lei;
  • 36 vagoane, provenind din contractul de vânzare nr. 190/2003 către Atas Prodexim SRL, fără procese verbale semnate, valoare 13.386 lei;
  • 73 vagoane sustrase, pentru care s-au formulat sesizări la poliție și se află în diverse stadii de cercetare, valoare 254.727 lei;
  • 7 vagoane aflate în custodia SC ROVA SRCF Craiova, accesul pentru inventariere nefiind permis, valoare 40.945 lei, față de care s-au deschis procese civile;
  • 4 vagoane valorificate în 2004, dar care nu au putut fi scoase din evidență din cauza lipsei documentelor financiar-contabile, valoare 2.039 lei;
  • 2 vagoane radiate din eroare de o firmă terță, valoare 999 lei, pentru care prejudiciul a fost recuperat integral.

Curtea de Conturi a atras atenția asupra faptului că, la data auditului, situația a 157 vagoane din parcul de marfă și uz administrativ rămânea neclarificată, cu o valoare însumată de 349.716 lei. În raport se precizează că „operaţiunea de inventariere din cadrul CN CFR SA nu şi-a atins scopul principal cu privire la stabilirea situaţiei reale a tuturor elementelor de natura activelor”.

În plus, neconcordanțele dintre evidența scriptică și cea fizică au fost semnalate de audit și în anii precedenți, însă „reprezentanții entității nu au demarat toate procedurile și pașii necesari în vederea clarificării situației tuturor vagoanelor neinventariate”.

Conform raportului, deficiențele au fost generate de „neaplicarea corespunzătoare a prevederilor legale privind efectuarea și valorificarea rezultatelor inventarierii patrimoniului, în contextul unui control intern managerial insuficient”.

Curtea de Conturi a spus că situațiile financiare încheiate la 31 decembrie 2023 nu reflectă realitatea patrimoniului CN CFR SA, ceea ce crește riscul de „nedetectare a eventualelor lipsuri, sustrageri sau utilizări ineficiente ale bunurilor”.

În planul de măsuri, compania a propus, printre altele, demararea procedurii de trecere pe costuri a materialului rulant cu dosare penale închise și inițierea unor acțiuni în instanță. Cu toate acestea, Curtea constată că multe dintre aceste măsuri nu au fost încă implementate.

Creanțe prescrise și menținerea lor nejustificată în evidențele CN CFR SA

Raportul a scos la iveală o situație îngrijorătoare legată de gestionarea creanțelor societății. Potrivit documentului oficial, în soldurile contabile aferente datei de 31 decembrie 2023, compania înregistra creanțe în valoare totală de peste 33,6 milioane de lei, a căror situație nu a fost clarificată sau regularizată, unele dintre ele fiind în afara termenului legal de prescripție sau având sentințe judecătorești care le anulează recuperarea.

Creanțe neîncasate și litigii în desfășurare

Auditul a evidențiat că o parte semnificativă a creanțelor rămase în solduri este legată de litigii, unele dintre acestea fiind în curs la data misiunii de audit. „Valoarea creanțelor reflectată în evidența contabilă a fost denaturată la data de 31.12.2023”, se precizează în raportul Curții de Conturi, iar aceasta din cauza menținerii în evidență a unor creanțe pentru care s-au încheiat procese favorabile părții adverse, fără ca diferențele să fie reglementate contabil.

Mai mult, în cazul unor creanțe privind societăți radiate din Registrul Comerțului, procedura de scoatere din evidență nu fusese finalizată. O sumă de 1.924.308 lei, evidențiată în contul „Debitori diverși”, a fost corectată doar în timpul misiunii de audit.

Exemple relevante din creanțele problematice

  • 14,4 milioane lei: suma datorată de CFR Marfă către CN CFR SA conform contractului de novație nr. 56/02.07.2012, aferentă unor facturi emise în 2010. Litigiul a fost pierdut de CN CFR SA, iar cererea împotriva SC Astaldi SPA Italia a fost respinsă ca prescrisă în februarie 2018. Totuși, creanța continuă să fie prezentă în evidențe fără aprobarea Consiliului de Administrație pentru scoaterea din evidență.
  • 1,75 milioane lei: creanța provenită din neplata energiei electrice de către CN CFR SA către Electrica Muntenia Nord, datorie acumulată între 2009-2012. Instanțele au respins acțiunile de recuperare formulate de CN CFR SA, iar Consiliul de Administrație a refuzat scoaterea acestei creanțe din evidențe, deși un referat de scoatere fusese întocmit.
  • 7,46 milioane lei: minus de inventar din perioada 2005-2009, preluat prin fuziune de la SC Baza de Aprovizionare CFR SA. Mai multe acțiuni în instanță împotriva angajaților implicați au fost respinse definitiv, iar documentele de expertiză au arătat că valoarea prejudiciului este dificil de stabilit din cauza unor erori și lipsa unor probe concrete.
  • 8,07 milioane lei: facturi de energie neîncasate din perioada 2004-2006, înregistrate în contul „Clienți incerți sau în litigiu” aferente clientului SeFer S.A., care era radiat la momentul auditului.
  • 1,92 milioane lei: sumă înregistrată eronat ca avans neîncasat în contul 461 „Debitori diverși”, o parte urmând să fie transferată la contul 231 „Imobilizări în curs de execuție”, după corecțiile efectuate în timpul auditului.

Reglementări și obligații încălcate

Raportul Curții de Conturi face referire la dispoziții legale clare, precum OMFP nr. 2861/2009 privind inventarierea elementelor patrimoniale și Dispoziția Directorului General nr. 186/11.11.2020 privind procedura de trecere pe costuri a unor debite neimputabile. Conform acestora, debitele prescrise sau neîncasate trebuie analizate de Consiliul de Administrație, iar regularizarea în evidențe trebuie să reflecte situația reală a creanțelor.

„Pentru toate pagubele determinate de expirarea termenelor de prescripție a creanțelor sau din alte cauze, comisia de inventariere trebuie să stabilească natura pierderilor și să propună modul de regularizare a diferențelor rezultate,” se arată în raport.

Cu toate acestea, constatările indică faptul că, la finalul anului 2023, CN CFR SA menținea în evidențe creanțe prescrise sau nejustificate, fără măsuri eficiente de recuperare sau scoatere din evidență.

Active fixe și investiții nejustificate în evidențele contabile

Curtea de Conturi a constatat existența unor sume neclarificate în contul 231 „Imobilizări corporale în curs de execuție”, în valoare totală de 7.281.701 lei. Aceste sume reprezintă în principal studii de fezabilitate, documentații cadastrale și proiecte tehnice elaborate în perioada 1998–2022, care nu au fost utilizate în proiecte de investiții finalizate.

O parte semnificativă a acestor sume provine din contracte pentru studii de fezabilitate și servicii de proiectare finanțate integral din bugetul de stat. CN CFR SA a contractat astfel servicii în valoare totală de 2.183.435 lei, dintre care doar două studii, în valoare de 749.210 lei, au fost finalizate și recepționate corespunzător. Diferența, de 1.434.225 lei, reprezintă studii și servicii plătite dar nefinalizate, inclusiv proiecte din anii 2007, 2012-2022, dar și lucrări preluate de SNCFR din 1998, care au rămas neimplementate din lipsa finanțării.

De asemenea, suma de 1.681.300 lei reflectă plata a șapte studii de conformare la normele de igienă și sănătate publică elaborate în 2008-2009, care au rămas neutilizabile după abrogarea prevederilor legale care le susțineau, conform Ordinului Ministrului Sănătății nr. 117/2002 și OUG nr. 7/2011.

În plus, 1.580.266 lei reprezintă costuri pentru documentații cadastrale necesare intabulării terenurilor aflate în domeniul public al statului și concesionate CN CFR SA, elaborate în perioada 2008-2010, dar menținute nejustificat în contul de imobilizări în curs de execuție. Din această sumă, 236.600 lei sunt implicate în litigii aflate pe rolul Curții de Arbitraj Comercial Internațional.

O altă sumă importantă, de 1.576.900 lei, a fost plătită pentru Planuri de Amenajare Teritorială Zonală (PATZ) în 2007-2008, dar acestea nu au fost utilizate integral. În fine, 259.800 lei reprezintă contravaloarea unor studii tehnice complementare legate de riscuri naturale pentru linia ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea, și ele în prezent în litigiu.

Curtea de Conturi a identificat ca principale cauze ale acestor abateri „neinventarierea corespunzătoare a componentelor soldului contului 231, neformularea propunerilor de măsuri privind investițiile sistate sau abandonate și nereguli în corectarea erorilor din evidența contabilă”, ceea ce a condus la „ineficiența utilizării fondurilor publice” și la „denaturarea situațiilor financiare anuale”.

În urma constatările, Curtea recomandă „inventarierea, clarificarea și evidențierea corespunzătoare a sumelor înregistrate în conturile de imobilizări corporale în curs de execuţie” și o „analiză formalizată de către Consiliul de Administrație a cauzelor care au condus la nerealizarea investițiilor”, pentru a dispune măsurile legale necesare.

2025-06-19_III_COMPANIA_NATIONALA_DE_CAI_FERATE_CFR_SA_BUCURESTI