Prima locomotivă electrică nouă a României a ajuns la Curtici. Start pentru testările Traxx 3 MS achiziționate prin PNRR
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/locomotiva.png)
România face un pas important spre modernizarea infrastructurii feroviare: prima locomotivă electrică nouă achiziționată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a intrat oficial în țară marți, 29 iulie. Vehiculul se află în prezent în drum spre Centrul de Testări Feroviare de la Făurei, unde va fi supus testelor și probelor tehnice esențiale pentru certificare și autorizare.
A intrat în țară prima locomotivă electrică nouă
Este vorba despre o locomotivă de tip TRAXX 3 MS, produsă de compania Alstom în unitatea de la Kassel, Germania. Aceasta este prima unitate dintr-un total de 16 locomotive electrice achiziționate de ARF, în baza unui contract semnat în ianuarie 2024 cu Asocierea Alstom Transport SA – Alstom Transportation Germany GmbH SpA.
Noua locomotivă este proiectată pentru a circula cu viteze de până la 200 km/h, având capacitatea de a tracta până la 16 vagoane de călători. Este echipată cu sisteme moderne de control, GPS, comunicare digitală și tehnologie ERTMS (European Rail Traffic Management System), sistemul standardizat de semnalizare și control folosit la nivel european.
Modelul TRAXX 3 este o platformă de ultimă generație, dezvoltată în cadrul colaborării Bombardier-Alstom, și răspunde cerințelor stricte de interoperabilitate, eficiență energetică și fiabilitate pentru coridoarele europene.
767 milioane de lei investiți în mobilitate curată
Contractul are o valoare totală de 767,5 milioane de lei fără TVA, din care sunt acoperite atât livrarea celor 16 locomotive, cât și mentenanța pentru 20 de ani, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 20 de ani. Perioada estimată de implementare a proiectului este de 35 de luni.
Scopul principal este eficientizarea transportului feroviar de călători, reducerea emisiilor poluante și creșterea confortului pe cele mai aglomerate rute feroviare electrificate sau în curs de electrificare:
- Dej – Brașov – București – Constanța
- Timișoara – Arad – Brașov – București – Constanța
- Timișoara – Cluj-Napoca – Iași
- Iași/Suceava – București – Constanța
Culoarea e provizorie, viitorul e sigur
Locomotiva care a intrat în România are, deocamdată, un finisaj albastru temporar, urmând ca designul final să fie aplicat după finalizarea testelor și aprobarea omologării.
Reprezentanții Alstom au subliniat că proiectul marchează o etapă nouă în colaborarea cu România în domeniul materialului rulant și contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor de mobilitate durabilă și sigură asumate prin PNRR.