Primăria Sector 1, datoare peste 120 milioane lei operatorului de salubritate. Romprest oferă explicații în „războiul gunoiului”

Peste 120 de milioane de lei, dintre care 24 de milioane aferente serviciilor prestate în acest an, este suma pe care Romprest susține că o are de încasat de la Primăria Sector 1. În vreme ce primarul Clotilde Armand amenință cu sesizări la parchet și rezilierea contractului, operatorul spune că nu și-a întrerupt activitatea, dar își vrea banii.

Refuzul nejustificat la plata facturilor pentru servicii confirmate, în perioada iulie – decembrie 2020, și plata discreționară a prestațiilor, respectiv jumătate din prestația lunară a activităților de salubrizare stradală, în perioada ianuarie-martie 2021, au dus la acumularea unui debit restant de peste 120 milioane lei, din care 96 milioane datorie istorică aferentă prestațiilor din anul 2020 și 24 milioane aferente prestațiilor din anul 2021. Facturi aferente unora dintre prestațiile din anul 2020 înregistrează depășiri ale termenelor de scadență de peste 200 de zile.

În cadrul activităților de salubrizare stradală sunt incluse și activitățile de sortare-tratare-depozitare prin eliminare, prestate de către operatori autorizați agreați de către autoritatea contractantă încă de la începutul contractului. Aceste activități sunt facturate de Romprest către autoritate, fără a adaugă nicio marjă de profit”, susțin reprezentanții Romprest, prin intermediul unui comunicat de presă transmis joi.

Ce resurse sunt implicate în salubrizare în prezent

În ceea ce privește activitatea de colectare separată și transport separat al deșeurilor municipale, operatorul susține că derulează în mod curent 48 de programe de prestație pentru categoriile de generatori pe care îi deservește, respectiv populație, instituții aflate în subordinea Primăriei și agenți economici, distincte pentru fiecare fracție, umedă sau uscată, precum și programele de colectare a deșeurilor voluminoase, DEEE, deșeuri vegetale și deșeuri din construcții.

În derularea acestor programe sunt angrenate 63 autogunoiere, 21 autoutilitare, personal deservent autospeciale.

Consiliul Local al Sectorului 1, căruia îi revine legal obligația de a organiza, gestiona și de a asigura continuitatea, prin finanțarea acestui serviciu de utilitate publică și asigurarea echilibrului contractual, este Autoritatea contractantă și partenerul contractual al Romprest în acest contract de delegare de 12 ani.

„În toți acești ani, sub administrații de culori politice diferite și adeseori consilii cu majorități conjuncturale având poziții contrare voinței Primarului, nu s-a ajuns niciodată la escaladarea unui conflict contractual și la iminentă blocare a serviciului, pentru că în toată această perioada s-au respectat clauzele contractuale și prevederile legislației aplicabile în materia salubrității.

Orice litigiu privind aplicarea clauzelor contractuale a fost supus de către părți soluționării instanțelor de judecată competențe, măsurile dispuse de către instanța urmând a fi puse în aplicare după ce instanțele investite cu soluționarea vor pronunță o hotărâre definitivă. În mandatul actualului primar, aplicarea clauzelor contractului și a prevederilor legale este discreționară”, acuză reprezentanții Romprest.

Cum se facturează serviciile Romprest

Aceștia arată că tarifele în plata sunt aprobate prin Hotărâre a Consiliului Local, iar cantitățile prestate sunt confirmate pe baza de proces verbal de către Poliția Locală.

Înmulțind tarife legale cu cantități legale, este imposibil că valoarea facturată, și implicit factură, să fie ilegală. Cantitățile de deșeuri colectate și transportate separat la stațiile de sortare se decontează pe baza documentelor pe care stația le întocmește după cântărire, diferențiat pe tipuri (coduri) de deșeuri și generatori. Toate aceste informații sunt centralizate și raportate lunar de Romprest în calitate de operator delegat către Primăria Municipiului București și autoritățile de mediu, pentru și în numele UAT Sector 1. Pe baza acestor rapoarte se calculează atingerea țintelor de deviere de la depozitare (pentru reducerea eliminării prin depozitare), obligație legală în sarcina UAT Sector 1, pe care Romprest a îndeplinit-o în fiecare an, în caz contrar autoritatea fiind obligată să plătească amenzi”, explică Romprest modalitatea de calcul și facturare.

În condițiile refuzului la plata facturilor aferente acestor activități, pentru a asigura continuitatea serviciului, Romprest susține că a fost nevoită să suporte integral plata serviciilor prestate de către operatorii agreați de sortare-tratare-eliminare prin depozitare în beneficiul Sectorului 1, și a reușit să facă acest lucru din iulie 2020 până în luna ianuarie 2021, inclusiv.

Odată cu acumularea restanțelor, începând cu luna februarie 2021, operatorii stațiilor au notificat Romprest că vor suspendă activitatea prestată în beneficiul Sectorului 1, iar în cursul lunii mai, începând cu dată de 22 mai, au suspendat activitatea și au interzis accesul autospecialelor Romprest în stațiile de sortare.

Reacția primarului Clotilde Armand

Miercuri, edilul anunța că locuitorii Sectorului 1 s-ar putea confrunta cu o nouă problemă generată de ridicarea gunoaielor, după ce municipalitatea a primit un ultimatum referitor la niște plăți contestate.

Operatorul de salubritate anunță, din nou, că nu mai ridică gunoiul din Sectorul 1. Este un nou șantaj de tip mafiot din partea acestei companii, un șantaj adresat tuturor locuitorilor din Sector care plătesc bani mulți să fie curat”, a spus Armand.

Mai multe articole...

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole