Proiectul „Fast Danube”. Bulgaria și România vor căuta finanțare UE pentru asigurarea navigației pe Dunăre tot timpul anului

Publicat: 18 mai 2022, 08:30, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
Proiectul „Fast Danube”. Bulgaria și România vor căuta finanțare UE pentru asigurarea navigației pe Dunăre tot timpul anului

Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor din Bulgaria, Nikolai Sabev, a declarat la Russe că Bulgaria şi România vor căuta finanţare din partea UE pentru lucrările de dragare, de scoatere a aluviunilor cu ajutorul unor nave specializate, pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre chiar și în perioadele secetoase ale anului, pentru a permite navelor cu o capacitate de transport mai mare să utilizeze calea navigabilă.

Potrivit agenței bulgare de știri BTA, Sabev a mai precizat că cele două ţări îşi intensifică eforturile pentru a implementa efectiv proiectul european „Fast Danube”.

Experții români îi vor ajuta pe cei bulgari la finalizarea Studiului de fezabilitate pentru implementarea Proiectului „Fast Danube”

Declarațiile ministrului bulgar al Transporturilor vin după ce în luna ianuarie a avut loc la Russe o întâlnire a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu vicepremierului şi ministrului bulgar pentru Dezvoltare Regională, Grozdan Karadjov și ministrul bulgar al Transporturilor, Nikolai Sabev, în cadrul căreia fost deblocat Memorandumul bilateral România-Bulgaria semnat în martie 2019.

După întâlnirea pe care a avut-o cu cei doi reprezentanți ai guvernului Bulgariei, ministrul Sorin Grindeanu declara că au fost discuții constructive și în privința colaborării pentru asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre, prin asigurarea, pe tot parcursul anului, a adâncimii minime de navigație.

„Am transmis clar intenţiile şi obiectivele României atât vicepremierului şi ministrului bulgar pentru Dezvoltare Regională, Grozdan Karadjov, cât şi ministrului Transporturilor şi Comunicaţiilor, Nikolay Sabev: este important ca partea românească a Dunării să fie navigabilă, aşa cum prevede proiectul FastDanube”, a declarat Grindeanu, care a mai precizat că a propus autorităţilor bulgare să apeleze la sprijinul experţilor români pentru finalizarea studiului de fezabilitate al părții bulgare pentru punerea în practică a proiectului „Fast Danube”.

„Mai mult, am oferit sprijinul experţilor români pentru a ajuta partea bulgară să finalizeze Studiul de Fezabilitate necesar punerii în practică a proiectului <<Fast Danube>>. Pentru a accelera implementarea proiectelor, am convenit reluarea întâlnirilor, la nivel tehnic, a grupurilor de lucru, care vor fi coroborate cu întrevederi trimestriale la nivelul miniştrilor”, a precizat Sorin Grindeanu.

Colaborare convenită și nivelul premierilor Nicolae Ciucă și Kiril Petkov

După treizeci de ani în care cele două guverne nu au colaborat pentru asigurarea condițiilor de navigație pe sectorul româno-bulgar, recent, cu prilejul vizitei la București a primului ministru al Bulgariei, Kiril Petkov, au fost discutate detaliile colaborării concrete între România și Bulgaria pentru asigurarea permanentă a adâncimii minime de navigație pe sectorul româno-bulgar.

„Am analizat posibilitatea găsirii unei soluţii de dragare a Dunării, astfel încât să existe posibilitatea să asigurăm traficul fluvial de-a lungul întregului an, 365 de zile, pentru că pe timp de vară, atunci când nivelul Dunării scade, există acele praguri formate prin colmatare care nu permit traficul barjelor, cel puţin cu încărcătură mare. Va fi un proiect de care nu va beneficia doar România, ci va fi un proiect prin care putem, de exemplu, să ajungem de la Galaţi până la Bremerhaven”, a declarat premierul Nicolae Ciucă.

Proiectul „Fast Danube” are un buget de peste 5 milioane de euro

Sectorul româno-bulgar al Dunării de Jos este un sector important al Coridorului de Transport Pan-European, care face legatura dintre Marea Neagră și state din Europa Centrală, precum Ungaria, Austria, Germania, etc. În perioadele de vară-toamnă, debitele Dunării scad considerabil pe acest sector, nefiind asigurată adâncimea de navigație. În aceste condiții, Comisia Europeană este interesată direct de asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre, prima dintre aceste condiții fiind asigurarea adâncimii minime de navigație, de 2,5 metri, recomandată de Comisia Europeană a Dunării.

Proiectul „Fast Danube” este un proiect multianual finanţat în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Proiectul beneficiază de o finanţare de 85% din partea UE şi de 15% de la bugetul de stat. Partenerii proiectului sunt administraţiile căilor navigabile din România şi Bulgaria, respectiv Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi Agenţia Executivă pentru Explorarea şi Întreţinerea Dunării (IAPPD) din Russe.

Bugetul total al proiectului este de 5.252.000 de euro. Obiectivul proiectului este menținerea adecvată a condițiilor de navigabilitate de la km 845,5 la km 375.

În dotarea companiei de navigație din Russe a intrat nava „Iskar”, pentru dragaje pe sectorul româno-bulgar

Proiectul „Fast Danube” a fost lansat în 2019, dar, pentru că nu a existat o bună colaborare între cele două guverne și implicit între cele două companii de navigație, implemenarea sa a fost tergiversată. Bulgarii nu au fost interesați de asigurarea adâncimilor de navigație, nu au efectuat dragaje pe sectorul comun, dar nici n-au permis AFDJ Galați să intervină pe sectorul bulgar. Această interdicție era impusă și prin printr-un acord din 1956.

Acum, partea bulgară a demarat un program de dotare a Agenţiei Executive pentru Explorarea şi Întreţinerea Dunării din Russe cu nave specializate pentru executarea dragajelor. În week-end, ministrul Transporturilor, Nikolai Sabev, a participat la ceremonia pentru botezul navei de manevră „Iskar”, ultima componentă a echipamentului de dragare al agenţiei din Russe, care îi va permite acesteia să adâncească albia râului prin dragaje.